شمانیوز
شما نیوز

بورس

وضعیت بورس امروز ۸ آبان ماه | بورس ۱۸ هزار واحد ریخت

امروز (شنبه ۸ آبان ماه) شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با افت بیش از ۱۸ هزار واحدی روبرو شد.

وضعیت بورس امروز  ۸ آبان ماه | بورس ۱۸ هزار واحد ریخت

به گزارش شما نیوزبورس در آخرین روز کاری هفته گذشته (چهارشنبه 5 آبان ماه) صعودی شد و شاخص کل بورس به رقم یک میلیون و 393 هزار واحدی رسید؛ شاخص هم‌وزن بورس، نیز، افت 20 هزار و 793 واحدی را ثبت کرد. در در حال حاضر، بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این عوامل، موجب نگرانی سهامداران بورس را فراهم کرده است.
امروز (شنبه 8 آبان ماه) شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات بازار سرمایه ۱.۳ درصد ریزش داشت و شاخص هم‌وزن، نیز، ۱.۶ درصد افت کرد.
 در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس پس از افت ۱۸ هزار و ۲۲۶ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۳۷۵هزار واحدی قرار گرفت و همچنین، شاخص کل هم‌وزن، نیز ۱.۶درصد افت کرد.
در پایان معاملات امروز، آخرین قیمت ۴۵ نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز چهارشنبه (5 آبان ماه) افزایش یافت و ۳۷۵ نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.
امروز حقیقی‌ها ۹۷۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. نماد‌های «فسبزوار»، «کیمیاتک»، «فولاد»، «خودرو»، «کدما»، «شپنا» و «خساپا» در گروه پرتراکنش‌های بورس و نماد‌های «فجهان»، «توسن»، «فرابورس»، «مدیریت»، «گدنا»، «کرمان» و «وهامون» در گروه پرتراکنش‌های فرابورس قرار گرفتند.
گفتنی است، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش کل معاملات خُرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به حدود چهار هزار میلیارد تومان رسید.

بورس به کدام سمت می رود؟

روند صعودی سه ماهه شاخص‌کل بورس از اوایل خرداد شروع و تا اوایل شهریور ادامه داشت و حالا دو ماه است که بازار در فاز خنثی قرار دارد. در روزهای اخیر حمایت 1.380.000 واحدی نگذاشته است نماگر بازار افت بیشتری داشته باشد اما ارزش پورتفوی سهامداران همچنان در حال کاهش است.
این مسئله دوباره بحث «حمایت از بورس» را داغ کرده است. سهامداران  نسبت به افزایش نرخ بهره بانکی و فروش اوراق بدهی در بورس گلایه داشته و از سوی دیگر انتظار داشتند با روی کار آمدن دولت جدید و مشخص شدن تیم اقتصادی، روند بورس صعودی شود.
با این حال نباید از یاد ببریم که بورس هم نیم نگاهی به بازارهای موازی دارد. رکود در بازار طلا و ارز چند ماهی است که ادامه داشته است. دلار نتوانسته به مرز 30 هزار تومان برسد در نتیجه فاز خنثی در بازار ارز، بازارهای موازی را هم به حالت تعلیق درآورده است. متغیرهای اقتصادی در چند ماه اخیر تحرکات زیادی نداشته است و همچنان بحث کسری بودجه، چالش منابع ارزی و رکود کرونایی بر اقتصاد کشور سایه انداخته است.
عمده سهامداران در روزهای اخیر ترجیح داده‌اند بیرون از گود بنشینند؛ اگر سهام مناسبی دارند، فعلا پورتفوی خودشان را نگه داشته‌اند. آنهایی که نقد هستند یا قدرت خرید مناسبی دارند، با وجود ارزنده بودن قیمت بسیاری از سهام، منتظر فرصت ورود جذاب‌تری هستند.
کاهش ارزش معاملات خُرد روزانه و بالا بودن حجم ورود نقدینگی به صندوق‌های درآمد ثابت موید این مطلب است که بازار فعلا در فاز استراحت با چاشنی نوسان اندک باقی خواهد ماند، به این امید که تکانه‌ای قدرتمند به تمامی بازارها حرکت بدهد.
گزارش‌های شش ماهه که عمدتا نشان از رشد فروش و درآمد دارند و حتی افزایش قیمت کامودیتی‌ها، اکنون توان آن را ندارد که بازار سرمایه را به سمت بالا هدایت کند.

پیش بینی بورس تا پایان سال 1400 

«سجاد امیری» کارشناس بازار سرمایه به علت ایجاد روند نزولی معاملات بورس در هفته گذشته و همچنین عوامل تاثیرگذار در ایجاد چنین روندی اشاره کرد و افزود: به طور قطع یکی از علل مهم کاهش شاخص بورس در بازار، انتظار سرمایه‌گذاران از تصمیمات قطعی دولت جدید و اجرای هر چه زودتر آنها است.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به تدریج در بازارهای موازی رکودی در حال شکل گیری است که سبب ایجاد مشکل برای چرخش پول در اقتصاد کشور می شود؛ بنابراین زمانی که نقدینگی وجود نداشته نباشد به مراتب شاخص بورس هم از توانایی لازم برای طی کردن این مسیر صعودی برخوردار نیست.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند اصلاحی شاخص بورس تا کجا می تواند ادامه یابد، گفت: به طور قطع، بازار سرمایه تا پایان سال جاری خود را همگام با تنظیم نرخ دلار و میزان تورم در کشور جلو خواهد برد و به آرامی روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.
وی با بیان اینکه مطالعات انجام شده حاکی از آن است که شاخص بورس در زمانی که کشور وارد دوران رکود می شود، در انتظار رشد اقتصادی و نیز تولید ناخالص ملی خواهد ماند، افزود: در صورت ایجاد رشد تولید، معاملات بورس به سمت خروج از رکود پیش می رود که در کنار آن صورت های مالی و اخبار شرکت ها منجر به ایجاد روندی منطقی در معاملات بورس می شود.
امیری اظهار داشت: احتمال می رود در انتهای سال ۱۴۰۰ و ابتدای سال جدید شرکت ها فروش خوبی را از خود نشان دهند و تکانی اساسی در معاملات بازار ایجاد شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied