شمانیوز
شما نیوز

قیمت دلار

پیش بینی قیمت دلار برای فردا 29 مهرماه | قیمت دلار چند می شود؟

امروز (چهارشنبه 28 مهرماه) قیمت دلار در جریان معاملات بازار آزاد تهران، کاهش یافت و آیا روند نزولی این ارز در جریان معاملات فردا (پنجشنبه 29 مهرماه) ادامه، خواهد داشت؟

پیش بینی قیمت دلار برای فردا 29 مهرماه | قیمت دلار چند می شود؟

به گزارش شما نیوز: قیمت دلار در روزهای اخیر با نوسان روبرو بوده است. روز گذشته (سه شنبه 27 مهرماه) قیمت دلار در بازار آزاد تهران، کاهش یافت و برخی از کارشناسان معتقد هستند که روند کاهشی قیمت دلار همچنان ادامه خواهد داشت. در حالی که قیمت دلار از اواسط شهریورماه تا اوایل مهرماه عمدتا بین ۲۷۳۰۰ تا ۲۷۶۰۰تومان نوسان داشت؛ از ابتدای هفته گذشته، تحت تاثیر ورود سیگنال‌های منفی به بازار قیمت دلار در مدار صعودی قرار گرفت.

پیش بینی دلار برای فردا پنجشنبه 29 مهرماه 

با تعویق مذاکرات ایران با اروپا و شایعات درباره حمله احتمالی اسراییل به برخی تاسیسات ایران، دلار روز گذشته تا نزدیکی ۲۷۵۰۰تومان بالا رفت اما، عقب‌نشینی خریداران از ادامه خرید‌ها و نگرانی از افزایش عرضه از سوی بازارساز مانع پیشروی و شکست این مرز مقاومتی شد و نهایتا نرخ این ارز تا ساعات پایانی معاملات به ۲۷۴۵۰تومان رسید.
امروز هم بازار تحت تاثیر کاهش حجم خرید‌ها و انتظارات نسبت به مداخله بازارساز روند نزولی پیش گرفت و دلار که معاملات ابتدای روز را در سطح ۲۷۴۰۰تومان شروع کرده بود، تا عصر به ۲۷۲۵۰تومان کاهش یافت؛ در این بین روند صعودی بازار رمز‌ارز‌ها و رکورد‌شکنی بیت‌کوین طی چند روز گذشته نظر‌ها را به سمت خود جلب کرده و منجر به کاهش نوسان در بازار ارز شده است.
همچنین کاهش جزیی ارزش درهم و رسیدن به سطح ۷۴۴۰تومان هم در این روند موثر بوده است؛ حالا از آنجا که انتظارات برخی معامله‌گران همچنان نسبت به از سرگیری مذاکرات مثبت است، ترجیح می‌دهند فعلا سراغ خرید و فروش نروند و همین عامل هم در آرامش بازار و روند نزولی دلار نقش داشته است.
هر چند هنوز عده‌ای دیگر نسبت به آینده برجام ناامید‌ند اما با‌توجه به جو مثبت حاکم در بازار نظاره‌گر هستند؛ حالا به گفته تحلیلگران فنی بازار، چنانچه این جو تداوم داشته باشد، کاهش حجم خرید‌ها دلار را مجددا تا سطح ۲۷هزار تومان سوق خواهد داد؛ در مقابل با نرسیدن خبری از سمت برجام، احتمال بالارفتن انتظارات تورمی و رشد قیمت دلار وجود دارد.

دلار ارزان می شود

در شرایط کنونی، شماری از معامله گران تصور می کنند که بازارساز با عرضه خود به دنبال بردن دلار به کانال پایین تر است. همین عامل موجب شده است که برخی از خریداران به طور موقت از بازار خارج شوند. در واقع این دسته از معامله گران در کمین دلار هستند و ممکن است به یکباره قیمت اسکناس آمریکایی را دچار نوسان کنند.
شماری از فعالان نیز باور دارند، معامله گران از هراس آغاز مذاکرات هسته ای، به طور موقت از بازار خارج شده اند. اخیرا وزیر امور خارجه عنوان کرده بود که ترکیب تیم مذاکره‌‌کننده ما درحال نهایی شدن است. با این حال، شرط ایران برای مذاکره یعنی دریافت 10 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده، از نگاه برخی فعالان به معنای آن است که مذاکرات به زودی آغاز نخواهد شد. از نگاه این دسته دلیل عقب ماندن دلار در 2 روز ابتدای هفته عرضه بازارساز و سودگیری معامله گران از خریدهای گذشته بوده است. آن ها با کاهش سطح عرضه، انتظار رشد قیمت دلار دارند.
در کنار این، حواله درهم نیز در ابتدای هفته تمایل صعودی خاصی از خود نشان نداد. به نظر می رسد در صورتی که دلار در روز دوشنبه به زیر مرز 28 هزار تومانی برود، فروشنده های بیشتری در بازار فعال خواهند شد و ماندن بالای مرز 28 هزار تومانی به تدریج زمینه ساز ورود خریداران بیشتر خواهد شد.

دلار ۱۵ هزار تومان می‌شود؟

اما راهکار دیگری هم برای دولت وجود دارد و آن تزریق ارز به بازار برای کاهش قیمت‌هاست. راهکاری که به نظر می‌رسد دولت در دو ماه گذشته چند باری آن را امتحان کرده و البته مورد قبول برخی از وزرای کابینه رئیسی هم هست.
حجت عبدالملکی، پیش از اینکه وارد کابینه رئیسی شود در توییتی گفته بود: «دولت با ارزپاشی به میزان ۳۰۰ میلیون دلار می‌تواند قیمت دلار را به کمتر از ۱۵ هزار تومان رسانده و دو ماه در همان سطح نگه دارد. تامین این مبلغ برای بانک مرکزی از آب خوردن آسان‌تر است.»
البته او در ادامه توضیح داده بود که «این پیشنهادی برای یک سیاست ارزی نیست، بلکه هشداری است برای یک اقدام اقتصادی-انتخاباتی»!
اما شاید دولت رئیسی از اقدام دولت روحانی الگوبرداری کند و بخواهد با تزریق مقداری ارز به بازار قیمت دلار را ارزان کند و حتی به ۱۵ هزار تومان برساند. حتی اگر این اقدام نتیجه کوتاه‌مدت داشته باشد.
چون برخی می‌گویند در آستانه مذاکرات هسته‌ای، دولت از کاهش قیمت دلار استقبال می‌کند چون دلار ارزان، قدرت چانه‌زنی دولت را افزایش می‌دهد.
اما ممکن است، آنچه ابراهیم رئیسی و خاندوزی گفته‌اند به معنای کاهش قیمت دلار نباشد. بلکه نوعی فرافکنی باشد. اینکه سیاستگذار افزایش قیمت ارز را ناشی از دست‌های پشت پرده و جوسازی دلالان می‌داند.
همان فرمولی که هم در دولت احمدی‌نژاد پیاده شد و باعث دستگیری جمشید بسم‌اله شد. هم در دولت روحانی پیش گرفته شد. همان زمان که جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور گفته بود دست‌های پشت پرده‌ای در کار گرانی دلار است.
این اظهارات همان سیاست قدیمی است. اینکه دولت افزایش قیمت ارز را کار دلالان می‌داند و نقش خود را نادیده می‌گیرد. حالا در این دولت، هم نقش دولت نادیده گرفته شده و هم تحریم‌ها.
اما این واکنش‌ها آن هم در روزهایی که گفته می‌شود قرار است ایران به مذاکرات هسته‌ای برگردد معنادار است. یا دولت می‌خواهد دلار را ارزان کند و قدرت چانه‌زنی‌اش را بالا ببرد یا می‌خواهد مذاکرات را به تعویق بیندازد. اما چون نگران است تعویق مذاکرات دلار را گران کند، می‌خواهد بازار را مدیریت کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied