شمانیوز
شما نیوز

اخبار حوادث

سوختن بازار تهران در آتش | فیلم سوختن بازار تهران در آتش

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران خبر از سوختن بازار تهران سرای عبدالوهاب بازار حضرتی در آتش داد.

سوختن بازار تهران در آتش | فیلم سوختن بازار تهران در آتش

به گزارش شمانیوزسوختن بازار تهران در آتش ظهر امروز اتفاق افتاد. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران خبر از سوختن بازار تهران در آتش داد. سوختن بازار تهران در آتش خوشبختانه مصدومیت و خسارات جانی نداشت. سوختن بازار تهران در آتش با تلاش نیروهای آتش نشانی مهار شد.

سید جلال ملکی در باره وقوع حریق در بازار تهران، اظهار کرد:  ساعت ۱۲:۴۳ دقیقه ظهر امروز یک مورد آتش سوزی در بازار تهران، سرای عبدالوهاب بازار حضرتی به سامانه ۱۲ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اطلاه داده شد که بلافاصله پس از  آن چهار ایستگاه آتش نشانی به همراه خودرو حامل تجهیزات تنفسی به محل اعزام شدند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران اظهار کرد: حادثه در یک بارانداز و محوطه ای شبیه به گاراژ که حدود ۲۰۰۰ متر وسعت داشت رخ داده بود. در این محل چندین انبار قدیمی کنار یکدیگر واقع شده بودند. یکی از این انبار ها به وسعت حدود ۲۵۰ متر سقف شیروانی داشت و در آن اسباب بازی کودکان و لوازم تولد نگهداری می شد. در قسمت بیرونی این انبار نیز وسیله چیده شده بود که دچار آتش سوزی شده بود.

وی ادامه داد: حریق به سقف های شیروانی سرایت کرده بود و دود زیادی از محل متساعد می شد به طوری که از نقاط دیگر شهر نیز قابل رویت بود.

ملکی افزود: آتش نشانان بلافاصله عملیات خود را آغاز کردند. بخشی از سقف ها را شکاف دادند تا آتشی که به سقف ها نفوذ کرده بود را نیز خاموش کنند. در حال حاضر آتش خاموش شده و نیرو ها در حال لکه گیری و ایمن سازی محل هستند.

وی گفت: خوشبختانه حادثه مورد مصدومیت و تلفات جانی نداشت. حریق تحت کنترل است و نیرو ها در حال ایمن سازی و لکه گیری محل حادثه هستند.

سوختن بازار تهران در آتش

شناسایی فعالیت‌های «بحران‌ساز» بازار تهران

بررسی‌های مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نشان می‌دهد: در حال حاضر از مجموع ۶۰ نوع فعالیت مختلف تجاری، تولیدی و کارگاهی در بازار تهران، ۲۰ نوع فعالیت تهدیدآمیز و بحران‌ساز به لحاظ استعداد بروز آتش‌سوزی وجود دارد. این فعالیت‌ها شامل عمده‌فروشی، خرده‌فروشی و فعالیت‌های تولیدی می‌شود که عبارت از عمده‌فروشی پوشاک،عمده‌فروشی کتاب، لوازم التحریر، لوازم کفاشی، قالی، وسایل خانگی، نخ و کاموا، پارچه، کفش، چرم، کاغذ، مقوا و کارتن، چوب، نایلون و پلاستیک، تعمیر چرخ‌های دوزندگی، دخانیات، اسباب‌بازی، کشبافی و تریکو‌بافی، جوراب‌بافی و منسوجات هستند.

این فعالیت‌ها از پتانسیل کافی برای گسترده‌شدن آتش‌سوزی بعد از بروز حریق جزئی و اولیه برخوردار هستند. طبق آنچه در تحقیقات مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران به آن اشاره شده ‌است این ۲۰ فعالیت نیازمند توجه ویژه و اولویت اقدام برای پیشگیری و ایمنی در برابر حریق هستند، چراکه بازار تهران دو دسته فعالیت اصلی و پشتیبان دارد که هرگونه بحران احتمالی در محل استقرار فعالیت‌های اصلی از جمله این ۲۰ فعالیت می‌تواند ابعاد بحران را به فعالیت‌های پشتیبان هم تسری دهد.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد اگر نسبت به رفع خطر و کاهش ریسک آتش‌سوزی دست‌کم در محل استقرار ۲۰ فعالیت پرخطر موجود در بازار بزرگ تهران اقدام فوری صورت نگیرد فاجعه‌ای با ابعاد «فراپلاسکو» دربازار تهران رخ خواهد داد به این معنی که اگر به واسطه این عوامل حادثه آتش‌سوزی در بازار تهران رخ دهد ابعاد خسارات مالی و جانی آن چندین برابر حادثه پلاسکو خواهد بود.

سوختن بازار تهران در آتش

گزارش مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران حاکی از آن است که هر نوع آتش‌سوزی در بازار می‌تواند به یکی از پنج شکل ممکن قابل پیش‌بینی باشد. این گزارش با تکیه بر مستندات سازمان آتش‌نشانی و مدیریت بحران که در قالب گزارش‌هایی طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ از وقایع آتش‌سوزی در بازار تهران تهیه کرده‌اند، احتمال بروز آتش‌سوزی بر حسب یکی از پنج شکل محتمل را محاسبه کرده است. بیشترین احتمال آتش‌سوزی در بازار تهران مربوط به «خطای کسبه» ناشی از بی‌توجهی، عدم آموزش کافی و نبود ایمنی اولیه است که در این حالت احتمال بروز آتش‌سوزی ۴۲ درصد تخمین زده شده است.

به گفته کارشناسان بعد از این عامل برق بیشترین احتمال را به خود اختصاص داده که می‌تواند تا ۲۲ درصد منجربه بروز آتش‌سوزی در محدوده بازار تهران شود. در عین حال تجهیزات موجود در بازار تهران، انفجار و نشت گاز و مشتقات نفتی و خرابکاری هر کدام احتمال بروز آتش‌سوزی از این عوامل را به ترتیب ۱۱ درصد، ۱۰ درصد و ۲ درصد تخمین زده‌اند.

طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲هر کدام از حوادث جزئی که در مقیاس کمتر از پلاسکو در بخش‌هایی از بازار اتفاق افتاده خسارت‌های مالی قابل توجه (هر کدام بیش از ۵۰۰ میلیون تومان) داشته است و اگر آتش‌سوزی گسترده اتفاق افتد به مراتب ابعاد خسارات مالی و جانی آن بسیار بیشتر خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied