شمانیوز
شما نیوز

فیلم قهرمان

فیلم قهرمان و شیشلیک در نوبت اکران

اصغر فرهادی برای فیلم قهرمان دریافت پروانه از پیش از آغاز چهلمین جشنواره فیلم فجر دو فیلم قهرمان و شیشلیک اکران خواهد شد.

فیلم قهرمان و شیشلیک در نوبت اکران

به گزارش شمانیوز: فیلم قهرمان در انتظار مجوز اکران است. فیلم قهرمان ساخته اصغر فرهادی تا کنون در جشنواره‌های لندن، تورنتو، سارایوو، ملبورن، افق‌های نو لهستان و دوویل فرانسه دعوت شده است. فیلم قهرمان جایزه بزرگ هیات داوران را در جشنواره فیلم «کن» دریافت کرده است.

هرچند با آمدن کرونا هیچ وقت تنور سینما داغ نشد اما کارشناسان و منتقدان سینما همواره تاکید و اعتقاد داشتند چاره کار گرم شدن سینماها اکران و نمایش فیلم‌های خوب و کنجکاو برانگیز است.

حالا بعد از نزدیک به ۲ سال که کرونا گریبان گیشه سینما را گرفته و تنها چند فیلم مثل دینامیت توانستند چند هفته‌ای رونق نصف و نیمه ای به گیشه ببخشند؛ به نظر می رسد با نمایش دو فیلم شیشلیک و قهرمان با توجه به سابقه کارگردانان این فیلم‌ها بعد از مدت ها خبر خوب در راه گیشه سینما است.

البته طبق آخرین خبرها فیلم سینمایی شیشلیک به کارگردانی محمدحسین مهدویان پروانه نمایش دریافت کرده است و حالا گمانه زنی ها درباره این است که پیش از آغاز چهلمین جشنواره فیلم فجر این فیلم اکران خواهد شد.

این فیلم به نوشته امیر مهدی ژوله، اولین کمدی مهدویان با نگاهی انتقادی به مسائل اجتماعی است که رضا عطاران، پژمان جمشیدی، جمشید هاشم‌پور، ژاله صامتی، وحید رهبانی، مه لقا باقری و عباس جمشیدی در آن بازی کرده‌اند. شیشلیک به تهیه کنندگی محمدرضا منصوری سال گذشته ، در ۳۰ جلسه و در پیک دوم کرونا در کشور ساخته شد.

اما اصغر فرهادی هم برای اکران فیلم جدید خود در ایران به شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی درخواست داده است. قهرمان فرهادی تا کنون در  جشنواره‌های لندن، تورنتو، سارایوو، ملبورن، افق‌های نو لهستان و دوویل فرانسه دعوت شده است.

به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران فیلم قهرمان در نظر دارند پیش از شروع اکران جهانی فیلم، نمایش عمومی آن را در داخل کشور آغاز کنند و اصغر فرهادی هم چند روز قبل درخواست پروانه نمایش این فیلم را برای اکران به سازمان سینمایی ارائه کرده است.

در این فیلم امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدرعرفایی و سارینا فرهادی در کنار جمعی از بازیگران بومی شهر شیراز بازی کرده‌اند.

قهرمان در نخستین نمایش جهانی خود در بخش رقابتی اصلی جشنواره فیلم «کن» جایزه بزرگ هیات داوران را از این رویداد سینمایی دریافت کرد.

فیلم قهرمان ساخته اصغر فرهادی

فیلم قهرمان فیلمی ایرانی به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی است. در تهیه‌کنندگی این اثر الکساندر ماله-گی همکاری داشته‌است. این فیلم در شیراز، ایران فیلم‌برداری شده‌است و موضوعی اجتماعی را روایت می‌کند.

قهرمان برای نخستین بار در ۱۳ ژوئیهٔ ۲۰۲۱ در جشنوارهٔ فیلم کن ۲۰۲۱ به نمایش درآمد. این فیلم مشترکاً با کوپه شماره ۶ ساختهٔ یوهو کاسمانن موفق به کسب جایزه بزرگ هیئت داوران از جشنواره کن شد.

رحیم (امیر جدیدی) خطّاط و نقّاشی مطلّقه است که به علّت عدم پرداخت بدهی‌اش به بهرام (محسن تنابنده) که یک نزول‌خور است به زندان افتاده‌است. رحیم به مرخصی دو روزه‌ای می‌آید. او پسری دارد که لکنت زبان دارد و با مربی گفتاردرمانی او فرخنده (سحر گلدوست) در رابطه است. فرخنده به رحیم می‌گوید که کیفی حاوی چند سکهٔ طلا پیدا کرده‌است و با فروش آن‌ها می‌تواند بدهی خود را به بهرام بدهد. اما رحیم می‌فهمد که پول سکه‌ها کافی نیست و بهرام تمام طلبش را می‌خواهد، زیرا آن پول برای جهیزیهٔ دخترش بوده‌است. پس رحیم در سطح شهر اعلامیه پخش می‌کند تا صاحب کیف را پیدا کند. این کار رحیم توجّه تلویزیون و رسانه‌های مجازی را جلب می‌کند و مردم به رحیم لقب قهرمان را می‌دهند. حالا رحیم سعی می‌کند به بقیه نشان بدهد که آدم خوبی است تا بتواند از این طریق پول بدهی‌اش را بدهد.

قهرمان در خرداد ۱۳۹۹ وارد پیش تولید شد و فیلم‌برداری آن پس از ۷۵ جلسه در دوم دی‌ماه ۱۳۹۹ به پایان رسید و سپس تدوین آن را هایده صفی‌یاری آغاز کرد. آمازون استودیوز حق پخش قهرمان را در ایالات متحده آمریکا در اختیار دارد. همچنین شرکت فرانسوی ممنتو پیکچرز، تهیه‌کنندگی و فروش بین‌المللی قهرمان را برعهده داشته که این فیلم را در فرانسه نیز اکران خواهد کرد. به علاوه، شرکت «لاکی رد» نیز فیلم فرهادی را در ایتالیا اکران خواهد کرد.[۶] قهرمان در بخش مسابقهٔ جشنوارهٔ فیلم کن در فرانسه برای نخستین‌بار به نمایش درآمد و جایزهٔ بزرگ هیئت داوران جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد.

بازیگران:

امیر جدیدی در نقش رحیم

محسن تنابنده در نقش بهرام

فرشته صدرعرفایی در نقش رادمهر

سارینا فرهادی در نقش نازنین

سحر گلدوست در نقش فرخنده

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied