شمانیوز
شما نیوز

قلیه ماهی | قلیه ماهی جنوبی

برای نهارت غذای جنوبی درست کن | طرز تهیه قلیه ماهی جنوبی خوشمزه

اگر شما هم به دنبال غذای متنوع ، خوشمزه و محلی هستید با ماهمراه باشید تا طرز تهیه قلیه ماهی را به شما آموزش دهیم.

برای نهارت غذای جنوبی درست کن | طرز تهیه قلیه ماهی جنوبی خوشمزه

قِلیه ماهی یا قَلیه ماهی یکی از معروف‌ترین خورش‌های ایرانی متعلق به جنوب ایران است. از مواد تشکیل دهنده این غذا می توان به تمبر هندی، شنبلیله، فلفل قرمز و ... نام برد. 

یکی از نکاتی که برای تهیه این غذای محلی باید مورد نظر داشت این است که ماهی باید بدون استخوان و با گوشت لخم باشد. ماهی‌هایی مانند: سنگسر، هامور، شیر، سُرخو، جَش، شوریده و سِکِن بهترین ماهی‌ها برای تهیه قلیه‌ماهی هستند. اگر از مزه ماهی خوشتان نمی آید میتوانید از تن ماهی استفاده کنید.

مواد لازم برای قلیه ماهی

فیله ماهی ۴ تکه
پیاز ۲ عدد
تمبر هندی ۲۰۰ گرم
سیر ۶ حبه
گشنیز ۳۰۰ گرم
شنبلیله ۵۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
زردچوبه و روغن به اندازه کافی

قلیه ماهی

طرز تهیه قلیه ماهی مرحله به مرحله 

 

مرحله اول

برای تهیه قلیه ماهی خوشمزه و مخصوص ابتدا قطعات ماهی را تمیز می کنیم سپس روی دو سمت ماهی ها مقداری نمک و فلفل سیاه می ریزیم و آنها را کنار می گذاریم. در ادامه گشنیز و شنبلیله را پس از پاک کردن می شوییم.

مرحله دوم

سپس آبکشی می کنیم، در ادامه گشنیز و شنبلیله را  به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم و کنار می گذاریم. در این مرحله پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا پیاز نرم و شفاف شود.

مرحله سوم

در این مرحله مقداری زردچوبه به قابلمه اضافه می کنیم و مجددا تفت می دهیم تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند. در ادامه سیرها را به صورت خیلی ریز خرد کرده و به پیاز اضافه می کنیم. سیر را خیلی زیاد نباید تفت داد چون سریع می سوزد.

قلیه میگو یکی از انواع خورش های خوشمزه و پرطرفدار جنوبی است که اصالت آن متعلق به بوشهر می باشد

مرحله چهارم

پس از اینکه سیر هم کمی تفت دادیم گشنیز و شنبلیله خرد شده را اضافه می کنیم و خوب سرخ می کنیم تا رنگشان کمی تغییر کند و تیره تر شود. در ادامه سبزیجات را خوب تفت می دهیم تا آب بیندازند و آبشان تبخیر شود.

مرحله پنجم

در این مرحله نصف لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم سبزیجات به طور کامل پخته شوند. در ادامه پس از ۱۵ دقیقه تمرهندی را با ۱ لیوان آب مخلوط می کنیم تا رقیق شود، سپس آنرا به طور کامل صاف می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله تمرهندی را به همراه ۲ لیوان آب جوش دیگر به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش با حرارت ملایم جا بیفتد. در صورتی که تمرهندی در دسترس ندارید می توانید از رب انار ترش هم برای تهیه این خورش استفاده کنید.

قلیه تخم مرغ یکی از انواع غذاهای خوشمزه و ساده ایرانی است که با طعم های متنوعی تهیه می شود

مرحله هفتم

در ۳۰ دقیقه پایانی پخت قلیه ماهی ، قطعات ماهی را با مقداری روغن تفت می دهیم تا حالت ظاهری خود را حفظ کنند سپس به خورش اضافه می کنیم. پس از اینکه خورش روغن انداخت و جا افتاد آنرا به همراه برنج سرو می کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی