شمانیوز
شما نیوز

قیمت دلار امروز پنجشنبه 9 مرداد

قیمت ارز در بازار آزاد تهران در 9 مرداد 99 مشخص شد.

قیمت دلار امروز پنجشنبه 9 مرداد

قیمت ارز در بازار آزاد تهران با افزایش رو به رو شد. بر این اساس در جریان معاملات امروز بازار آزاد تهران سه شنبه 9 مرداد قیمت ارز در بازار آزاد تهران با افزایش فوق العاده ای رو به رو شد.

قیمت دلار به 101780 ریال، قیمت یورو 119340، قیمت پوند 133950، درهم 27730 و فرانک سوئیس به 103020 ریال رسید.

بازار ارز در آخرین روز هفته و احتمالا روزهای آینده ممکن است تحت تاثیر دو اتفاق باشد. اول اظهارات روز گذشته رئیس جمهور درباره ارز.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری از بازگشت ۵/ ۲ میلیارد دلار ارز از سوی صادرکنندگان طی ۱۰ روز گذشته خبر داد. او روز گذشته در جلسه هیات‌دولت با بیان اینکه همه شرکت‌های ما به‌ویژه شرکت‌های مهم و بزرگ و آنهایی که ارز ما را تامین می‌کنند، فعال هستند، گفت: در ۱۰ روز گذشته صادرکنندگان و شرکت‌های مقید که عمدتا فولاد و پتروشیمی‌ها هستند، ۵/ ۲ میلیارد دلار ارز را پس داده‌اند و بسیاری از آنها ارز را به درستی به سامانه نیما بازمی‌گردانند. البته اقلیتی هم هستند که متخلف بوده که باید براساس قانون با آنها برخورد شود.

خبر دوم به موضوع FATF برمی‌گردد.

وزیر دارایی کانادا دستورالعمل جدیدی را به بانک‌ها موسسات مالی درباره کنترل مراودات مالی با ایران صادر کرد. طبق این دستورالعمل جدید انتظار می‌رود موسسات مالی کانادا از این پس کنترل بیشتری بر انتقال پول بین کانادا و ایران اعمال کنند.

اما در مورد آخرین وضعیت بازار ارز دنیای اقتصاد نوشته است: دلار در روزهای اخیر عمدتا در کانال ۲۳ هزار تومان نوسانات محدودی را در مقایسه با گذشته انجام داده است و دیروز نیز عمدتا در بین دو محدوده ۲۳ هزار و ۲۰۰ تا ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان جا به جا شد. هر چقدر بازارساز بتواند دامنه نوسانات دلار را کاهش دهد، نوسان‌گیران از روند بازار خسته‌تر خواهند شد و خستگی آنها، کم‌کم زمینه‌های تعدیل قیمت را هم رقم خواهد زد. در کنار این، حفظ محدوده ۲۳هزار و ۵۰۰ تومانی، کم‌کم خریداران را از رشد بیشتر قیمت می‌تواند ناامید کند.

در این میان اصرار بر ریزش‌های پردامنه جز هیجانی‌تر کردن بازار و کمک به سفته‌بازان برای خرید در قیمت‌های پایین‌تر ارمغان دیگری به همراه نخواهد داشت.

یکی از عواملی که می‌تواند بازار ارز را نوسانی کند، صعود نرخ حواله درهم است. بازار کشور همسایه البته به دلیل تعطیلات عید قربان چند روزی فعال نخواهد بود و شاید همین مساله فرصت مناسبی برای بازارساز باشد که قیمت‌ها را در بازار داخلی در کانال مورد نظر خود قرار دهد و تلاش‌های خود برای تامین تقاضاهای حواله‌ای در هفته بعد را سرعت ببخشد. در هر صورت بسیاری از فعالان باور دارند که نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار در تعیین جهت قیمت دلار است.

یکی دیگر از اتفاقات جالب روز گذشته ثابت ماندن قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب بازارساز بود. آنها مانند روز سه‌شنبه، قیمت فروش دلار خود را ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کردند. برخی فعالان اعتقاد دارند که چنین اقدامی منجر به ورود تقاضای آربیتراژی به بازار می‌شود.

این در حالی است که عده زیادی هم عنوان می‌کنند ارز با این قیمت توسط صرافی‌های زیادی ارائه نمی‌شود و هر فرد هم در طول سال تنها می‌تواند به اندازه ۲ هزار و ۲۰۰ دلار با قیمت این صرافی‌ها خرید خود را صورت دهد. در واقع اگر شما ۲ هزار و ۲۰۰ دلار قبل تر در سال جاری از این صرافی‌ها ارز خریداری کرده باشید و حالا بار دیگر قصد خرید ارز دارید، باید به سوی بازار آزاد قدم بردارید.

 

 

منبع: تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied