شمانیوز
شما نیوز

تعطیلی آخر هفته

ویدیو | تکلیف تعطیلی دو روزه آخر هفته چه شد ؟

جبار کوچکی‌نژاد جزییاتی جدیدی درباره تعطیلی دو روزه آخر هفته ارائه داده است.

ویدیو | تکلیف تعطیلی دو روزه آخر هفته چه شد ؟

به گزارش شمانیوز : مدتی است که بحث بر سر تعطیلی دو روز آخر هفته و کاهش ساعات کاری کارمندان مطرح شده است. بر این اساس اگر شورای نگهبان تایید کند ، در سراسر کشور تعطیلات دو روزه در آخر هفته خواهیم داشت. در ادامه جزییاتی درباره این را میخوانید. 

سرنوشت تعطیلی دو روز آخر هفته

دقیقا یک‌ سال و یک‌ ماه از تقدیم لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس می‌گذرد. همان لایحه‌ای که قراراست با تصویبش درصحن علنی و پس از تایید شورای نگهبان ساعات کاری کارمندان را از 44 ساعت به 40 ساعت کاهش دهد و تعطیلات آخرهفته هم سراسری و دو روزه شود.

در ادوار گذشته مجلس، هر بار که طرح‌ افزایش تعطیلات آخر هفته مطرح می‌شد و به مراحل پایانی کار می‌رسید پیش از رای‌گیری نهایی؛ اصل طرح از مسیر منحرف می‌شد و مسکوت می‌ماند. مجلس یازدهم در ماه‌های پایانی عمر خود به سر می‌برد و هنوزتکلیف این لایحه را تعیین نکرده است. 

 به‌گفته جبار کوچکی‌نژاد یکی از طراحان "طرح افزایش تعطیلات آخر هفته" اجماع عمومی و کلی بر سر تعطیلی شنبه‌ها وجود دارد. با این حال هنوز این طرح در دستور هفتگی مجلس قرار نگرفته است اما می‌توان با استناد به ماده 100 آئین‌نامه داخلی مجلس و با جمع‌آوری بیش از 50 امضاء اولویت این لایحه را در دستور کار مجلس ارتقاء داد. 

ایران و جیبوتی دو کشوری هستند که تعطیلات آخرهفته یک روزه دارند. سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هم در سال 2008 در اجلاسی تصمیم گرفتند که به مدت 5 سال تعطیلات خود را از پنج شنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر دهند. از آن سال تا کنون تعطیلات آن‌ها جمعه و شنبه است. افغانستان هم در سال1389 با تغییر  قانون دائمی خود تعطیلات آخر هفته را جمعه و شنبه تعیین کرد.  

 در گفتگو با کوچکی نژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه و عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه 1403 سرنوشت تعطیلی دو روز آخر هفته را بررسی کرده است.

منبع : فردای اقتصاد 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی