شمانیوز
شما نیوز

جشنواره فیلم ونیز:

برندگان جشنواره فیلم ونیز مشخص شدند + جزییات

شب گذشته (شنبه) برندگان هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم ونیز مشخص شدند.

برندگان جشنواره فیلم ونیز مشخص شدند + جزییات

به گزارش شما نیوز: جشنواره فیلم ونیز، شب گذشته (شنبه) به کار خود پایان داد و فیلم «اتفاق» ساخته «آندری دیوان» از فرانسه، برنده شیر طلایی بهترین فیلم این جشنواره شد.
جایزه بهترین کارگردانی این جشنواره به «جین کمپیون» نیز برای فیلم «قدرت سگ» رسید و شیر نقره‌ای را به خانه برد.
در ادامه، فهرست برندگان این دوره از  جشنواره فیلم ونیز به شرح ذیل است:

 مسابقه اصلی:

بهترین فیلم:

«اتفاق» ساخته «آندری دیوان»

جایزه بزرگ هیات داوران:

«دست خدا» ساخته «پائولو سورنتینو»

بهترین کارگردانی:

«جین کمپیون» برای فیلم «قدرت سگ»

جایزه ویژه هیأت داوران:

«حفره» ساخته «میکل آنجلو فرامارتینو»

بهترین بازیگر مرد

«جان ارکیلا» برای فیلم «مشغول کار: گمشده 8»

بهترین بازیگر زن:

«پنه لوپه کروز» برای فیلم «مادران موازی»

بهترین بازیگر تازه؛ جایزه مارچلو ماسترویانی

 «فیلیپو اسکوتی» برای فیلم «دست خدا»

بهترین فیلمنامه:

«دختر گمشده» از «مگی جیلنهال»

جایزه بزرگ بهترین فیلم واقعیت مجازی

«جالوت: بازی کردن با واقعیت»  به کارگردانی «بری جین مورفی» و «مایا عبدلا»

بهترین فیلم اول جشنواره:

«معصوم» ساخته مونیا استن و جورج چیپر

افق‌ها:

بهترین فیلم

«زائران» ساخته «لاریانس باریسا»

بهترین کارگردانی:

«اریک گراول» برای فیلم «تمام وقت»

جایزه مخاطبان بخش افق‌ها:

«مرد نابینا که نمی‌خواست تایتانیک را ببنید» به کارگردانی «تیمو نیکی»

بهترین فیلمنامه:

«107 مادر» از «پیتر کرکِس» و «ایوان استروچوفسکی»

بهترین بازیگرد مرد:

«پیست چان» برای فیلم «ساختمان سفید»

بهترین بازیگر زن:

«لاری کالامی» برای فیلم «تمام وقت»

در مورد جشنواره فیلم ونیز

جشنواره فیلم ونیز (به ایتالیایی: Mostra Internazionale d'Arte Cinematografica di Venezia) قدیمی ترین جشنواره فیلم در جهان و یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان، بشمار می‌آید. جشنواره فیلم ونیز نخستین بار در سال ۱۹۳۲ میلادی برگزار شد و در کنار جشنواره‌هایی چون کن و برلین از مهمترین رخدادهای سینمایی اروپا و جهان به‌شمار می‌آید. جشنواره فیلم ونیز در طول سال‌های جنگ دوم جهانی برگزار نمی‌شد و در برخی سال‌ها، بخش مسابقه آن فعال نبوده‌است.

شصت و پنجمین جشنواره فیلم ونیز، ۲۷ اوت تا ۶ سپتامبر ۲۰۰۸

جایزهٔ اصلی جشنواره ونیز، شیر طلایی نام دارد. همچنین در این جشنواره، جایزه‌ای به نام جایزهٔ انسانیت وجود دارد. این جایزه که مبلغ آن ۵۰ هزار دلار است، به سینماگران و بازیگرانی اهدا می‌شود که خود را وقف فعالیت‌های انسان‌دوستانه می‌کنند. همچنین جایزه جام روباه به بهترین بازیگران زن و مرد اهدا می‌شود. از سال ۲۰۰۲ به بعد «جایزه سان مارکو» برای بهترین فیلم بخش ضدجریان اختصاص داده شد. از طیف وسیعی برنامه‌های جداگانه از جمله نمایشگاه بین‌المللی هنر ونیز نیز تأسیس شده‌است. جشنواره بین‌المللی موسیقی معاصر ونیز، جشنواره بین‌المللی تئاتر ونیز، نمایشگاه بین‌المللی معماری ونیز، جشنواره بین‌المللی رقص معاصر ونیز و جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان کارناوال ونیز به صورت جداگانه زیر نظر مجموعه جشنواره‌های ونیز برگزار می‌شود.

شیر طلایی

جایزه شیر طلایی بالاترین جایزه جشنواره، برای بهترین فیلم در بخش مسابقه ونیز است. شیر طلایی در سال ۱۹۴۹ توسط کمیته سازماندهی معرفی شد و اکنون به عنوان یکی از برجسته‌ترین جوایز صنعت فیلم شناخته می‌شود. در سال ۱۹۷۰، شیر طلایی دوم معرفی شد؛ این جایزه افتخاری برای افرادی که سهم مهمی برای مشارکت در سینما دارند است. شیر طلایی در سال ۱۹۴۹ به عنوان شیر طلایی سنت مارک معرفی شد، شیر بالداری که روی پرچم جمهوری نیز نمایان است. سابقاً، نام جایزه معادل جایزه بین‌المللی بزرگ ونیز بود، اهدا شده در سال ۱۹۴۷ و ۱۹۴۸. قبل از آن، از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۲ بزرگترین جایزه برای بهترین فیلم ایتالیایی و فیلم خارجی جام موسولینی بود. بین سال های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۹ هیچ شیر طلایی اهدا نشد.

جشنواره فیلم ونیز شامل برنامه‌های زیر است:

بخش اصلی

    بخش رسمی جشنواره: در سال ۲۰۱۱ در این بخش ۲۱ فیلم بلند از سراسر جهان به نمایش درآمد.
خارج از مسابقه: تعدادی از مهم‌ترین تولیدات یکسال گذشتهٔ جهان، به خصوص آثاری که کارگردانان شان در دوره‌های پیشین جشنواره حضور داشند به صورت غیر رقابتی در این بخش روی پرده می‌روند. در سال ۲۰۱۱، یازده فیلم در این بخش نمایش داده شدند. حداکثر شش فیلم از این بخش در نیمه شب نمایش داده می‌شوند، که آثاری مناسب برای پخش در آن ساعت شب هستند.
اوریزونتی (افق): این بخش اختصاص به فیلم‌هایی از گرایش‌های جدید دنیای سینما بدون توجه به ژانر یا مدت زمان آن‌ها دارد. آثاری که سعی کرده‌اند هنر سینما را دوباره تعریف کنند در این بخش نمایش داده می‌شوند. این بخش پذیرای تمام آثار از فیلم‌های بلند و نیمه بلند و کوتاه است و حداکثر ۲۱ فیلم را به صورت رقابتی و غیر رقابتی شامل می‌شود.
سینمای جدید ایتالیا: این بخش اختصاص به فیلم‌هایی از گرایش‌های جدید سینمای ایتالیا دارد و پذیرای حداکثر ۷ فیلم در بخش مسابقه و یک فیلم به صورت غیر رقابتی است.

بخش‌های مستقل و موازی

 هفته منتقدان: در این بخش حدود ۷ یا ۸ فیلم به انتخاب سندیکای ملی منتقدان فیلم ایتالیا نمایش داده می‌شوند. این بخش قوانین و مقررات خاص خود را دارد.
بخش روزهای ونیز: در این بخش حدود ۱۰ تا ۱۲ فیلم به انتخاب انجمن فیلمسازان ایتالیایی و انجمن کارگردانان و تهیه‌کنندگان مستقل نمایش داده می‌شوند. این بخش نیز قوانین و مقررات خاص خود را دارد.

بازار فیلم

علاوه بر بخش‌های بالا، جشنواره فیلم ونیز برنامه‌های مروری بر آثار برای تجلیل از فیلمسازان و چهره‌های برجسته دنیای سینما برگزار می‌کند. همچنین بازار فیلمی به نام دفتر صنعت در این جشنواره برای تهیه‌کنندگان و شرکت‌های فروش فیلم برگزار می‌گردد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied