شمانیوز
شما نیوز

فیلم زورگیری وحشیانه

زورگیری وحشیانه از مرد اصفهانی در روز روشن | فیلم زورگیری

فیلمی در فضای اجتماعی از زورگیری منتشر شده است. این زورگیری در اینستاگرام و دیگر شبکه ها وایرال شد. این روزها دزدیدن گوشی و زورگیری های این چنینی افزایش یافته است. در ادامه فیلم این زورگیری را مشاهده می کنید.

زورگیری وحشیانه از مرد اصفهانی در روز روشن | فیلم زورگیری

به گزارش شمانیوز: فیلمی در فضای اجتماعی از زورگیری منتشر شده است. این زورگیری در اینستاگرام و دیگر شبکه ها وایرال شد. این روزها دزدیدن گوشی و زورگیری های این چنینی افزایش یافته است. در ادامه فیلم این زورگیری را مشاهده می کنید.

این روز‌ها که بخاطر شیوع بیماری کرونا بسیاری از کوچه‌ها و گذر‌ها خلوت شده ،زورگیر‌ها و اراذل جسورتر شده و در روز روشن جرات پیدا کردند تا طعمه هایشان را مورد هدف قرار دهند.

در فیلمی که ارسال شده مشاهده می‌کنید که سه جوان زورگیر در روز روشن به یک فردی که درحال سوار شدن به خودروی خود بود به قصد زورگیری حمله می‌کنند.

زورگیری چیست؟

زورگیری یا اخاذی یکی از جرائم رایج در ایران است. اخاذی ترجمه یک کلمه فرانسوی است که به معنای باج گیری و یا گرفتن یک مال به زور و تهدید است. هدف از این جرم این است که فرد بتواند مالی را به صورت غیرقانونی و با زور و تهدید به دست آورد و در واقع میتوان گفت که جرم اخاذی یکی از جرایمی است که زیر مجموعه ای از جرم تهدید به شمار می آید.

عنصر قانونی جرم زورگیری چیست؟

زمانی که صحبت از عنصر قانونی جرم زورگیری به میان می آید، عده بسیاری در واقع تصوراتی در مورد حکم مجازات آن دارند این در حالی است که عنصر قانونی جرم بدین معناست که چه عملی باعث شده است که این عمل جرم شناخته شود. با اینکه جرم زورگیری که به آن باج گیری هم گفته می شود اهمیت زیادی دارد و اگر در سطح جامعه با آن برخورد کنیم خواهیم دید که همه جرم مستقل اخاذی را تعریف نکرده اند. جرم تهدید در واقع به معنای اخاذی و بیان عناصر قانونی است که میتوان مصادیق آن را در ماده 699 یافت. در این ماده همچنین قانون گذاری بیان می کند که هرگاه شخصی، فردی دیگر را به هر نحو تهدید به قتل و یا ضررهای نفسی وشرافتی کند و یا فرد را به این واسطه برای تقاضای وجه مجبور کند در نهایت به مجازات شلاق تا 74 ضربه و همچنین زندان محکوم خواهد کرد. این جرم اخاذی است و البته راه های بسیاری در این زمینه وجود دارد که شما بتوانید زورگیری را نیز جز جرایم جدی در نظر داشته باشید.

زورگیری

ارکان و عناصر تشکیل دهنده جرم زور گیری و خفت گیری

عنصر قانونی

همانطور در قبل بیان کردیم قانون گذار به طور مستقیم به تعریف این جرم نپرداخته است اما موادی چندی از از قانون مجازات اسلامی در این باره بیان میدارد ازجمله ماده 617 قانون مجازات اسلامی که این گونه بیان میدارد : (هر کس به وسیله چاقو ویاهرنوع اسلحه دیگر تظاهر به قدرت نمایی کند یا ان را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود در صورتیکه از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد .)

ماده 668 نیز این گونه بیان میداد:

( هرکس با جبر و قهر یا با اکراه و تهدید دیگری را ملزم به دادن نوشته یا سند یا امضاء و یا مهر نماید و نوشته ای که متعلق به او یا سپرده به او می باشد را از وی بگیرد به حبس از سه ماه تا دو سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد . البته مجازات ماده فوق طبق قانون اصلاحی سال 1399 به نصف تقلیل میابد .

ماده 669اصلاحی سال 1399نیز این گونه بیان میکند :

(هرگاه کسی دیگری را به هرنحو تهدید به قتل یا ضرر های نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده و یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا 30 ضربه و یا زندان از یک ماه تا یکسال محکوم خواهد شد .)

عنصر مادی

با توجه به مواد ذکر شده در بالا بنابراین میتوان گفت عنصر مادی جرم زورگیری وخفت گیری تهدید و تقاضای مال از مجنی علیه میباشد . تهدید برای جرم زورگیری باید به صورت تهدید به قتل، تهدید به شرف و تهدید به افشاء اسرار سری باشد .

عنصر معنوی یا روانی

عنصر معنوی این جرم ایجاد ترس و دلهره درمجنی علیه است تا ازاین طریق مجنی علیه آن مال یا شئ را که فرد زورگیر میخواهد را به او بدهد .

زورگیری اینترنتی

گاهی اوقات پیش می آید که فردی با هک کردن دستگاه تلفن شخص دیگر سعی در اخاذی از او رادارد به عنوان مثال تهدید به افشای اطلاعات شخصی مجنی علیه در فضای مجازی میکند و در مقابل مبلغی برای عدم افشاء از او میخواهد .

نحوه شکایت

دادگاه محل رسیدگی به این جرم دادگاه عمومی میباشد و برای شکایت از این جرم فرد میتواند با کمک وکیل کیفری شکوائیه خود را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کند و یا اینکه به کلانتری محل رجوع کند .لازم است که جزئیات زورگیری به طور دقیق شرح داده شود

با ارجاع پرونده به دادسرا تحقیقات شروع میشود ، در صورتی که مجرم ادله و شاهدی دارد میتواند انان را به دادستان پرونده ارائه بدهد البته در این جرم میتوان از از دوربین های مداربسته نیز به عنوان ادله و مدارک استفاده کرد و آنها را نیز ضمیه پرونده کرد . پس از تکمیل تحققیات ، دادستان کیفر خواست صادر میکند و پرونده را به دادگاه ارجاع میدهد .

زورگیری

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied