شمانیوز
شما نیوز

سبزه عید | کاشت سبزه عید

سبزه عید را خودتان در خانه بکارید |ایده‌های خلاقانه برای کاشت سبزه سفره هفت سین!

در خبر زیر چند نوع ایده خلاقانه برای کاشت سبزه عید به شما آموزش می دهیم.

سبزه عید را خودتان در خانه بکارید |ایده‌های خلاقانه برای کاشت سبزه سفره هفت سین!

به گزارش شمانیوز :سبزه عید، یکی از عناصر سفره هفت سین است که نماد سرزندگی، شادابی و نو شدن در سال جدید می باشد. کاشت سبزه عید از دیرباز در فرهنگ ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته و از آن به عنوان نمادی از امید و آرزو برای سال جدید یاد می شود.سبزه عید را می توان از انواع مختلف حبوبات و غلات مانند گندم، عدس، ماش، نخود و ... کاشت. هر کدام از این حبوبات و غلات، معانی و مفاهیم خاص خود را دارند. به عنوان مثال، گندم نماد برکت و روزی، عدس نماد فراوانی و ثروت، و ماش نماد سلامتی و طول عمر می باشد. کاشت سبزه عید، یک فعالیت لذت بخش و سرگرم کننده است که می توانید به همراه اعضای خانواده خود انجام دهید. این کار نه تنها به زیبایی سفره هفت سین شما می افزاید، بلکه حس شادابی و سرزندگی را نیز به خانه شما هدیه می دهد.علاوه بر این، کاشت سبزه عید فواید دیگری نیز دارد. سبزه ها به تصفیه هوا کمک می کنند و همچنین می توانند به عنوان یک منبع طبیعی برای جذب آلاینده ها عمل کنند. در ادامه برای ایده های خلاقانه کاشت سبزه عید همراه ما باشید. 

سبزه عید

سبزه به شکل عروسک

 

وسایل‌ لازم‌ برای سبزه عروسکی:

-عروسک‌

– پارچه‌ کنفی‌ یا گونی‌

– تخم‌ شاهی‌

– نخ‌ و سوزن‌ و قیچی‌

شیوهِ ساخت:

عروسک‌ مناسبی‌ انتخاب‌ کنید؛ عروسکی‌ که‌ ترجیحاً دامن‌ بلندی‌ داشته‌ باشد. اگر می ‌خواهید لباس‌ عروسک‌ آسیب‌ نبیند، قسمت‌ دامن‌ را داخل‌ کیسه‌ نایلونی‌ قرار دهید و در قسمت‌ کمر با کش‌ یا سوزن‌ و نخ‌ محکم‌ کنید.

برای ساخت سبزه به شکل عروسک پارچه‌ کنفی‌ را با قیچی‌ (با توجه‌ به‌ اندازه‌ عروسک) به‌ شکل‌ دامن‌ برش‌ بزنید. اندازه‌ گیری‌ دقیق‌ دور کمر، قد دامن‌ و پایین‌ دامن‌ عروسک، شما را در برش‌ صحیح‌ دامن‌ کمک‌ می ‌کند. دامن‌ را با سوزن‌ و نخ‌ بدوزید و قسمت‌ کمر را محکم‌ به‌ عروسک‌ متصل‌ کنید. این‌ مرحله‌ پایه‌ کار است‌ و باید با دقت‌ و توجه‌ انجام‌ شود.

تخم‌ شاهی‌ را خیس‌ کنید و بگذارید یکی ‌دو ساعت‌ بماند تا حالت‌ ژله ‌ای‌ و چسبنده‌ پیدا کند. سپس‌ آن‌ را از بالا به‌ پایین‌ و به‌ آرامی‌ روی‌ دامن‌ عروسک‌ بمالید. این‌ کار را به ‌دقت‌ و به‌ گونه ‌ای‌ انجام‌ دهید که‌ اصلاً معلوم‌ نباشد.

عروسک‌ را در محل‌ گرم‌ (کنار رادیاتور شوفاژ یا نزدیک‌ بخاری) قرار دهید و هر روز دو نوبت‌ با آبفشان‌ به‌ آن‌ آب‌ بپاشید تا همواره‌ مرطوب‌ بماند. زمانی ‌که‌ شاهی‌ها جوانه‌ زد بهتر است‌ آن‌ را به‌ محل‌ خنک ‌تر منتقل‌ کنید. گرما رشد جوانه‌ ها را سرعت‌ می ‌بخشد و عمر سبزه‌ کوتاه ‌تر می ‌شود. اگر می‌ خواهید سبزه‌ رشد زیادی‌ نداشته‌ باشد، آن‌ را داخل‌ یخچال‌ بگذارید؛ اما آب ‌دادن‌ را فراموش‌ نکنید.

دامن‌ سبز عروسک‌ را با گل‌های‌ رنگی‌ جلوه‌ بیشتری‌ ببخشید. این‌ روش‌ سبز کردن‌ سبزه‌ شیوه‌ای‌ جدید است‌ و اگر حین‌ انجام‌ کار دقت‌ و سلیقه‌ به ‌خرج‌ دهید، نتیجه‌ مطلوبی‌ خواهید گرفت. اگر دوست‌ دارید دامن‌ محکم‌ باشد و موقع‌ ایستادن‌ عروسک‌ دچار مشکل‌ نشود، زیر پارچه‌ تور سیمی‌ بگذارید و با پارچه‌ روی‌ آن‌ را بپوشانید

گیاهان خرفه، شاهی زمان کمی برای سبز شدن نیاز دارند. یونجه نیز در دسته سبزه‌های دقیقه نودی قرار می‌گیرد. بهترین زمان برای سبز کردن یونجه روز ۲۴ اسفند است . شنبلیه نیز یکی از گیاهانی است که برای جوانه زدن نیاز به زمان زیادی ندارد. این گیاه برای سبز شدن، فقط به ۲ الی ۳ روز زمان نیاز دارد. شنبلیله جهت رشد مناسب تا روز ۱۳ ام تنها به ۱۴ روز وقت نیاز دارد. ارزن هم یکی از گیاه‌های محبوب برای سبزه انداختن است. این گیاه طی ۴ روز جوانه می‌زند و تا سیزدهم عید سبز خواهد ماند.

سبزه عید

 سبزه عید با هسته مرکبات؛ پرتقال و نارنج و لیمو

این روزها که فصل پرتقال و نارنج و البته لیمو شیرین است بعد از میل کردن این مرکبات تخم یا همان هسته آن‌ها را دور نیندازید چون برای سبز کردن سبزه عید حسابی به دردتان می‌خورند. بهترین زمان کاشت سبزه عید با هسته نارنج و سایر مرکبات برای  سفره هفت سین، ۳۰ بهمن یا روزهای ابتدایی اسفند است.

چون حدود دو هفته طول می‌کشد تا سبزه هسته مرکبات جوانه بزند. برای درست کردن سبزه هفت سین با تخم پرتقال و نارنج و لیموشیرین ابتدا هسته‌ها را به مدت یک روز در آب خیس کنید.

خیس کردن هسته را به این دلیل انجام می‌دهیم که پوست هسته به راحتی جدا شود. بعد از یک روز خیس خوردن پوست هسته به راحتی جدا می‌شود و کوچک‌ترین آسیبی به هسته وارد نمی‌شود.

در یک گلدان که زیر آن دارای سوراخ است و زهکشی دارد مقداری خاک سبک بریزید. گلدان را با خاک سبک پر کنید و هسته‌ها را به آرامی و دقت روی خاک بریزید. فاصله هسته‌ها از هم نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد.

در این مرحله از درست کردن سبزه با هسته مرکبات باید روی هسته‌ها یک لایه نازک خاک سبک بریزید. گلدان را با پلاستیک کاور کنید و منتظر جوانه زدن هسته‌ها بمانید. معمولا بین ۲ هفته تا یک ماه طول می‌کشد تا هسته‌ها جوانه بزنند و از دل خاک بیرون بیایند. بعد از این‌که هسته‌ها جوانه زد کاور پلاستیکی را از دور گلدان بردارید.

در اولین مرحله از طرز تهیه سبزه عید با هسته نارنج باید هسته‌های سالم نارنج را جدا کنید و به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در ظرف آب قرار دهید تا خیس بخورد.

بعد از این که هسته نارنج را برای یک روز خیس کردید، در این مرحله از کاشت سبزه نارنج باید به آرامی و بدون این که به هسته‌ها آسیب وارد کنید، پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس برای این که هسته‌ها خشک نشوند، آن‌ها را داخل ظرف آب بریزید.

بعد از جدا کردن پوست هسته نارنج باید یک گلدان مناسب برای سبز کردن سبزه نارنج انتخاب کنید. ته گلدان را سوراخ کنید. سپس مقداری خاک در گلدان بریزید. هسته‌ها را با فاصله نه خیلی زیاد و نه خیلی کم با دقت در عمق ۲ سانتی‌متری گلدان بکارید.

بعد از کاشت هسته نارنج در گلدان در این مرحله از آموزش کاشت سبزه هسته نارنج برای عید مقداری خاک و سپس کمی سنگریزه روی هسته‌ها بریزید و سطح آن‌ها را بپوشانید.

بعد از این که مراحل کاشت سبزه نارنج کامل شد، آن را در محلی پر نور و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید و مقداری آب به دانه‌ها دهید. بهتر است تا ۱۰ روز اول روی گلدان پلاستیک بکشید و روزی چند بار با اسپری به دانه‌ها آب دهید.

گلدان را در مکان مناسب قرار دهید و از آن مراقبت کنید. معمولاً هسته نارنج بعد از ۱۴ تا ۳۰ روز جوانه می‌زند. در این روزها سعی کنید هر روز دانه را با اسپری آبیاری کنید و خاک را مرطوب نگه دارید.

سبزه عید

سبزه کنجد

گلدان را در مکان مناسب قرار دهید و از آن مراقبت کنید. معمولاً هسته نارنج بعد از ۱۴ تا ۳۰ روز جوانه می‌زند. در این روزها سعی کنید هر روز دانه را با اسپری آبیاری کنید و خاک را مرطوب نگه دارید.

سپس دانه‌ها را داخل دستمال نخی بریزید و با اسپری آبیاری کنید تا جوانه بزنند.

 زمانی که جوانه‌ها ظاهر شدند، باید روی ماکت یا ظرف مد نظرتان را با پارچه نخی بپوشانید.

 سپس با دست بذرهای جوانه زده را روی ماکت یا ظرف مورد نظرتان بچسبانید. برای درست کردن این سبزه کنجد باید از مقداری تخم شربتی استفاده کنید که کاملاً حالت لعابدار به بذرها بدهد و به راحتی روی ماکت قرار بگیرد.

سبزه عید

سبزه ماش

در اولین مرحله از طرز تهیه سبزه ماش عید نوروز، ماش‌ها را بشویید. روی آن‌ها را به اندازه ۲ بند انگشت آب ولرم بریزید. ظرفی که ماش را در آن خیسانده‌اید به مدت ۱۲ ساعت تا حداکثر ۱۸ ساعت در دمای محیط قرار دهید.

آبی که ماش‌ها را در آن خیس کرده‌اید، یک یا دو بار عوض کنید. سپس آب ماش را دور بریزید. کف ظرفی را که برای سبز کردن ماش در نظر گرفته‌اید، یک پارچه سفید نخی تمیز بگذارید. ماش‌های آبکش شده را روی پارچه بریزید. بهتر است لایه ضخیمی از ماش بریزید تا سبزه‌تان توپر شود.

در این مرحله از طرز تهیه سبزه ماش، روی ماش‌‌ها را یک لایه دیگر پارچه نخی تمیز قرار دهید. پارچه را بشویید و خیس کنید. پارچه روی ماش‌ها باید به اندازه‌ای باشد که کاملا آن‌ها را بپوشاند. ظرف را در یک قسمت از خانه که نور خورشید به صورت غیرمستقیم می‌تابد، مثل پشت پنجره قرار دهید. هر روز روی پارچه را با اسپری آب بپاشید تا پارچه خشک نشود.

وقتی جوانه‌های ماش‌ شروع به جوانه زدن کردند و ارتفاع جوانه‌ها به حدود ۱ سانتی‌متر رسید، پارچه روی آن‌ها را بردارید. سپس با اسپری آب را مستقیما روی جوانه‌های ماش بپاشید. اگر اسپری مخصوص در دسترس ندارید، مشت‌تان را پر از آب کنید و روی جوانه‌‌ها بپاشید. مراقب باشید که کف ظرف آب جمع نشود.

در آخرین مرحله از طرز تهیه سبزه ماش، وقتی ارتفاع جوانه‌ها به اندازه دلخواهتان رسیدند، دور سبزه‌‌ها را یک روبان پارچه‌ای با رنگ‌ دلخواه بکشید و گره بزنید. سبزه ماش را می‌توانید با گل‌های ریز یا وسایل تزیینی دلخواه بیارایید و در سفره هفت سین قرار دهید.

سبزه عید

سبزه در پوست تخم مرغ

برای کاشت سبزه عید تزئینی با پوست تخم مرغ ابتدا باید تخم مرغ را با استفاده از ضربه نوک سوزن از سمت بالا سوراخ کنید. سپس سوزن را به دور تا دور قسمتی را که قصد سوراخ کردن دارید، فرو کنید و سوراخ روی تخم مرغ را بزرگ‌تر کنید. بهتر است حدود یک سوم پوست تخم مرغ را جدا کنید تا فضای کافی برای رشد سبزه فراهم شود.

بعد از باز شدن سوراخ روی تخم مرغ، داخل تخم مرغ را تخلیه کنید. اگر قرار است چند سبزه تخم مرغی درست کنید، پس دقت کنید تا همه تخم مرغ‌ها مشابه هم باز شوند. با این روش سبزه‌های شما جلوه زیباتری پیدا می‌کنند. در انتهای کار یک سوراخ کوچک هم زیر تخم مرغ ایجاد کنید تا آب اضافی از طریق این سوراخ خارج شود.

بعد از تخلیه تخم مرغ، داخل آن را با آب بشویید و خوب خشک کنید. در این مرحله می‌توانید تخم مرغ‌ها را با استفاده از رنگ گواش یا هر رنگی که دوست دارید به سلیقه خودتان رنگ آمیزی کنید. می‌توانید با استفاده از چشم‌های پلاستیکی برای تخم مرغ‌ها چشم بگذارید و یا با کمک ماژیک برای هر تخم مرغ چشم و دهان بکشید. در صورت تمایل می‌توانید مرحله تزیین تخم مرغ را بعد از کاشت سبزه‌ها نیز انجام دهید.

در این مرحله از کاشت سبزه درون تخم مرغ باید دانه‌های گندم را برای ۴ تا ۲۴ ساعت در آب بخیسانید. برای این کار دانه‌های گندم را داخل یک بشقاب یا سینی بریزید. سپس روی آن‌ها یک دستمال مرطوب و سبک قرار دهید و هر چند ساعت یک بار و زمانی که پارچه خشک شد، آن را با اسپری خیس کنید تا دانه‌ها جوانه بزند. به یاد داشته باشید که آب زیاد موجب کپک زدن دانه‌ها می‌شود.

سپس پوست تخم مرغ ها را داخل شانه تخم مرغ بچینید. به منظور جلوگیری از ریختن خاک به بیرون از پوسته تخم مرغ یک پارچه توری کوچک داخل هر تخم مرغ بگذارید. سپس با کمک یک قاشق یک بار مصرف کوچک خاک گلدان را داخل تخم مرغ‌ها بریزید و با انگشت سطح خاک را کمی صاف کنید. سپس با اسپری آب خاک را مرطوب نمایید و دانه گندم جوانه زده را در خاک قرار دهید. مقداری دیگری خاک روی دانه بریزید. این کار را برای همه تخم مرغ ها انجام دهید.

سبزه داخل پوست تخم مرغ را در جایی دور از نور خوشید اما با نور مناسب قرار دهید و روزانه ۳ تا ۴ بار با اسپری آن‌ها را آبیاری کنید. معمولاً بعد از ۳ تا ۴ روز سبزه‌های شما سبز می‌شوند.

برای قرار دادن سبزه پوست تخم مرغ روی سفره هفت سین می‌توانید آن‌ها را داخل ظرف‌های جا تخم مرغی بگذارید و یا مقداری طناب کنفی به صورت دایره‌ای روی بخش پایین تخم مرغ بکشید تا تخم مرغ بدون پایه روی زمین قرار بگیرد. به منظور درست کردن پایه نگهدارنده برای تخم مرغ ها می‌توانید از حلقه چسب نواری کوچک تمام شده یا یک حلقه مقوایی استفاده کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied