شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی

تشریح عملکرد فولاد گیلان

به گفته مدیرعامل مجتمع فولاد گیلان: تولید و مصرف سرانه فلزات اساسی یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشور‌ها در دنیا محسوب می‌شود. بر اساس آمار منتشره ارزش تولیدات معدنی و صنایع معدنی کشور هم اکنون بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود. این حجم از تولیدات صنایع معدنی بویژه فولاد، علاوه بر اینکه رافع نیاز عمده شرکت‌های داخلی بوده، در صادرات این طیف از محصولات نیز نقش قابل توجهی داشته و سال گذشته حوزه معادن و صنایع معدنی بخشی زیادی از نیاز‌های ارزی کشور را نیز تامین نموده است.

تشریح عملکرد فولاد گیلان

به گزارش شمانیوز:  کشور عزیزمان ایران در سال ۹۸ با تلاش‌های انجام شده فولادسازان بخش دولتی و خصوصی توانست در تولید فولاد به رتبه ۱۰ دنیا ارتقا یابد و از کشور‌هایی همچون فرانسه و ایتالیا در این صنعت پیشی گیرد.

وی افزود: برخلاف تصور عده‌ای که منتظر ظهور مشکلات برای تولید کشورمان در سال ۹۸ بودند، ما سال گذشته بیش از ۲۳.۵ میلیون تن تولید فولاد خام داشتیم که ۵.۹ درصد افزایش داشت و همچنین محصولات فولادی با رشد ۹ درصد رکوردی از خود بجای گذاشت. بخش قابل توجهی از این دست آورد‌ها مرهون پشتکار تلاشگران این صنعت در بخش خصوصی میباشد. مجتمع فولاد گیلان یکی از بزرگترین شرکت‌های حوزه نورد محصولات فولادی است که تحت مدیریت رسول دانیال زاده از سال ۱۳۸۲ وارد چرخه تولید شد. کارخانه این مجتمع واقع در شهرک صنعتی رشت در زمینی بالغ بر ۶۰ هکتار تاسیس شده است. مجتمع فولاد گیلان شامل دو خط تولید نورد گرم و نورد سرد می‌باشد. مدیرعامل مجتمع فولاد گیلان گفت: ظرفیت خط نورد گرم این مجتمع سالیانه ۲.۵ میلیون تن و ظرفیت تولید خط نورد سرد به بیش از ۵۰۰ هزار تن در سال میرسد. طرح توسعه تولید انواع ورق‌های گالوانیزه در این مجتمع نیز در حال اجراست که تا انتهای سال جاری با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن در سال، به چرخه تولید کشور اضافه خواهد شد. رسول دانیال زاده اظهار کرد: محصولات مجتمع فولاد گیلان به لحاظ استاندار‌های بین‌المللی از سطح کیفی مناسبی برخوردارند و در شرایط سخت رقابتی و با وجود تحریم‌های بین المللی، تأمین کننده بخش عمده‌ای از نیاز صنعتگران و تولیدکنندگان داخل میباشد. بطوریکه بیش از ۴۰۰ شرکت در صنایع پایین دستی زنجیره فولاد، مواد اولیه خود را از مجتمع فولاد گیلان دریافت می‌دارند.

3

 

 تکیه بر دانش نیرو‌های متعهد و کار آزموده و جذب و بکارگیری متخصصین و فارغ التحصیلان دانشگا‌های کشور در کنار بهره گیری از تجهیزات مدرن، یکی از نقاط برجسته عملکرد این شرکت میباشد. ضمن اینکه محصولات این مجتمع پس از رفع نیاز بازار‌های داخلی امکان صادرات به اقصی نقاط جهان را داراست. در این مجتمع بیش از ۲۰۰۰ نفر بصورت مستقیم مشغول کار بوده و اشتغال حدود ۲۰ هزار نفر بصورت غیر مستقیم به ادامه فعالیت این شرکت وابسته است. وی افزود: باور دارم وقتی ملتی مصمم به ایجاد تحول باشد و شرایط فکری و انگیزشی فراهم باشد، با شرط اعمال مدیریت صحیح، هیچ مشکل و کمبودی حتی تحریم‌های ظالمانه، نمی‌تواند مسیر توسعه را سد نماید. تکیه بر منابع انسانی کارآمد بعنوان ارزشمندترین دارایی هر کشو یا شرکت توام با مدیریت کارآمد، اصلی‌ترین محور توسعه است. نقش صنعت فولاد در توسعه صنعتی کشور مشروط بر حمایت جدی همه ارکان نظام، نقشی بی‌بدیل و قابل اتکاست. در این میان توجه ویژه به بخش خصوصی و نقش آفرینی هدفمند آن، می‌توانند کارآمدی قابل توجهی را در پی داشته باشد.

رسول دانیال زاده کارآفرین برتر گفت: براساس مطالعات طرح جامع فولاد کشور، ایران، عربستان و امارات باوجود اینکه بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در خاورمیانه به حساب می‌آیند، بالاترین آمار مصرف فولاد را به خود اختصاص داده اند. آمار نشان می‌دهد که سه کشور ایران، عربستان و امارات بیش از ۷۰ درصد سهم مصرف فولاد را در منطقه دارند که ایران با ۳۸ درصد، عربستان ۲۱ درصد و امارات ۱۵ درصد بیشترین مصرف را دارند و در رتبه بعدی عراق با ۶ درصد و سایر کشور‌ها در مجموع با ۲۰ درصد قرار گرفته اند.

 

2

 بر همین اساس پیش بینی شده مبتنی بر سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران حداقل ۱۵ میلیون تن صادرات فولاد داشته باشد که ان شاالله این رقم با همدلی و همکاری تولیدکنندگان دولتی و بخش خصوصی از جمله مجتمع فولاد گیلان، محقق گردد. از سویی دیگر صنعت فولاد نیازمند تکمیل چرخه زنجیره خود است. بدین معنا که همه اجزاء این زنجیره از معدن تا کارخانجات تبدیلی و حتی خطوط حمل ونقل ریلی و جاده‌ای و بنادر نیز نیازمند اصلاح و بهینه سازی، متناسب با اسناد بالادستی همچون سند چشم انداز ۱۴۰۴ می‌باشند. وی در پایان بر حمایت‌های مستمر دولت در شرایط تحریم بیش از هر زمان دیگری به عنوان ابزاری کارآمد و موثر تاکید کرد و اضافه نمود اخذ نظرات مشورتی با اهالی این صنعت مهم و شنیدن مشکلات و تلاش برای رفع جدی موانع تولید، تاثیری شگرف در دست یابی به این مهم خواهد داشت و می‌تواند ضمانت اجرایی خود را به دنبال داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied