شمانیوز
شما نیوز

علی رستمی خبر داد:

آغاز احداث ترمینال جدید فرودگاه امام خمینی(ره) در سال آینده

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعلام کرد که بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی قرار است که کلنگ احداث ترمینال دو در سال آینده به زمین زده شود.

آغاز احداث ترمینال جدید فرودگاه امام خمینی(ره) در سال آینده

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از روابط عمومی فرینا: شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) یکی از بزرگترین مراکز اقتصادی کشور است که بناست بار حمل و نقل مسافر، انجام مبادلات مالی بین المللی، رونق تولید و فعالیت اقتصادی در پایتخت و تسهیل لجستیک در کشور را به دوش بکشد. اما توسعه این شهر به سرمایه نیاز دارد و روند جذب سرمایه با توجه به محدودیت‌های کشور با چالش هایی روبرو است. با علی رستمی، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به گفت و گو نشستیم تا برنامه های این مجموعه برای جذب سرمایه را از زبان او بشنویم.

شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) برای جذب سرمایه‌گذار چه اقداماتی را مد نظر دارد؟

یکی از ماموریت های شهر فرودگاهی جذب سرمایه برای توسعه خود، هم در بخش داخلی و هم در حوزه بین المللی است. ما برای اینکه به این هدف و ماموریت برسیم، باید در این دو بخش جذب سرمایه کنیم تا به آن سطح از توسعه که برنامه‌ریزی شده است، هم در بخش ایجاد زیرساخت‌ها و هم برای فراهم کردن زمینه لازم برای جذب سرمایه گذار برسیم.

در هفته جاری یک نشست با محوریت سرمایه‌گذاری در شهر فرودگاهی برگزار شد. آیا برآیند این نشست جذب سرمایه بود؟

ما در هفته جاری نشست هم اندیشی بانک، بیمه و بازارهای مالی را برای ایجاد یک مرکز مالی بین المللی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) برگزار کردیم. این اولین تجربه شهر فرودگاهی در این زمینه است. اکثر ظرفیت و امکاناتی که در شهر فرودگاهی ایجاد می شود، برای اولین بار در کشور است. بنابراین نیاز به این داریم که از دانش فعالان عرصه اقتصادی، چه در بخش خصوصی و چه دولتی، با برگزاری این نشست‌ها و هم‌اندیشی‌ها استفاده کنیم. برای آنکه بتوانیم سنگ بنای فعالیت‌های اقتصادی را در شهر فرودگاهی و در سطح بین المللی درست بگذاریم، برگزاری چنین نشست‌هایی ضروری است.

مراودات مالی در منطقه آزاد، اکثرا مراودات بین المللی است. مراودات بین المللی الفبا، مقررات و دستورالعمل‌های خود را دارد. بنابراین ظرفیت این مراودات در سطح بین المللی فراهم شود. به این منظور نشستی برگزار شد که در آن حاضران از بخش خصوصی، دولتی و فعالان حوزه اقتصادی در قالب پنل‌های تخصصی در حوزه بانک‌ها، مراکز مالی و مراکز بیمه بین المللی به ارائه فعالیت‌های خود پرداختند. این جزو مهمترین ویژگی‌های شروع فعالیت سرمایه گذاری در منطقه آزاد شهر فرودگاهی است.

آیا برگزاری این نشست‌ها ادامه خواهد یافت؟

خوشبختانه در این هفته این بستر فراهم شد و در ادامه نشست‌های متفاوتی را برگزار خواهیم کرد. هدف این نشست‌ها هم اطلاع‌رسانی به همه بخش‌های سرمایه‌گذاری در داخل و خارج کشور است و هم بنا داریم در این هم اندیشی‌ها همه ایده‌ها و فکرهای خوب را در یک جا جمع کنیم. امیدواریم بتوانیم با متمرکز کردن این ایده‌ها و فعالیت‌ها در منطقه آزاد به اهداف بزرگ خود که تبدیل به هاب منطقه در بخش‌های سرمایه‌گذاری، فرودگاهی، مسافری و حمل بار است، برسیم.

در این نشست نمایندگان مجلس نیز حضور داشتند. آیا مجلس از طرح‌های توسعه شهر فرودگاهی حمایت می‌کند؟

فعالیت در حوزه اقتصادی آن هم در سطح بین الملل نیاز به حمایت همه دارد. همانطور که دولت بستر را فراهم کرده، نمایندگان مجلس نیز باید حمایت کنند و خلاهای قانونی در این بخش را مرتفع کنند. حمایت مجلس در قالب تصویب مصوبات ضروری است که انشاالله بتواند اعتماد و حس امنیت را در سرمایه‌گذاران ایجاد کند. سرمایه‌گذاران باید بدانند که در کشور ما همه بخش‌ها به صورت منسجم از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی حمایت می‌کنند.

در نشست هفته جاری یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز حضور داشت. این نماینده مجلس از فعالیت‌های شهر فرودگاهی ابراز خوشحالی کرد و قول داد که مجلس شورای اسلامی همکاری‌های لازم را برای رفع خلاهای قانونی و تصویب مصوبات لازم داشته باشد که بتوانیم بستر خوبی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنیم.

به خلاهای قانونی اشاره کردید. منظور از این خلا‌ها چیست؟

مثلا در بخش بیمه‌ها و سرمایه گذاری، برای انتقال سرمایه و بیمه بین منطقه آزاد و سرزمین اصلی ابهاماتی وجود دارد که مجلس باید از طریق تصویب قانون این خلاها را برطرف کند. از سوی دیگر برای جذب سرمایه‌گذار، ایجاد جذابیت و امتیاز در منطقه آزاد شهر فرودگاهی ضروری است. مجلس می‌تواند برخی امتیازها را مصوب و از این طریق از شهر فرودگاهی حمایت کند تا جذابیت برای سرمایه‌گذاران ایجاد شود. در ادامه آمدن سرمایه بستر را برای آینده شهر فرودگاهی فراهم می‌کند.

یکی از پروژه‌هایی که برای توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در نظر گرفته شده، احداث ترمینال شماره دو است. این طرح اکنون در چه مرحله‌ای است؟

مهم‌ترین پروژه آتی برای توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) احداث ترمینال شماره دو است. برای تامین سرمایه احداث این ترمینال با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در حال مذاکره هستیم و تعدادی ابراز علاقه کردند که در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند. با شروع این پروژه تحول بسیار بزرگی در شهر فرودگاهی اتفاق خواهد افتاد. با ایجاد این ترمینال بزرگ، ظرفیت زیادی برای پرداختن به فعالیت اصلی اقتصادی در شهر فرودگاهی که آمد و رفت انسان‌ها در منطقه آزاد است، ایجاد می‌شود.

منطقه آزاد ویزا نیاز ندارد. فعالان اقتصادی بین‌المللی می‌توانند بدون نیاز به ویزا به این منطقه آمده، فعالیت خود را انجام داده و به کشور خود باز گردند، یا برای ادامه فعالیت در منطقه آزاد اقامت کنند. این از جمله مزیت‌هایی است که احداث این ترمینال به دنبال خواهد داشت.

احداث این ترمینال چه زمانی آغاز خواهد شد؟

برنامه‌ریزی ما بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی که با جدیت دنبال می‌شود، این است که در سال آینده کلنگ احداث این ترمینال به زمین زده شود.

همانطور که اشاره کردید، اجرای پروژه‌ها در شهر فرودگاهی نیازمند جذب سرمایه است. آیا تسهیلات خاصی برای سرمایه‌گذاران فراهم شده است؟

خطاب به تمام سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کشورشان هستند، باید بگویم که فرصت بسیار خوبی پیش آمده است. منطقه آزاد شهر فرودگاهی به دلیل موقعیت جغرافیایی و مکانی از امتیازات بسیاری برخوردار است و برای این شهر فرودگاهی آینده روشنی وجود دارد. از همه سرمایه‌گذاران، چه داخلی و خارجی دعوت می کنیم که در این منطقه حضور پیدا کنند. به منظور تسهیل سرمایه‌گذاری، روند اداری، ثبت شرکت‌ها و ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری روان شده تا سرمایه‌گذاران در گیر بوروکراسی و پیچ و خم اداری نشوند. در آینده نیز به این فکر هستیم که بستر را روان‌تر کرده تا کاملا از سرمایه‌گذاری در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) حمایت کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied