شمانیوز
شما نیوز

آینده بورس چگونه است؟

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید بازیگران فعلی بورس افرادی ناآشنا به ساز و کار این بازار هستند و تعداد زیادی از آنها تمام منابع مالی خود را در بازار سرمایه‌گذاری کردند. به همین دلیل در گام بعدی دیگر خریداری وجود ندارد و فعالان فعلی ممکن است دست به فروش بزنند.

آینده بورس چگونه  است؟

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از ایسنا : بازار سرمایه از ابتدای سال جاری نه تنها به روند رو به رشد خود که از سال گذشته آغاز شده بود ادامه داد بلکه این روند شدت بیشتری هم پیدا کرد. ارزیابی‌ها حاکی از آن است که بازار با سهام‌داران جدیدی مواجه شده که سرمایه‌های خرد و کوچک خود را به جای بردن در بازارهای نامولد و سوداگرانه چون ارز و طلا به بورس آوردند. با این حال بازیگران جدید افرادی کم تجربه در بورس هستند و این احتمال وقوع رفتارهای هیجانی در شرایط خاص را افزایش می‌دهد.

میثم رادپور، کارشناس بازار سرمایه در مورد افق بازار سرمایه کشور گفت: من افق را روشن نمی‌بینم چرا که وقتی به لحاظ استاندارد مالی مساله را بررسی کنیم می‌بینیم که ارقام فعلی بازار بسیار بیشتر از ارزش‌های ذاتی شرکتهای فعال در بازار است. هنگامی‌که به بررسی ارزش شرکتها می‌پردازیم اعداد به مراتب پایین‌تر از سهامی هستند که در بازار فعلی معامله می‌شوند.

او ادامه داد: گرچه این مایه خوشحالی است که بازار سرمایه کشور بزرگ شده و بازیگران جدیدی وارد آن شده‌اند ولی وقتی این بازیگران جدید افراد بی تجربه‌ای هستند که براساس احساسات تصمیم می‌گیرند به نظرم از نظر رفتاری هم بازار سرمایه در پیچ‌ها در معرض خطر قرار خواهد گرفت زیرا احتمال بروز رفتارهای هیجانی و توده‌وار شدیدا افزایش یافته است.

رادپور تصریح کرد: درنتیجه بازار سرمایه کشور در شرایط فعلی هم از لحاظ ارزشی و هم رفتاری شرایط مناسبی را ندارد. البته باید توجه داشت در این باره میان کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد و من هم معتقد نیستم حبابی اگر در بازار شکل بگیرد به یکباره و یا به سرعت منفجر خواهد شد زیرا بازار می‌تواند در مدتی طولانی‌تر حباب را در خود نگه دارد و یا آن‌را بزرگتر کند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با زمان احتمالی ریزش در بورس گفت: این مهم را نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم و حداقل من نظری در مورد آن ندارم ولی نگاهم به چشم‌انداز میان مدت بورس تهران روشن نیست. چرا که پیشتر گفتم از نظر قیمتی انحراف زیادی در بازار دیده می‌شود و وقتی فاصله میان ارزش ذاتی و قیمت بازار زیاد می‌شود آن‌گاه احتمال وقوع خطر زیاد است.وی تاکید کرد من درباره موضوع روز صحبت نمی کنم تا سهامداران را به اشتباه نیندازم . تاکید من این است که باید با دانش و آگاهی وارد میدان شد و افراد لازم است بخشی از سرمایه خود نه همه سرمایه شان را به بورس وارد کنند. 

رادپور تاکید کرد: البته قیمت‌گذاری کار آسانی نیست با این حال وقتی انحراف به بالا یا پایین زیاد می‌شود احتمال وقوع خطر هم بالا می‌رود. در شرایط فعلی بررسی‌ها نشان می‌دهد که در تمام بخش‌ها قیمت‌گذاری‌ها به مراتب بیش از ارزش واقعی شرکتهاست.

او در رابطه با عوامل دیگری که بیانگر احتمال وقوع اتفاقات خطرناک در بورس تهران است،خاطرنشان ساخت: در حال حاضر وضعیت بازار به گونه‌ای است که اغلب سهام داران متعصبانه از خریدن دفاع می‌کنند و هر چه داشتند را به خرید سهام اختصاص دادند. در این وضعیت حرکت بعدی در بازار فروش است زیرا سهام‌داران بسیاری هر چه داشتند را برای خرید بیشتر هزینه کردند و دیگر منابعی برای خرید ندارد و با همه خوش‌بینی‌ها حرکت بعدی که رخ می‌دهد فروش سهام است.

وی درباره اینکه گفته می‌شود برخی افراد با فروش دارایی‌های چون خودرو و زمین وارد بازار شدند گفت: این خبر خوبی نیست چرا که اغلب این افراد در بورس بی تجربه هستند و اغلب هم از دهکهای کم درآمدی کشور هستند و این اقشار در بازار کالا و خدمات به دلیل تورم شدیدا متضرر شدند و به همین دلیل اگر ریزشی رخ دهد احتمالا بازنده اصلی بازار را همین افراد تشکیل می‌دهند.

رادپور درباره عملکرد دولت گفت: ما در شرایط فعلی که دولت با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند نمی‌توانیم انتظار زیادی داشته باشیم اما حداقل تصور می‌کنم نباید دولت به عنوان مبلغ بازار سرمایه وارد عمل می‌شد. جدا از اینکه در شان مدیران نیست که مشوق مردم کم تجربه  برای حضور در بازار باشند، باید توجه داشت که هشدارهای لازم برای کسب آگاهی و سپس ورود به بورس ضروری است. 

او تصریح کرد: ورود به بورس با اطلاعات دقیق و اگاهی کافی مانع از بروز زیان های هنگفت می شود، در حال حاضر مردمی وارد بازار سرمایه شده اند که به سود هر روزه عادت کرده اند در حالی که مکانیزم بورس این نیست ، این افراد با کمترین تغییر در صف فروش قرار می گیرند و منافع خود و دیگران را به خطر می اندازند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied