شمانیوز
شما نیوز

یارانه تشویقی

مشمولان یارانه تشویقی چه‌کسانی هستند؟

کالابرگ الکترونیکی برای تمام مشمولان یارانه درنظر گرفته شده، اما تنها بخشی از خانوارهای حاضر در دهک اول تا سوم توانستند به مبلغ اضافی دست پیدا کنند.

مشمولان یارانه تشویقی چه‌کسانی هستند؟

سه‌دهک اول یارانه‌بگیران که خرداد سال ۱۴۰۲ دل به‌دریا زدند و با شجاعت عوض دریافت پول نقد از خودپرداز، سراغ کالابرگ رفتند بالاخره یارانه تشویقی خود را دریافت کردند.

به‌گزارش سلام نو به نقل از فرارو؛ یارانه تشویقی قابلیت برداشت نقدی ندارد و باید حتما در قالب طرح کالابرگ الکترونیکی استفاده شود. یارانه تشویقی به خانوارهایی پرداخت شد که از بیستم تا ۲۸ خرداد امسال حداقل ۸۰ درصد یارانه خود را در طرح کالابرگ صرف خرید اقلام ضروری کردند.

افزایش ۲۰ درصدی یارانه به این ترتیب رسما کلید خورد. اگر دوست دارید بدانید مشمولان یارانه تشویقی چه‌کسانی هستند و چطور می‌توان از اعتبار اضافی استفاده کرد، این نوشته اطلاعات به‌دردبخوری در اختیارتان می‌گذارد.

سه دهک اول یارانه‌بگیران چه کسانی هستند؟

کالابرگ الکترونیکی برای تمام مشمولان یارانه درنظر گرفته شده، اما تنها بخشی از خانوارهای حاضر در دهک اول تا سوم توانستند به مبلغ اضافی دست پیدا کنند که ۸۰ درصد یارانه خردادشان را صرف خرید اقلام خوراکی کرده بودند. جمعیت سه دهک اول درآمدی، ۲۴ میلیون نفر است که از این تعداد دو میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار، معادل حدود ۸.۵ میلیون نفر، زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند.

مقامات دولتی وعده داده‌اند به‌زودی پس از سه دهک اول یارانه‌بگیران، امکان استفاده از یارانه تشویقی برای مشمولان حاضر در سایر دهک‌های درآمدی فراهم خواهد شد.

یارانه هر عضو خانوار حاضر در دهک اول تا سوم، ۴۰۰ هزار تومان است. به این ترتیب در موعد پرداخت یارانه که فعلا بیستم هر ماه است، ۸۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست خانوار دونفره ریخته می‌شود. یارانه واریزی به حساب خانوار سه‌نفره حاضر در دهک درآمدی یک تا سه، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، برای خانوار چهارنفره یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و برای خانوار پنج نفره، دو میلیون تومان است.

یارانه خانوار دهک چهار تا ۹ به‌ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود. خانوار دونفره ماهی ۶۰۰ هزار تومان، خانوار سه‌نفره ماهی ۹۰۰ هزار تومان، خانوار چهارنفره ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار و خانوار پنج‌نفره ماهیانه رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند. همین ترتیب در پرداخت کالابرگ رعایت می‌شود.

کالابرگ الکترونیک قرار است بدون تغییر در رقم و جزییات به روال جاری در حساب بانکی سرپرست خانوارها شارژ شود تا خود مردم تصمیم بگیرند یارانه را در قالب کالابرگ برای خرید اعتباری ۱۱ قلم کالا شامل خواروبار، لبنیات، پروتئین هزینه کنند یا همچون گذشته به‌شکل نقدی از عابربانک‌ها برداشت کنند. اولویت، اما با خرید کالا، حمایت از سبد غذایی و جلوگیری از تزریق نقدینگی مضر به اقتصاد کشور است.

خانوارهایی مشمول یارانه تشویقی می‌شوند که در قالب طرح کالابرگ الکترونیکی سراغ خرید اقلام خوراکی می‌روند. افزایش ۲۰ درصدی یارانه به‌ازای هر نفر جداگانه محاسبه خواهد شد. در این حالت یک خانوار چهارنفره حاضر در دهک اول تا سوم، علاوه بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه معمول، بابت افزایش ۲۰ درصدی یارانه، می‌تواند از ۳۲۰ هزار تومان اضافی برخوردار شود. برداشت مبلغ یارانه تشویقی به‌شکل پول نقد امکان‌پذیر نیست و باید آن را حتما صرف خرید ۱۱ قلم کالای ضروری کرد. شیر، پنیر، تخم‌مرغ، مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند و شکر، ماست پرچرب، برنج ایرانی، حبوبات و گوشت منجمد گوساله از جمله اقلامی هستند که در طرح کالابرگ ارائه می‌شوند.

کالابرگ به سرپرست خانوار اجازه می‌دهد تقریبا حدود یک ماه قبل از واریز یارانه نقدی، خرید اعتباری کالاهایی پرمصرف مانند قند، شکر، برنج، ماکارونی، روغن، تخم‌مرغ، مرغ، انواع لبنیات و گوشت را انجام دهد. محاسبه و مدیریت یارانه و اعتبار تشویقی با مراجعه به سامانه «شما» به نشانی shoma.sfara.ir، دانلود اپلیکیشن شما یا با استفاده از کد دستوری ستاره، ۵۰۰، ستاره، ۱۴۶۳، مربع امکان‌پذیر است. این کددستوری اجازه می‌دهد حتی بدون داشتن گوشی هوشمند، باقیمانده اعتبار و جزییات تراکنش‌های یارانه و کالابرگ را زیر نظر بگیرید.

کالابرگ الکترونیکی به‌صورت اختیاری در دسترس مردم قرار می‌گیرد و به سرپرست خانوار اجازه می‌دهد یک ماه زودتر از یارانه در قالب اعتبار استفاده کند. چنانچه سرپرستان خانوار به کالابرگ الکترونیکی و یارانه اضافی تمایل نداشته باشد، می‌تواند در موعد همیشگی، مبلغ یارانه نقدی را از خودپرداز بگیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی