شمانیوز
شما نیوز

زمان تحویل اولین واحد مسکن ملی مشخص شد

با اتمام ثبت نام از متقاضیان مسکن ملی، حالا زمزمه‌های تحویل اولین واحد‌های این طرح به متقاضیان شنیده می‌شود.

زمان تحویل اولین واحد مسکن ملی مشخص شد

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از خبرنگاران جوان : شاید یک سالی می شود که نام مسکن ملی دیگر تبدیل به یک برند دولتی برای ساخت مسکن شده است، این برند تقریبا تا پایان فروردین قشر عظیمی از مردم را درگیر ثبت نام برای این طرح کرد. دولت با اعلام آمادگی برای ساخت مسکن برای اقشار ضعیف جامعه، قصد انصباط بخشیدن به خرید و فروش مسکن و همچنین کاهش مستاجران در کشور را داشت.

 

اولین واحدهای مسکن ملی کِی به متقاضیان تحویل داده می شود؟

محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با بیان اینکه اولین مرحله از واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن در خردادماه و تیرماه به متقاضیان تحویل داده می‌شود، گفت: هنوز آمار‌های ساخت واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن به صورت کامل در استان‌های مختلف جمع بندی نشده و با توجه به آن که این پروژه‌ها در شهر‌ها پیشرفت‌های مختلفی دارند بنابراین هنوز به آمار دقیقی برای تحویل این واحد‌ها نرسیده‌ایم.

 

ثبت نام بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر  در  طرح اقدام ملی مسکن

او درباره آخرین وضعیت ثبت نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن گفت: ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متقاضی در مرحله اول و دوم طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد ۲۴۰ هزار نفر در مرحله اول و یک میلیون و ۳۶۰ هزار نفر هم در مرحله دوم ثبت نام کردند.

او ادامه داد: پالایش و غربالگری متقاضیان در مرحله اول به اتمام رسیده و ما در حال پالایش و بررسی مدارک متقاضیانی هستیم که در مرحله دوم ثبت نام کردند و البته عده‌ای هم در مرحله اول اعتراض داشتند که در حال بررسی و ثبت اعتراض این افراد هم هستیم.

محمود زاده با اشاره به اینکه از یک میلیون و ۲۶۰ هزار متقاضی بیش از ۵۰۰ هزار نفر از طریق سامانه طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند اظهار کرد: مدارک این متقاضیان در سامانه بارگذاری شده و ما در حال پالایش آن‌ها هستیم که تا پایان اردیبهشت ماه نتیجه پالایش این ۵۰۰ هزار نفر هم اعلام می شود.

 

ثبت نام ۸۰۰ هزار نفر در مرحله دوم طرح  اقدام ملی مسکن از طریق پیامک

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: ۸۰۰ هزار نفر از طریق ارسال پیامک در این مرحله ثبت نام کردند که با توجه به شرایط کنونی کشور در آن دوره به جهت جلوگیری از خروج مردم از منازل خود این طرح راه اندازی شد و با توجه به آن که ما از این ۵۰۰ هزار نفر تنها یک کد ملی داریم بنابراین از طریق فراخوان به متقاضیان زمان‌باز بارگذاری اطلاعات را اعلام می‌کنیم.

محمود زاده تصریح کرد: تعهدی که ما برای طرح اقدام ملی مسکن اعلام کرده ایم، ۴۰۰ هزار واحد بوده که با تامین زمین توانستیم متقاضیان این طرح را ثبت نام کنیم، اما با توجه به آنکه در سال جهش تولید به سر می‌بریم استراتژی جدیدی برای حوزه مسکن در نظر گرفته ایم تا از طریق آن بتوانیم تولید مسکن را به صورت مستمر ادامه دهیم.

او یادآور شد: تولید مسکن به صورت مستمر نیازمند فراهم کردن بستر‌های مختلف بوده که طرح‌های آن در هیئت دولت مطرح شده و با توجه به آن که در سال جهش تولید هستیم بنابراین با استفاده از ظرفیت‌های نهفته که در بخش خصوصی وجود دارد در جهت تولید مستمر مسکن حرکت خواهیم کرد.

 

آیا مسکن ملی به روزگار مسکن مهر دچار می شود؟

 ایرج رهبر دبیر کانون سراسری انبوه سازان  استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور با توجه به شیوع ویروس کرونا حساس و با رکود مواجه شده است، گفت: کرونا در تمامی بخش‌های اقتصادی کشور تاثیر منفی گذاشته است و با توجه به آن که حجم بزرگی از  اقتصاد کشور را ساخت و ساز  مسکن تشکیل می دهد بنابراین به نظر می رسد که این بازار هم تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته و در آینده با نوساناتی رو به رو خواهد بود.

او ادامه داد:  مشکلات مسکن در کشور به هیچ عنوان برطرف نمی‌شود اما باید این موضوع را هم در نظر گرفت که بسیاری از متقاضیان شاید توان خرید و یا فروش خانه خود را به دلیل آنکه بسیاری از اقدامات به صورت زنجیر وار به یکدیگر متصل هستند از دست داده باشند.

رهبر تصریح کرد: فعالیت بخش زیادی از اقدامات و فعالیت ها به صورت زنجیره  به یکدیگر متصل بوده و ممکن است در این شرایط اقتصادی کشور، هنوز فعالیت  این بخش ها به راه نیفتاده باشد بنابراین نمی توان آینده روشنی را برای بازار مسکن بعد از ویروس کرونا ترسیم کرد.

رهبر با اشاره به اینکه ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در این شرایط جوابگوی بازار مسکن نیست، افزود:  البته با توجه به آنکه وزارت راه و شهرسازی تعداد متقاضیان را در این حوزه محدود نکرده است  که این خود می تواند در اجرایی شدن طرح اقدام ملی مسکن موثر باشد.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان بیان کرد:  با توجه به آن که به صورت مرحله ای متقاضیان هزینه‌های خود را واریز می کنند بنابراین این طرح در آینده با مشکل مسکن مهر و کمبود واحدها مواجه نخواهد شد چراکه  در این دوره متقاضیان خود می توانند واحد مسکونی خود را انتخاب کنند.

براساس این گزارش تعدادی از متقاضیانی که در این طرح ثبت نام کرده بودند هم اکنون با مشکلات  بسیاری زیادی رو به رو شده اند. 

 

معترضان به حذف از دور اول چه کنند؟

رسولی یکی از ثبت نام کنندگان طرح اقدام ملی مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه  در مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن  ثبت نام کرده ام اما  متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا هیچ  کد رهگیری  مبنی بر تایید اطلاعات و یا تکمیل مدارک برای ما ارسال نشده است.

همچنین یکی دیگر از متقاضیانی که در طرح اقدام ملی ثبت نام کرده بود هم گفت: در مرحله اول و در آبان ماه ثبت نام کردیم اما متاسفانه در همان دوره مدارک من تایید نشد و ما اعتراض کردیم ولی بعد از گذشت چندین ماه اقدامی در این خصوص نشده و تکلیف ما را برای تایید و یا رد اعتراض مشخص نمی کنند.

گفتنی است چندی پیش محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی  در برنامه نگاه یک درباره آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن در کشور،  گفت: هدف گذاری ما این است که ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن را تا پایان سال به سرانجام برسانیم،  تمامی تسهیلات و متقاضیان شناسایی شده و غربالگری ها در حال انجام است و در صورتی که متقاضیان ۵ شرط را داشته باشند می توانند در این طرح صاحب مسکن شوند.

اسلامی  درباره  شرط های  اصلی طرح اقدام ملی مسکن که در نظر گرفته شده است گفت:  نخستین آن این است که از اول فروردین ۸۴ فاقد مالکیت مسکونی باشند که این شرط علاوه بر فرد متقاضی به افراد تحت تکفل هم اضافه می‌شود، شرط دوم این است که از ابتدای انقلاب از هیچ یک از امکانات دولتی اعم از زمین و واحد مسکونی دولتی و هم چنین تسهیلات یارانه‌دار استفاده نکرده باشند.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شرط سوم تاهل و سرپرست خانواده بودن و شرط چهارم این است که حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا داشته باشند.
 
او یادآور شد: در مرحله دوم بیش از یک میلیون نفر ثبت نام کردند و در مرحله اول هم حدود ۵۰ درصد از متقاضیان ثبت نام کرده به دلیل نداشتن شرایط لازم حذف شدند . درصورتی که ریزش در مرحله دوم هم بیشتر شود تا ظرفیت‌های جدید ایجاد شود احتمال است ثبت نام در مرحله سوم هم ایجاد شود.
 
وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد:  تسهیلاتی که برای این طرح در نظر گرفته شده ۱۸ درصد است و با تعدادی از بانک ها جهت پرداخت تسهیلات رایزنی های انجام شده و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی در این حوزه در نظر گرفته شده است.
 
گفتنی است طرح اقدام ملی مسکن یکی از مهم ترین طرح های کشور به شمار می رود که  طبق وعده ای که وزیر راه وشهرسازی چند روز پیش داده بود  مقرر شده این طرح تا پایان  خرداد و تیرماه امسال به بهره برداری برسد.
اما به نظر می رسد با  توجه به شرایط  اقتصادی کشور و همچنین  متوقف شدن بسیاری از فعالیت و کارگاه های ساختمانی بسیاری از کارشناسان اعلام می کنند که بعید است اجرای این طرح به مرحله  افتتاح و بهره برداری آن هم  تا دو ماه آینده برسد. 
 
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied