شمانیوز
شما نیوز

قبله عالم

حامد محمدی: قبله عالم ساخته من نیست

حامد محمدی گفت: با توجه به سانسورهای انجام شده و نوع پخش سریال قبله عالم، می توانم بگویم که این فیلم ساخته من نیست.

 حامد محمدی: قبله عالم ساخته من نیست

به گزارش شمانیوز،  حامد محمدی، نویسنده و کارگردان قبله عالم نسبت به سانسور و نحوه پخش این سریال واکنش نشان داد و با تاکید بر اینکه آنچه با عنوان قبله عالم از طریق از شبکه خانگی نمایش داده می شود ساخته وی نیست، از پخش قسمت‌های بعدی این مجموعه نیز رفع مسئولیت کرد.

پس از اینکه دو قسمت از مجموعه قبله عالم به نویسندگی و کارگردانی حامد محمدی از پلتفرم فیلیمو پخش شد، پخش قسمت سوم سریال به تاخیر افتاد. اکنون با تاخیری دو هفته‌ای قسمت سوم این مجموعه پخش و با انتقادهای گسترده‌ مواجه شده است. مخاطبان که نسبت به تغییر عجیب داستان متعجب بودند نسبت به آن واکنش نشان دادند و گروه سازنده با اشاره به سانسور گسترده این اثر نسبت به آن سلب مسئولیت کرد.

قبله عالم

در آخرین واکنش‌ها، حامد محمدی نویسنده و کارگردان سریال «قبله عالم» درباره اتفاقات اخیری که برای این سریال رخ داده یادداشتی را منتشر کرد که به این شرح است:

«هموطنان صبورم

دوست داشتیم با این وضعیت پیچیده جهان و پیچیده‌تر و تلخ‌تر کشور عزیزمان که هر روز خبر از دست دادن ناگهانی عزیزانمان را می‌شنویم، با کمی لبخند به خانه‌هایتان بیاییم اما عده‌ای نهاد ناشناخته و همیشه دلسوز، حتی دوست ندارند مردم در این شرایط هم برای لحظه‌ای کوتاه بخندند. تلاش کردیم با مذاکره، گفتگو، تعامل و دوری از رسانه‌ای شدن اتفاق‌ها، این سوء تفاهم‌ها حل شود یا این اثر تا اطلاع ثانوی منتشر نشود اما زورمان به حق طبیعی خودمان و شما نرسید.

شما که غریبه نیستید، اصلاحیه قسمت‌های پخش‌شده و پخش‌نشده به استناد برگه‌های ممهور و مستند (قابل ارایه به مردم عزیز ایران در هر جای جهان) آنقدر زیاد است که متاسفانه انچه از این سریال در رسانه محترم فیلیمو پخش شده و پخش نشده اثر ساخته‌شده من و تیم همراه و درجه‌یک سازنده این اثر نیست و برای احترام به مخاطبین، چنانچه بعدتر این سریال به خانه‌های شما بیاید، بدون تیتراژ ابتدایی و انتهایی پخش خواهد شد.»

گفتنی است، قبلهٔ عالم یک مجموعهٔ نمایش خانگی ایرانی به کارگردانی حامد محمدی است. دیگر سریالی است که با موضوع دربار ناصرالدین شاه به کارگردانی حامد محمدی در حال تولید است. قبله عالم سریالی طنز برآمده از اتفاق‌های تاریخی دوران ناصرالدین شاه قاجار است.

محمدی که تجربه نویسندگی و کارگردانی فیلم‌های سینمایی «اکسیدان» و «چهارانگشت» و نویسندگی فیلم‌های «طلا و مس» و «حوض نقاشی» را در کارنامه دارد، با سریال قبله عالم حضور در شبکه نمایش خانگی را تجربه خواهد کرد. در حقیقت قبله عالم بر اساس طرحی از خود حامد محمدی قرار است با درونمایه طنز رخداد‌های تاریخی دوران ناصرالدین شاه را به جامعه امروز پیوند بزند.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: «ناصرالدین شاه ملقب به قبله عالم در آرزوی دست یافتن به اکسیر آب حیات است. اکسیر را طبیب مخصوص تهیه می‌کند اما با نوشیدن آن حوادثی پدید می‌آید که دستمایه سریال کمدی فانتزی قبله عالم است.»

در این سریال حامد کمیلی در نقش ناصرالدین‌شاه، شقایق دهقان در نقش مهد علیا، هادی کاظمی در نقش ظل‌الدوله و سوگل خلیق در نقش انیس‌الدوله جلوی دوربین رفته‌اند. قسمت نخست سریال قبله عالم به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی  ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ از طریق پلتفرم فیلیمو منتشر شد.

لازم به یادآوری است، ناصرالدین‌شاه که پیش از دوران پادشاهی ناصرالدین میرزا خوانده می‌شد، معروف به «قبله عالم» و «سلطان صاحبقران» و بعد از کشته شدن با گلوله میرزا رضای کرمانی «شاه شهید»، چهارمین شاه از دودمان قاجار ایران بود. او با نزدیک به ۵۰ سال پادشاهی، طولانی‌ترین دوره پادشاهی را در میان دودمان قاجار دارد و به افتخار نیم قرن سلطنت بر ایران، خود را صاحبقران نامید. او همچنین نخستین پادشاه ایران بود که خاطرات خود را نوشت.

ناصرالدین‌شاه اولین پادشاه ایرانی بود که در رأس هیئت حاکمه برای بازدید از تمدن و تکنولوژی غرب عازم اروپای نوین شد. شاهی علاقمند به هنر بود و دستی در نقاش، خوشنویسی، موسیقی، خاطره نویسی، شعر و ادبیات داشت. ناصرالدین شاه در نخستین مواجهه خود با دوربین عکاسی، یعنی زمانی که در حدود ۱۲۶۰ هجری قمری ژول ریشار با دوربین اهدایی ملکه ویکتوریا از او عکاسی کرد، به این هنر علاقه‌مند شد و پس از آن این راه را ادامه داد و عکاسخانه‌ای در کاخ گلستان بنا نهاد. ماجرای عاشقانه شاه به جیران از دیگر اتفاقاتی است که در زمان حیات او نقل شده است تا این که در نهایت ناصرالدین‌شاه در سال ۱۲۷۵ خورشیدی و در آستانه مراسم پنجاهمین سال پادشاهی‌اش به ضرب گلوله در سن ۶۵ سالگی ترور شد و در حرم عبدالعظیم حسنی در شهر ری در جنوب شهر تهران به خاک سپرده شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied