شمانیوز
شما نیوز

قیمت سایپا شاهین چقدر است؟ + مشخصات

شاهین به عنوان یکی از محصولات جدید سایپا امروز عصر با قیمت تقریبی به فروش گذاشته شد که اگر چه سایپا تا به حال در این مورد اظهار نظر رسمی نکرده است، اما به طور قطع شاهین گران‌ترین محصول داخلی تولیدی سایپا خواهد بود.

قیمت سایپا شاهین چقدر است؟ + مشخصات

امروز سلیمانی مدیرعامل سایپا از پیش‌فروش محصولات سایپا راس ساعت ۱۴ خبر داد که سه محصول جدید از جمله شاهین، کوییک s و ساینا s برای اولین بار در این طرح قابلیت عرضه پیدا کرده‌اند.

سایپا قرار بود از موتور ملی خود برای پلتفرم SP استفاده کند، ولی ظاهرا استفاده از این پیشرانه، تا اطلاع ثانوی، به تعویق افتاده است.

 

مشخصات فنی سایپا شاهین

اگر مشخصات پیشرانه شاهین را با پیشرانه برلیانس‌های جدید مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که سایپا به احتمال فراوان، از پیشرانه‌ای مشترک برای هر دوی این خودروها، استفاده کرده است. در جدول زیر، شباهت‌های بیشتری را پیدا می‌کنید.

همچنین در اسفند ۹۸، سایپا برای نخستین بار، مشخصات پیشرانه توربوشارژ شاهین را نیز اعلام کرد. باتوجه به اعلام دو پیشرانه مختلف برای شاهین، هنوز مشخص نیست که سایپا قرار است از کدام یک برای نسخه تولیدن‌هایی شاهین، استفاده کند.

جعبه‌دنده شاهین را شرکت کره‌ای HPT به سفارش سایپا ساخته است و کاملا با جعبه‌دنده ساینا اتومات و کوییک اتومات، متفاوت است.

طبق اطلاعات موجود، سایپا هم نسخه دستی و هم نسخه اتومات شاهین را به بازار عرضه می‌کند که حداکثر سرعت هر دو مدل به ۱۸۵ تا ۱۹۰ کیلومتر برساعت می‌رسد.

 

 

تفاوت تیپ‌های شاهین

سایپا برای نسخه دنده‌ای شاهین دو تیپ و برای نسخه اتوماتش نیز چهار تیپ مختلف درنظر گرفته است. البته تجربه نشان داده که سایپا، به مرور زمان، عرضه تیپ‌های پایه‌ای محصولاتش را متوقف می‌کند؛ دقیقا مشابه اتفاقی که برای تیبا و ساینا رخ داد.

آن‌طور که امروز در مراسم قرعه‌کشی اعلام شده است ابتدا برای پیش‌فروش سایپا، برای خودروی شاهین رقم ۸۰ میلیون تومان اخذ خواهد شد که معادل ۵۰ درصد مبلغ است. یعنی به عبارتی احتمالا قیمت نهایی این خودرو مابین ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان خواهد بود.

اگر چه سایپا تا به حال در این مورد اظهار نظر رسمی نکرده است، اما به طور قطع شاهین گران‌ترین محصول داخلی تولیدی سایپا خواهد بود. با توجه به قیمت فعلی کوییک پلاس اتوماتیک در بازار، می‌توان انتظار داشت که قیمت پایه شاهین از ۱۵۰ میلیون تومان شروع شود.

 

 

بنا به گفته‌های محسن جهرودی (مدیرعامل وقت سایپا)، پلتفرم SP، نخستین پلتفرم ملی است که مراحل طراحی اولیه تا ساخت نهایی آن در ایران انجام شده. هزینه دقیق طراحی و ساخت این پلتفرم نیز نامشخص است، اما امیررضا نخعی (مدیرعامل سایپا آذین خودرو)، میزان سرمایه‌گذاری برای آن را حدود ۱۰ میلیون دلار برآورد کرده است.

 

 

پلتفرم جدید سایپا

با تجربیاتی که سایپا از پلتفرم X۱۰۰ کسب کرده بود، موفق شد پلتفرم جدیدی به‌نام X۲۰۰ بسازد؛ پلتفرمی که تا به امروز مختص خودرو‌های کوچک شهری ارزان‌قیمت بود و سایپا نیز تاکنون ۳ محصول مختلف را با آن به بازار فرستاده است. اما به‌زودی باید منتظر سومین پلتفرم سایپا باشیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied