شمانیوز
شما نیوز

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکیدکرد؛

ساخت مسکن بهترین راه برای کنترل اجاره بها

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه تولید مسکن بهترین روش برای کنترل اجاره بها است و بانک ها در این خصوص نقش محوری دارند گفت: مصوبه تعیین سقف اجاره بها هفته آینده در کمیسیون عمران بررسی می شود.

ساخت مسکن بهترین راه برای کنترل اجاره بها

به گزارش شمانیوز ، با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات و اوج گرفتن آن، ستاد ملی مبارزه با کرونا در نظر دارد برای کنترل بهتر بازار اجاره بها همانند سال گذشته برای آن تعیین سقف کند. سال گذشته برای شهر تهران افزایش اجاره بها 25 درصد بدون مانع بود و امسال به نظر می رسد که با توجه به رکود بازار و ثبات قیمت ها تمدید این مصوبه و این سقف دور از انتظار نباشد.

سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا کمیسیون عمران برای بررسی بیشتر بازار اجاره بها و مصوبه احتمالی ستاد ملی کرونا جلساتی برگزار خواهد کرد؟ گفت: به احتمال زیاد شنبه هفته آینده کمیسیون عمران مجلس در خصوص تعیین سقف اجاره بها و مزیت ها و معایب آن جلسه ای را برگزار خواهد کرد و تصمیم ستاد ملی کرونا برای تعیین سقف اجاره بها به عنوان مثال برای شهر تهران تا 25 درصد را مورد بررسی قرار خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی مجلس در دوره یازدهم، کنترل بازار مسکن و اجاره بها بوده است ادامه داد: طرح جهش تولید و تامین مسکن و منظور شدن 360 هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات بانکی در بودجه ۱۴۰۰ نشان از توجه ویژه به مسکن محرومان است اما از سوی دیگر معتقد هستیم که برنامه های این چنینی و تعیین سقف تنها به صورت یک تسکین دهنده عمل خواهد کرد و چاره کنترل بازار اجاره بها، تولید و رونق ساخت و ساز است.


بیشتربخوانید:پایان تیرماه آخرین مهلت شرکت در قرعه کشی حساب های قرض الحسنه بانک مسکن


 

حسینی با تاکید بر اینکه بانک ها نقش اساسی در تولید و رونق ساخت و ساز دارند و می توانند به عنوان یک پشتیبان کننده قوی موانع ساخت و ساز را از پیش رو بردارند تصریح کرد: سال گذشته شاهد رشد افسارگسیخته اجاره بها بودیم بنابراین باید از تجربیات سال گذشته درس بگیریم و همانطور که ستاد ملی کرونا با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، برای شهر تهران، کلانشهرها و سایر مناطق شهری سقف اجاره بهایی به ترتیب به میزان ۲۵ درصد، ۲۰ درصد و ۱۵ درصد در نظر گرفت امسال نیز در کنار این برنامه، سایر برنامه های افزایش عرضه و تقویت بخش تقاضا را در دستور کار قرار دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که بهترین روش و آسانترین مسیر برای رسیدن به یک بازار اجاره بهای متعادل چیست؟ گفت: باید سایر بانک ها نیز در کنار بانک تخصصی مسکن(بانک مسکن) تا 20 درصد تسهیلات مانده خود را به بخش مسکن و ساخت و ساز تخصیص دهند. به نظر می رسد بانک مرکزی باید امسال سفت و سخت پیگیر مکلف شدن بانک ها به پرداخت تسهیلات به بخش مسکن باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد امسال سقف در نظر گرفته شده برای اجاره بها کمتر باشد چون قیمت مسکن ثابت است و چون اجاره بها تابعی از قیمت مسکن است نباید اجاره بها چندان رشد کند؟ گفت: بازار اجاره بهای مسکن به این شکل نیست که همیشه از قیمت مسکن تبعیت کند و باید گفت بازار اجاره بها بیشتر به مسائل کلان اقتصادی نگاه می کند چرا که برخی از موجران با افزایش قیمت سایر کالاها تلاش می کنند نرخ اجاره بها را با این تغییرات هماهنگ کنند.

حسینی خاطر نشان کرد: آمارها در جامعه نشان می‌دهد بسیاری از صاحبخانه‌ها برای تمدید قرارداد اجاره بها، افزایشی بیشتر از ۲۵ درصد را طلب می‌کنند. بسیاری از مستاجرانی هم که به شوراهای حل اختلاف مراجعه می‌کنند تقریبا در خصوص ادامه تمدید دستشان خالی می‌شود چرا که شوراهای حل اختلاف اعلام می‌کنند از طرف ستاد ملی کرونا مصوبه جدیدی به ما ابلاغ نشده، بنابراین احکام تخلیه را تقریبا قبول می‌کنند که این شرایط باید اصلاح شود.

 

 

منبع:خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا

 


 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied