شمانیوز
شما نیوز

مذاکرات وین

فوری | خط پایان توافق ایران و آمریکا

اخباری که از مذاکرات وین به گوش می‌رسد خبر از توافق میان ایران و آمریکا دارد. بسیاری از رسانه ها خبر از پذیرش شرایط ایران توسط آمریکا را بر روی خروجی خود قرار داده اند.

فوری | خط پایان توافق ایران و آمریکا

علی آبشناس-

به گزارش شمانیوز : خبرهای امروز از مذاکرات، از پذیرش شروط ایران توسط آمریکا حکایت دارد و حتی در برخی رسانه ها اعلام شد که به خط پایان توافق میان ایران و آمریکا در مذاکرات وین رسیده ایم و حدودا تا ۷۲ ساعت دیگر اعلام توافق خواهد شد.

مذاکرات وین که از دی ماه امسال در دور هشتم آغاز شده بود در روزها و هفته های اخیر به مراحلی نزدیک شد که خبر از توافق داشت، اما طی چند روز اخیر و با شروع درگیری ها میان روسیه و اروپا بر سر جنگ اوکراین این مذاکرات به نظر به شکست انجامیده است.  

آغاز نشست دو جانبه ایران با طرف‌های اروپایی

در ادامه دور هشتم مذاکرات ۱+۴، علی باقری مذاکره‌ کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌ کننده گفت‌وگوها ظهر امروز (پنجشنبه) ۱۲ اسفند ماه به وقت محلی در نشستی دوجانبه در هتل کوبورگ شهر وین در حال گفت‌وگو هستند.

مذاکرات وین پایان یافت ؟

ایرنا به نقل از یک «منبع نزدیک به مذاکرات» ، ار آخرین وضعیت مذاکرات برجامی خبر داد.

توئیت توافق+ایرنا

خبرگزاری ایرنا در صفحه مجازی خود نوشت:یک منبع نزدیک به مذاکرات وین در پاسخ به خبرنگار اعزامی ایرنا درباره اینکه آیا مذاکرات پایان یافته است یا نه گقت: اصل بدیهی در مذاکرات این است که تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار نگیرد  توافقی نمی شود. هنوز برخی از موضوعات باقی مانده است. 

آمریکا شرایط ایران را برای توافق پذیرفت

مصطفی خوش چشم مشاور تیم مذاکره کننده در وین گفت: سرانجام، پس از یک موج ناموفق عملیات روانی، نشانه هایی وجود دارد که بحران اوکراین، آمریکا را مجبور به عقب نشینی از رویکرد تشدیدکننده خود در گفتگوهای وین برای تن دادن به شرایط درخواستی ایران برای توافق کرده است.

خوش چشم در ادامه گفت: در هر صورت، اکنون یک نقطه عطف برای این آخر هفته در افق به نظر می رسد.

توافق ایران و آمریکا

خروج سپاه از فهرست تروریسم

از دیگر اخبار منتشر شده از روند مذاکرات وین به موضوع رفع تحریم‌ها مربوط می‌شود. آنطور که دیلی میل گزارش داده است، دولت بایدن در حال بررسی حذف سپاه پاسداران ایران از فهرست تروریسم است تا تهران را برای بازگشت به توافق هسته‌ای متقاعد کند.

جزییات این مسئله روز چهارشنبه و در یک نقطه زمانی حساس گفتگوها، روشن شد. این موضوع توسط یک دیپلمات ارشد غربی آشنا به مذاکرات تایید شد.

تا ساعاتی دیگر فهرست تعدادی از افراد که طبق گفته یک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا، خروج آنها از لیست تحریمی آمریکا قطعی شده است، منتشر می‌شود.

مذاکرات وین به پایان رسید؟!

میخائیل اولیانوف، نماینده ارشد روسیه در مذاکرات برجامی در توئیتی نوشت: دیروز۱۱ ماه از آغاز مذاکرات وین می‌گذرد. یک ماراتن طولانی و طاقت فرسا، اکنون تقریباً تمام شده است.

لورا روزن، خبرنگار المانیتور در این خصوص گفته است: اولیانوف شب گذشته به من گفت این هفته بایستی بر امور شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (مربوط به اوکراین) تمرکز کند.

نقل قولی که این خبرنگار از نماینده روسیه در مذاکرات وین آورده این است که او ابزار امیدواری کرده و گفته است: «در غیابش همکاران آمریکایی و اروپایی زبان مشترکی با ‎ایران پیدا کنند. این شدنی است».

زمان اعلام خبر توافق در وین مشخص شد

حالا رضا زندی، خبرنگار حوزه نفت هم در توئیتی مدعی شد: من خبر قطعی دریافت کرده‌ام که ظرف۷۲ ساعت آینده توافق هسته‌ای در وین امضا خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲۵ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied