شمانیوز
شما نیوز

تیم ملی فوتبال زنان

لباسی که جنجالی شد | همه چیز در مورد لباس تیم ملی فوتبال زنان

تیم ملی فوتبال بانوان در حالی برای مسابقات انتخابی قهرمانی آسیا راهی تاشکند شد که لباس‌های تیم ملی حواشی بسار زیادی به وجود آورد.

لباسی که جنجالی شد | همه چیز در مورد لباس تیم ملی فوتبال زنان

به گزارش شمانیوز: کاروان تیم ملی فوتبال زنان کشورمان صبح روز چهارشنبه وارد تاشکند شد تا مهیای انجام برگزاری مسابقات خود در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا شود. اعزام تیم ملی در مراسم رونمایی از لباس‌های دختران ایران حواشی بسیار زیادی را به دنبال داشت. ملی پوشان فوتبال زنان ایران ساعت 22 چهارشنبه 23 شهریورماه با پرواز اختصاصی، تهران را به مقصد تاشکند ترک کرده بودند و حوالی ساعت 03:30 بامداد پنجشنبه وارد فرودگاه تاشکند شدند. پس از انجام، تست PCR  و تا اعلام نتایج آزمایشات بازیکنان و کادرفنی در قرنطینه ماندند.

در این پرواز اختصاصی خدمه و کادر پروازی همگی زن بودند و همچنین ملی پوشان که در سال های دور با مشکلاتی در زمینه لباس تمرین هم مواجه بودند، این بار لباس های مسافرتی و رسمی در طول پرواز به تاشکند استفاده کردند و شکل حرفه ای به خود گرفتند.

لباس تیم ملی فوتبال بانوان

نکته‌ای که پیش از عزیمت ملی‌پوشان به تاشکند در فرودگاه به چشم می‌آمد، لباس فرمی بود که از سوی فدراسیون فوتبال برای هر کدام از ملی‌پوشان و اعضای کادرفنی تدارک دیده شده بود و آن‌ها به شکلی یکپارچه و منظم در فرودگاه حضور پیدا کرده بودند.

اعزام تیم ملی فوتبال بانوان کشورمان با هیاهوی زیادی از سوی فدراسیون فوتبال همراه شد و انتقادات گسترده‌ای را در پی داشته است.

لباس رسمی تیم ملی بانوان، کت و شلواری تیره رنگ بود. معمولا تیم‌های ملی کشورمان در رشته های مختلف، همواره با لباس‌هایی با قواعد مشخص در رویدادهای بین الملل و برون مرزی شرکت کرده‌اند که تشکیل یافته از یک عرف و ادب ملی و دینی بوده اما فدراسیون فوتبال به یک باره مبادرت به تهیه کت و شلوارهایی کرده که برخلاف انتظارات بوده و همین موضوع با واکنش‌های متفاوت همراه شد.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌های کشور و سابت های ورزشی از انتخاب این مدل لباس استقبال کرده و برخی نیز به شدت انتقاد کردند.

سایت‌های خبری همچون «جماران» این پوشش را «زیبا» نامیدند. سایت «ورزش سه» نیز از فوتبالیست‌های زن ایرانی با عنوان «دخترانِ شیک‌پوش فوتبال ایران» نام برده است. در طرف دیگر اما خبرگزاری فارس لباس اعضای این تیم را «مردانه» و «تلفیق کج‌سلیقگی و بی‌توجهی به عرف جامعه» نامیده است.

لباس تیم ملی فوتبال بانوان

این خبرگزاری در ادامه با «بی‌سابقه» خواندن اقدام فدراسیون فوتبال برای طراحی چنین پوششی برای زنان ورزشکار نوشته است که این فدراسیون در جهت «اصلاح» اقدام خود باید اقدام «فوری» کند و این موضوع توسط نهادهای مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

این موضوعات موجی از واکنش های منفی و انتقادی را در پی داشته که به نظر می رسد بایستی فدراسیون فوتبال در جهت اصلاح این اشتباه، اقدامی فوری کند. چنین بی توجهی به عرف و آداب رسمی اعزام های برون مرزی ورزش بانوان، موضوعی است که سابقه نداشته و بایستی توسط نهادهای مربوطه مورد بررسی نیز قرار گیرد که هم اکنون چه اتفاقی در فوتبال بانوان در حال روی دادن است.

واکنش نماینده مجلس به لباس نامتعارف تیم بانوان

 در مورد لباس اعزامی تیم ملی بانوان به مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا که با حواشی زیادی روبرو بود، اظهار داشت: متأسفانه آنچه اتفاق افتاده نه قابل توجیه است و نه قابل چشم‌پوشی. وزارت ورزش مسئولیت دارد که این موضوع را پیگیری کند و فدراسیون هم به خاطر چنین قصوری باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: فرهنگ عفاف و حجاب، اصالت ایرانی و اسلامی ماست. فرزندان این سرزمین افتخار می‌کنیم که در فرهنگ ملی و دینی‌شان بحث حجاب و عفاف برایشان اهمیت زیادی دارد، اما آنچه دیده می‌شود برخی مدیران و مسئولین با تسامح و برنامه‌ریزی به دنبال تغییر نگاه و باور جوانان هستند.

رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: گرچه این مسأله ساده‌ای است اما نشان می‌دهد مدیران حاکم بر جریان ورزش ما نیاز به بازنگری و اصلاح رویه و عمل در اجرا دارند؛ به گونه‌ای که بر اساس مصوبات قانونی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، همه مکلفند نسبت به نهادینه کردن این فرهنگ غنی اهتمام داشته باشند.

وی ادامه داد: بانوان ورزشکار ما افتخارآفرین هستند و همیشه خوش درخشیده‌اند؛ مانند بانویی که با چادر روی سکو ایستاد و فرهنگ ما را به نمایش گذاشت. باید این نوع کارها سرلوحه اقدامات مسئولان ما باشد.

لباس تیم ملی فوتبال بانوان

راستینه تأکید کرد: به عنوان مسئول کمیته تربیت بدنی حتما این موضوع را پیگیری می‌کنیم و به مسئولان ذی ربط تذکر شدید می‌دهم و خواستار اصلاح این رویه هستیم و می‌خواهیم که گزارش این اصلاح را به ما بدهند. کسانی که کوتاهی کرده‌اند حتما باید طبق قانون با آنها برخورد شود.

تیم ملی فوتبال زنان ایران در دوران ریاست مهدی تاج به حدی مورد بی‌ مهری و بی توجهی قرار گرفته بود که بعد از حدود دو سال نداشتن بازی رسمی و تدارکاتی، از جدول رده بندی فیفا هم خارج شد.

با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید در فدراسیون، این تیم مجددا تشکیل شد و از چندین ماه گذشته تاکنون در اردوها و بازی های تدارکاتی مختلفی حاضر شده و این روزها اتفاقات مثبتی حداقل در جهت رعایت حقوق بانوان در فدراسیون فوتبال صورت گرفته است.

از دیگر اقدامات انجام شده می توان به برابری پاداش زنان و مردان اشاره کرد که فدراسیون فوتبال قول داده در اسرع وقت این مهم را هم انجام دهد.

تیم ملی فوتبال زنان ایران قرار است در مرحله G مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2022 هند، با تیم‌های بنگلادش و اردن به رقابت بپردازد؛ شاگردان ایراندوست سه شنبه 30 شهریور به مصاف بنگلادش خواهند رفت و در حساس‌ترین مسابقه، شنبه 3 مهر در مقابل اردن به میدان می‌روند. صدرنشین به مسابقات جام ملت‎‌های آسیا 2022 هند که بهمن‌ماه سال جاری در دهلی‌نو برگزار خواهد شد، صعود می‌کند.

براساس برنامه‌ریزی اعلام شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا، دیدارهای تیم ملی فوتبال زنان ایران در گروه G مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا به شرح زیر برگزار می‌شود:

یکشنبه 28 شهریور/ ساعت 14:30 به وقت تهران
بنگلادش- اردن

سه شنبه 30 شهریور / ساعت 14:30 به وقت تهران
ایران- بنگلادش

شنبه 3 مهر/  ساعت 13:30 به وقت تهران
اردن- ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied