شمانیوز
شما نیوز

گل | گل شاه پسند

علت گل ندادن گیاه شاه پسند چیست | صفر تاصد نگه داری گل شاه پسند

گل شاه پسند جز زیباترین گل ها محسوب میشود که می توان آنها را در آپارتمان هم نگه دارید. شرایط نگه این گل خاص است. در ادامه شما با شرایط نگه داری این گل جذاب اشنا خواهی شد.

علت گل ندادن گیاه شاه پسند چیست | صفر تاصد نگه داری گل شاه پسند

گل شاه پسند از جمله گلهای آپارتمانی و همان گل‌های زیبا و رنگارنگی هستند که با آمدن بهار سر و کله‌شان در شهر و بازارهای گلفروشی پیدا می‌شود. شاه پسند شامل بیش‌از 250 گونه می‌شود؛ از گیاهان یک ساله گرفته تا گیاهان چندساله خالص و ترکیبی که گونه‌های خالص آن به‌ندرت و تنها توسط باغبانان حرفه‌ای کاشته می‌شوند. نام دیگر گل شاه پسند اشک‌های آیزیس الهه یونانی ازدواج و طبیعت است.

 

 

چه عواملی باعث عدم گلدهی شاهپسند میشوند

 

اگر چه معمولا هنگامی که شاهپسند را خریداری میکنید، معمولا گل دارد، اما ممکن است پس از این که آن را به منزل یا باغچه آوردید دیگر به گلدهی ادامه ندهد. این مشکل متداولی در همه درختچه ها پس از جا به جایی و انتقال به محیط جدید است. 

دستکاری ریشه ها و تغییر محیط میتواند منجر به شوک شدن شدید گیاه شود که حاصل آن ریزش شکوفه ها و برگها اندکی پس از کاشت گیاه خواهد بود. این واکنش طبیعی گیاه است که به مرور زمان بهبود می یابد اما در صورتی که مدتی گذشته است اما هنوز شاهپسند گل نمیدهد احتمالا با یکی از مشکلات زیر مواجه شده است. 

     

عدم دریافت آفتاب کافی

 

گیاه شاهپسند به آفتاب کامل نیاز دارد تا به خوبی گل بدهد. بنابراین باید آن را جایی بکارید که حداقل 6 ساعت در روز آفتاب کامل دریافت نماید و بهتر این است که هشت ساعت یا بیشتر آفتاب بگیرد. هنگامی که گیاهان گلدار مانند شاهپسند از آفتاب زیاد محروم میشوند، انرژی کافی برای گلدهی به دست نمی آورند.

گل شاه پسند

رسیدگی بیش از حد

 

هنگامی که گیاهانی که به شرایط سخت مقاوم هستند مانند شاهپسند مراقبت بیش از حد دریافت میکنند، در واقع این پیام را دریافت میکنند شرایط زندگی آسان است و نیازی به تولید مثل و باروری نداری. در صورتی که گیاه شاهپسند احساس کند نیازی به تولید مثل نیست، انگیزه ای برای گلدهی ندارد. بنابراین نباید برای این گیاه آبیاری زیاد انجام دهید و کود زیادی در اختیار آن بگذارید. 

 

 آفت زدگی

 

شاهپسند معمولا به آفت زدگی بسیار مقاوم است اما ممکن است مورد هجوم آفت سنک شاهپسند ( lace bug ) قرار بگیرد. این آفتها از برگهای شاهپسند تغذیه میکنند و آسیبی که ایجاد میکنند شبیه زنجره است. هجوم این آفت باعث تنش در گیاه میشود به طوری که از گلدهی امتناع میورزد. اگر همه شرایط مساعد است اما شاهپسند گل نمیدهد به دنبال علائم آفت زدگی و مشاهده حشرات کوچک در سطح زیرین برگهای گیاه باشید. در صورتی که متوجه آفت زدگی شدید، با صابون باغبانی آنها را از بین ببرید. پس از نابودی آفتها گیاه میتواند دوباره سلامتی و شادابی خود را باز یابد. 

 

غلافهای سبز رنگ عجیب

 

به دقت گیاه را بررسی کنید و ببینید آیا غلافهای سبز رنگ کوچکی تولید کرده است یا نه. این غلافها، بذرهای کوچک گیاه شاهپسند هستند. پس از این که گیاه وارد مرحله تولید بذر شد، دلیلی برای ادامه گلدهی ندارد چرا که ماموریت خود که تولید مثل است را انجام داده است. بنابراین این غلافهای بذر را بچینید تا گلدهی مجدد گیاه تحریک شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی