شمانیوز
شما نیوز

سهام عدالت

واریز سود سهام عدالت آغاز شد | واریز سهام عدالت ۱۰ میلیون تومانی

زمان واریز سود مرحله دوم سهام عدالت اعلام شد.

واریز سود سهام عدالت آغاز شد | واریز سهام عدالت ۱۰ میلیون تومانی

 جزئیات واریز سود سهام عدالترا در ادامه بخوانید.سخنگوی کانون سهام دامداران عدالت از زمان پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالتخبر داد.در طی این سال‌ها خبر‌های متنوعی در رابطه با سهام عدالتجاماندگان مطرح شد، بعضی اوقات نیز گفته شد که امکان ثبت نام مجدد برای جاماندگان سهام عدالتوجود ندارد. ما سهام عدالت قرار است در چه زمانی به سهامداران اختصاص پیدا کند؟

سخنگوی کانون سهام دامداران عدالت از زمان پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت خبر داد و گفت: سهامداران اواخر امسال یا حداکثر اوایل سال آینده منتظر دریافت سود سهام عدالت باشند.پدرحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده‌ای به گوش می‌رسید که چرا با وجود اینکه جزو دهک‌های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند. از سویی دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد. با این حال برخی نماینده های مجلس همچنان قول تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را می دادند و آمارهای مختلفی نیز از جاماندگان ارائه می شد و در نهایت نیز زمزمه های یک جامعه آماری ۲۰ میلیون نفری نیز به گوش رسید.

اکبر حیدری، سخنگوی کانون سهامداران عدالت در پاسخ به این سوال که آیا جامعه آماری ۲۰ میلیون تومانی که گفته شد، واقعی بود، گفت: در سال ۸۷ مصوبه ای درباره سهام عدالت اجرایی می شود که آن هم مستند به ابلاغیه ۸ ماده ای مقام معظم رهبری بوده است. بر اساس آن قرار شد که شش دهک پایین درآمدی جامعه از سهام عدالت برخوردار شوند. در بررسی های بعدی مشخص می شود تعدادی از مردم که جزو دهک های پایین درآمدی جامعه بودند به دلیل اینکه در آن زمان سامانه های آماری به روز نبود و آنالوگ بود از فرآیند شناسایی و تخصیص عام جا ماندند. اساسا جاماندگان سهام عدالت هم این عده نبودند، نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری بودند که در شناسایی، واجد شرایط دریافت سهام عدالت شده بودند، دعوتنامه سهام به نامشان صادر شده بود، تکالیف قانونی شان را هم انجام داده بودند، اوراق سهام در اختیارشان بود اما در سال ۹۵ وقتی پایان سهام عدالت اعلام شد در سامانه اعلامی سامانه خصوصی سازی اطلاعاتشان موجود نبود.

حیدری در پاسخ به این سوال که مرحله دوم ثبت نام جاماندگان سهام عدالت بالاخره چه زمانی اجرایی می شود، گفت: قانون بودجه ۱۴۰۱ تاکید می کند که سهام عدالت به جامانگان سهام عدالت شامل مددجویان نهادهای حمایتی و سایر افرادی که مشمول دریافت سهام عدالت بودند تخصیص داده شود. تبعا تعیین مراحل و اعلام ضوابط باید از سوی سازمان خصوصی سازی صورت بگیرد و فعلا زمان مشخصی برای اجرای مرحله دوم اعلام نشده است.

به گفته او، به دلیل پیچیدگی های کار، اعلام زمان دقیق برای آن وجود ندارد.

وی افزود: به این نکته توجه کنید که شناسایی دریافت کنندگان قبلی سهام عدالت از ۸۵ تا ۹۲ طول کشید یعنی اینگونه نبوده که در طول یک یا دو سال کل فرایند شناسایی انجام شود. الان هم در بحث جاماندگان باید تمام بخش ها و مراحلی که بار قبل اعمال شد انجام شود چرا که جاماندگان از آن جامعه جدا نیستند. لذا باید تکرار همان مراحل را داشته باشیم با جمعیت آماری کمتر. لذا این فرایند به همان نسبت قبل زمان بر خواهد بود. مهم این است که اراده مجلس و دولت برای تعیین تکلیف جاماندگان عملیاتی شده و شکل قانونی به خود گرفته است.

سهم جاماندگان از قانون بودجه ۱۴۰۲

حیدری در خصوص اینکه مرحله دوم سود سهام عدالت کی واریز می شود و چقدر است؟ اظهار کرد: تقریبا معادل مبلغی که در حال حاضر به عنوان قسط اول سود سهام عدالت عملکرد سال ۱۴۰۰ پرداخت شده، منابع شناسایی سود وجود دارد. مراحل وصول و تجمیع آن در حال انجام است. بنا به اعلام مسئولان امر یا اواخر امسال یا حداکثر اوایل سال آینده این مبلغ تعیین تکلیف و پرداخت می شود.

وی در مورد کسانی که هنوز نتوانسته اند سود مرحله اول را دریافت کنند نیز گفت: اگر اطلاعات فردی که شامل شماره شبای اوست در سامانه سجام دچار ایراد باشد یعنی از حساب مشترک یا حساب ارزی باشد یا اینکه شماره شبای اعلام شده راکد است در هنگام عملیات انتقال سود به حساب، برگشت می خورد.

 

 
 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied