شمانیوز
شما نیوز

تشریح بسته حمایت از صادرکنندگان در شرایط تحریم و کرونا از سوی مدیرعامل بانک توسعه صادرات

بانک توسعه صادرات، برنامه مراقبت از مشتریان در شرایط تحریم و کرونا را در دستور کار خود قرار داده که بر این اساس اختیارات شعب افزایش و شرایط بازپرداخت تسهیلات آسان تر شده است.

تشریح بسته حمایت از صادرکنندگان در شرایط تحریم و کرونا از سوی مدیرعامل بانک توسعه صادرات

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی ، دکتر علی صالح آبادی در نشست مطبوعاتی خود که به مناسبت بیست و نهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه صادرات ایران برگزار شد، گفت: بانک توسعه صادرات ایران قریب به سه دهه خدمت به اقتصاد کشور، توانسته حمایت مطلوبی از حوزه صادرات کشور داشته باشد.

 

مدیرعامل بانک توسعه صادرات تصریح کرد: در شرایط تحریم و کاهش درآمد نفتی، با ارز حاصل از صادرات غیر نفتی می توان کشور را اداره کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه اداره کشور بدون ارز نفتی در گرو مدیریت واردات و برگشت ارز حاصل از صادرات است، گفت: یکی از مبادی اصلی تامین ارز کشور، صادرات غیر نفتی است. بنابراین اهمیت ماموریت بانک توسعه صادرات یعنی حمایت از صادرات غیر نفتی دو چندان می شود.

 

صالح آبادی با اشاره به اینکه بانک توسعه صادرات در اجرای پروژه های مختلف کشور سهیم بوده، گفت: در شرایطی که نفت نیز صادر می شد، صادرات غیر نفتی ما تقریبا معادل صادرات نفتی و حتی بیشتر بوده است.

 

مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران اظهار داشت: این بانک با ۱۱۰۰ نیروی مختصص که عمدتا تحصیلات لیسانس به بالا دارند، خدمات خود را با کیفیت و سرعت مطلوب به مشتریان ارائه می کند.

 

بانک توسعه صادرات؛ هیچگونه اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته

وی در ادامه با ذکر این نکته که بانک توسعه صادرات هیچگونه اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته، گفت: صورت های مالی بانک در شرایط مطلوب قرار داشته و در بازار بین بانکی عملکرد خوبی از خود نشان داده ایم به طوریکه عمدتا بانکی سپرده گذار بوده است تا سپرده پذیر.

 

صالح آبادی در خصوص اموال مازاد بانک گفت: اموال مازاد چندانی در بانک توسعه صادرات نداریم و از این منظر بین سیستم بانکی در وضعیت مناسبی به سر می بریم.

 

اقدامات حمایتی بانک توسعه صادرات در شرایط تحریم و کرونا

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، بانک توسعه صادرات در سال های اخیر تمرکز ویژه ای بر حمایت از صادرات دانش بنیان داشته و بسته حمایتی ویژه برای این حوزه تعریف کرده است، صالح آبادی در این زمینه گفت: بانک توسعه صادرات در حوزه دانش بنیان های صادراتی برنامه مفصلی را اجرا کرده است.

 

صالح آبادی با تاکید بر اجرای بسته مراقبتی حمایت از مشتریان در شرایط تحریم و بحران کرونا در بانک توسعه صادرات اظهار داشت: در سیاست های تعریف شده در سال گذشته و همچنین سال جاری، مراقبت از مشتریان در اولویت بوده و به شعب این اختیار داده شده تا شرایط بازپرداخت را برای مشتریانی که از کرونا آسیب دیده اند، تسهیل کنند.

 

نرخ تسهیلات بانک توسعه صادرات برای شرکتهای دانش بنیان 12% است

مدیر عامل بانک توسعه صادرات در این نشست از تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی صادراتی، ارائه تسهیلات با میانگین نرخ سود ۱۴.۵_۱۴ درصد از محل منابع بانک و منابع صندوق توسعه ملی، ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان صادراتی با نرخ سود ۱۲ درصد برای سرمایه در گردش و طرح خبر داد و گفت: ۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای حمایت از صادرات دانش بنیان در نظر گرفته شده که به دنبال توافق انجام شده با صندوق نوآوری و شکوفایی و تخفیف ۳۰ درصدی در نرخ کارمزد ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان، تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصدی ، به شرکت هایی که دانش بنیان بودنشان از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری محرز شود، پرداخت می شود.

 

آمادگی برای خرید اسکناس ارزی صادرکنندگان

وی اعلام کرد: طبق توافق با بانک مرکزی هر گونه ارز صادراتی به صورت اسکناس بدون محدودیت توسط شرکت صرافی توسعه صادرات، خریداری و همان روز معادل ریالی آن پرداخت می شود؛ صرافی توسعه صادرات در راستای تسهیل مبادلات ارزی صادرکنندگان، حوالجات ارزی را با نرخ نیما و اسکناس را به نرخ سنا بدون محدودیت در حداقل زمان ممکن خریداری می کند. لازم به ذکر است صرافی توسعه صادرات این توانمندی را دارد تا ارز صادرکنندگان را از هر مبدایی به هر مقصدی جابجا نماید و در این زمینه سقفی در نظر گرفته نشده است.

 

وی در ادامه یادآور شد:علی رغم اینکه عمده تسهیلات بانک ارزی بوده است و با توجه به نوسانات نرخ ارز، نسبت معوقات بانک توسعه صادرات ۱۱ درصد است که رقم مناسبی محسوب می شود.

 

بانک توسعه صادرات 15هزار میلیارد ریال اوراق گام صادر می کند

وی از دیگر برنامه های اساسی بانک توسعه صادرات ایران را صدور اوراق گام اعلام کرد و گفت: اخذ مجوز صدور پانزده هزار میلیارد ریال اوراق گام از بانک مرکزی و ده ها برنامه دیگر برای حمایت صادرات کشور در دستور کار بانک توسعه صادرات ایران است.

 

توجه به بانکداری باز در بانک توسعه صادرات

صالح آبادی با تاکید بر اینکه بانکداری دیحیتال از جمله مقوله هایی است که بانک توسعه صادرات دنبال می کند و زیر ساخت های آن را از سال گذشته فراهم کرده است گفت: بانکداری باز در دستور کار این بانک قرار دارد تا مشتریان شرکتی به راحتی به عملیات بانکی مانند شعبه دسترسی داشته باشند.

 

وی بیان داشت: بانک توسعه صادرات اختیارات شعب بانک را برای ارائه تسهیلات به مشتریان بانکداری شرکتی افزایش داده است؛ امسال ۱۱۰ شرکت مشتری بانک وارد سامانه بانکداری شرکتی شده اند و می توانند از تخفیف ۳۰درصدی نرخ کارمزد استفاده کنند.

 

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، مدیرعامل بانک توسعه صادرات در نشست خبری خود از حمایت ویژه از صنایع کوچک و متوسط خبر داد و گفت: با توجه به نقش sme ها در ایجاد اشتغال و رشد اقتصاد کشور، ضمن تفاهمی که با صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک به امضا رسانده ایم، با ضمانت این صندوق آمادگی داریم تا به این شرکت ها تسهیلات ارائه کنیم.

 

گزارشی آماری از اقدامات بانک توسعه صادرات

به گفته صالح آبادی تسهیلات اعطایی در سال ۹۷، بالغ بر ۶۲ هزار میلیارد ریال بوده که در سال ۹۸ به ۸۴ هزار میلیارد ریال رسیده که رشد ۳۵ درصدی را نشان می دهد؛ در حوزه دانش بنیان نیز بانک توسعه صادرات در سال ۹۷، معادل۱۵۱۴ میلیارد ریال پرداخت کرده است که در سال ۹۸، به رقم ۱۸۵۱ میلیارد ریال رسیده که نشان از رشد ۲۲ درصدی دارد.

 

همچنین بانک توسعه صادرات، طی یک سال گذشته بالغ بر ۲.۷ میلیارد دلار، پروژه های مهم صادراتی کشور را تامین مالی کرده که عمده آنها در ۶ ماه اخیر به بهره برداری رسیده است و حدود ۱.۲ میلیارد دلار نیز پروژه در دست اجرا دارد.

 

عرضه شرکت تامین سرمایه تمدن و بانک مشترک ایران و ونزوئلا در بازار سهام

مدیر عامل بانک توسعه صادرات از عرضه ۲۵ درصد از سهام شرکت تامین سرمایه تمدن و نیز ۱۷ درصد از سهام بانک مشترک ایران و ونزوئلا در بورس خبر داد و گفت: تا پایان تابستان امسال، با موافقت بانک مرکزی سهام این شرکت ها در بورس عرضه خواهد شد و منابع کسب شده از این کار، صرف اعطای تسهیلات به مشتریان بانک خواهد شد.

 

پیشنهاد به مجلس برای افزایش سرمایه بدون تزریق منابع جدید

دکتر علی صالح آبادی به جلسه مشترک با رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد و گفت: در دیدار با دکتر پورابراهیمی پیشنهادهایی در خصوص افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ارائه شد که پیش بینی می شود با عملیاتی شدن ساز و کار پیشنهاد شده، حداقل یک میلیارد دلار به بنیه مالی بانک توسعه صادرات اضافه خواهد شد

.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اظهار داشت: با اجرای پیشنهاد یادشده با یک حکم قانونی، بدون تزریق پول جدید، از محل منابعی که در حال حاضر در اختیار بانک قرار دارد، سرمایه بانک افزایش خواهد یافت.

 

تفکیک مقررات حاکم بر بانک های تجاری و تخصصی از دیگر مطالباتی است که بانک توسعه صادرات از رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دارد، وی در اینباره گفت: مقررات و ساختار بانک های توسعه ای بنا بر ماموریتی که دارند با بانک های تجاری متفاوت است و یکسان بودن این مقررات مشکلاتی را برای آنها ایجاد می کند که امیدواریم برای رفع این چالش پیشنهاد تفکیک مقررات مورد توجه قرار بگیرد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied