شمانیوز
شما نیوز

یارنه معیشتی

خبر جدید دولت برای یارانه بگیران | نحوه دریافت کالابرگ الکترونیکی اعلام شد

کالابرگ الکترونیک بر اساس میزان یارانه استفاده نشده هر یک از مشمولین یارانه قابل استفاده خواهد بود.

خبر جدید دولت برای یارانه بگیران | نحوه دریافت کالابرگ الکترونیکی اعلام شد

کالابرگ الکترونیکی آخرین تصمیم دولت برای بالابردن توان اقتصادی مردم است. کم بود مقدار یارانه ها باتوجه به وضعیت اقتصادی مردم، موجب این شده است که فعالان اقتصادی از عرضه کالابرگ الکترونیکی حمایت کنند. دولت تصمیم دارد کالابرگ الکترونیکی را از اوایل تیرماه توزیع کند. کالابرگ الکترونیکی به صورت کاغذ جدا نیست و در همان حساب بانکی مردم عرضه میشود. باتوجه به شرایط اقتصادی بنظر میرسد دریافت  کالابرگ الکترونیکی  توان خرید مردم را بیشتر میکند. 

کالابرگ الکترونیک بر اساس میزان یارانه استفاده نشده هر یک از مشمولین یارانه قابل استفاده خواهد بود.

پس از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به‌ صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، هم‌اکنون اجرای این طرح به صورت ملّی و در سراسر کشور آغاز شد.

ر این طرح اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند.

کالابرگ الکترونیک بر اساس میزان یارانه استفاده نشده هر یک از مشمولین یارانه قابل استفاده خواهد بود. برای بهره مندی از مزایای کالابرگ الکترونیکی به موارد زیر توجه بفرمایید:

۱. میزان و مانده اعتبار یارانه شما برای استفاده از کالابرگ الکترونیک با گرفتن کد دستوری زیر نمایش داده می‌شود:

۲. برای استفاده از برنامه کاربردی “شما” جهت استفاده از کالابرگ الکترونیکی به مطالب زیر توجه کنید:

۱- ابتدا برنامه ‌ «شما» (شبکه ملی اعتبار) را از بازار بارگیری و نصب کنید(ازطریق لینک زیر) :

http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.sfara.fara&ref=share

۲- پس از نصب اطلاعات پروفایل را تکمیل کنید.

۳- حالا شما به میزان اعتبار حساب خود، به اقلام مشمول کالابرگ دسترسی دارید.

۴- روی همین برنامه، نزدیکترین فروشگاه‌های اطراف شما که اجناس کالا برگ الکترونیکی را عرضه می‌کنند و مسیر دسترسی از روی نقشه ارائه شده است.

 

۵- با کالا برگ الکترونیکی می‌توانید، ده قلم کالای پرکاربرد در منزل را برمبنای قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ تهیه کنید.

۶- شما هر زمان که خرید کنید، با توجه به میزان خرید از یارانه ماه بعد شما کسر می‌شود.

۷- استفاده از کالابرگ الکترونیکی و یارانه نقدی اختیاری است.

۸- برای خرید، صرفا استفاده از یکی از کارت‌های بانکی سرپرست خانواده کافی است و نیاز به چیز دیگری نیست.

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان همچنین اظهار کرد: شرکت در این طرح برای فروشندگان نیز اختیاری است و چهار صنف خوار‌بار، لبنیات، پروتئین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند با مراجعه به نرم‌افزارهای بازار و مایکت یا از طریق سایت sfara.ir نسبت به نصب برنامه شما (فارا) و ثبت‌نام از قسمت پنل فروشنده در این طرح اقدام کنند.

یارانه نقدی حذف می‌شود؟

فرداد، با بیان اینکه یارانه نقدی هیچ استانی قطع نخواهد شد، افزود: با توجه به تأکید وزیر رفاه، این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

از بهار سال ۱۳۹۷ و همزمان با ازسرگیری تحریم‌ها علیه ایران، دولت وقت تصمیم گرفت تحت تأثیر افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، برای برخی کالاهای اساسی ارز ترجیحی تعریف کند و ارز مورد نیاز برای واردات این کالاها را با نرخ ۴۲۰۰ تومان تأمین کند؛ اقدامی که با هدف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر برای کنترل قیمت کالاهای اساسی اختصاص یافت، اما نه‌تنها به هدف نرسید بلکه باعث ایجاد رانت و خدشه به رقابت‌پذیری در فعالیت‌های اقتصادی و کالاهای هدف به کشورهای همسایه شده بود.

دولت سیزدهم بعد از روی کار آمدن در اولین مرحله از اجرای وعده عدالت اقتصادی خود، با حذف ارز ترجیحی که همه موافقان و مخالفان بر حذف آن به دلیل فسادزا بودن و ایجاد مشکلات متعدد از قاچاق معکوس تا عدم بازگشت ارز پرداخت شده، کشور را با مشکلات متعددی مواجه ساخته بود، تأکید داشتند که پرداخت یارانه نقدی برای افزایش قدرت خرید مردم به عنوان طرح جایگزین موقت تا زمان اجرای ارائه کالابرگ الکترونیک، آغاز شود. دولت در این بخش با انتقال یارانه ارزی از ابتدای زنجیره عرضه و تقاضا به انتهای این زنجیره یعنی مصرف‌کننده که در زمان پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی سهمی ناچیز از آن داشت، اولین گام را برای اجرای این مهم برداشت.

اصلاح ارز ترجیحی، مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها یک الزام قانونی و در عین حال عقلی و اقتصادی بود که دولت سیزدهم جسارت اجرای آن را داشت و زمانی دست به این اصلاح زد که آمارها نشان می‌داد، سال گذشته ۱۵.۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی یعنی معادل ۳۱۲ هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت پرداخت شده و طبقات پردرآمد و ثروتمند جامعه به دلیل مصرف بیشتر، استفاده بیشتری از این یارانه‌ها داشته‌اند و بخش اندکی از این یارانه به دست دهک‌های پایین و طبقات ضعیف جامعه رسیده بود.

در این راستا، مجلس به دولت اجازه داد تا زمان فراهم شدن شرایط لازم و کافی برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک اقدام به پرداخت یارانه نقدی کند که دولت همزمان، هم در بخش یارانه‌ها گام برداشت و هم در راستای فراهم‌سازی بستر و ساختار کالابرگ اقدام کرد. در روزهای اخیر نیز اعلام شد که اجرای طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیک در یکی از استان‌های جنوبی کلید خورده و پس از آن احتمالاً تا یک ماه آینده در کشور اجرا می‌شود.

اجرای طرحی مانند کالابرگ که با معیشت مردم در ارتباط است، نیازمند ایجاد بستر و شرایط کامل و کافی برای اجراست تا مانند طرحی چون ارز ترجیحی و برخی طرح‌ها در گذشته، کشور و مردم را به مشکلات متعدد دچار نسازد. مخالفت مکرر و ایجاد شبهه درباره اجرای طرحی که جمعیت زیادی از مردم را دربرمی‌گیرد، نه‌تنها به پیشبرد طرح کمکی نمی‌کند بلکه مانعی بر سر اجرا خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied