شمانیوز
شما نیوز

رتبه‌بندی معلمان

جزییات جدید رتبه بندی معلمان | ارجاع لایحه رتبه‌بندی معلمان به کمیسیون آموزش

صحن علنی امروز (یکشنبه 9 آبان) قوه مقننه بررسی لایحه رتبه بندی معلمان بود که نمایندگان با ارجاع مجدد لایحه رتبه بندی معلمان به کمیسیون آموزش و تحقیقات موافقت کردند.

جزییات جدید رتبه بندی معلمان | ارجاع لایحه رتبه‌بندی معلمان به کمیسیون آموزش

به گزارش شمانیوز: طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. طرح رتبه‌بندی معلمان  سال ۹۲ توسط دولت به مجلس ارائه شد. بر این اساس مرحله اول طرح رتبه‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد و طی آن حقوق فرهنگیان میانگین تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت. لایحه طرح رتبه‌بندی معلمان پس از ۲ ماه بررسی اواخر آبان ماه سال گذشته در آخرین نشست تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیات دولت به تصویب رسید. 

بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در دستور کار جلسه علنی امروز (یکشنبه 9 آبان) قوه مقننه قرار داشت.

 در جریان بررسی ماده 4 این لایحه مهرداد ویس کرمی پیشنهاد حذف کل این ماده را ارائه کرد  که  پس از استماع توضیحات این نماینده با توجه به ابهامات موجود در ماده 4 درخصوص تعیین وضعیت معلمانی که مدرک پایین تر از کارشناسی دارند با 195 رای موافق، نمایندگان با ارجاع این لایحه به کمیسیون آموزش برای رفع ابهامات موافقت کردند.

قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه بیان کرد: بنده نیز در جلسات قبلی درخصوص ابهامات موجود در بحث معلمانی که دارای مدرک کاردانی هستند اشاره داشتم اکنون نیز این ابهام وجود دارد و ما از ماده 4 به بعد این لایحه را مجددا به کمیسیون باز می گردانیم و از کمیسیون می خواهیم ظرف 10 روز آینده حتما ابهامات را رفع کند و مجددا این لایحه جهت بررسی به صحن مجلس باز گردد.

نمایندگان در جلسه قبلی خود نیز این لایحه را جهت رفع ابهام به کمیسیون آموزش و تحقیقات باز گردانده بودند.

طرح رتبه بندی معلمان

مهم‌ترین دستاورد طرح رتبه‌بندی معلمان، ارتقای سطح علمی

محمد اعتدادی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص طرح رتبه بندی، اظهار می‌کند: موضوع رتبه‌بندی از حدود ۱۰ سال پیش در مجلس مطرح شده و در یک مرحله با حمایت نمایندگان اجرا شده اما مرحله تکمیلی آن محقق نشده است و معلمان در انتظار اجرای کامل رتبه‌بندی هستند.

وی می‌افزاید: دولت و مجلس کنونی مصمم بر اجرای رتبه‌بندی هستند. رتبه‌بندی تراز معلم در آموزش و پرورش را روشن کرده و معلمان بر اساس تلاش، پژوهش‌های علمی و ظرفیتی که دارند دسته‌بندی شده و به رتبه‌های مختلف تقسیم می‌شوند. هدف از رتبه‌بندی ترمیم و ارتقای علمی معلمان است.

وی ادامه می‌دهد: در طرح رتبه‌بندی تلاش معلمان بر رسیدن به رتبه‌های بالاتر است و این تلاش برای رسیدن به رتبه‌های بالاتر نیاز به پژوهش، تحقیق و مطالعه کتاب‌های متعدد دارد که نتیجه این تلاش متوجه دانش‌آموزان نیز می‌شود. هرچه بار علمی معلم بالاتر باشد برای دانش‌آموز منفعت بیشتری دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح می‌کند: رتبه‌بندی معلمان بدون شک در معیشت آنها تأثیر دارد اما مهم‌ترین دستاوردی که این طرح دارد ارتقای سطح علمی معلمان و در نتیجه ارتقای سطح علمی جامعه است.

وی با اشاره به افرادی که تحت تأثیر طرح رتبه‌بندی قرار می‌گیرند، تصریح می‌کند: رتبه‌بندی شامل تمام معلمان رسمی، افرادی که به عنوان آموزشی در ادارات مشغول کار هستند، نیروهای آموزشی و کسانی که با دانش‌آموزان در ارتباط بوده و خواهند بود، می‌شود.

وضعیت بحرانی معیشت فرهنگیان با طرح رتبه‌بندی معلمان

فریبا هوشیار، دبیر دبیرستان فرزانگان اصفهان در خصوص وضعیت زندگی فرهنگیان، اظهار می‌کند: فارغ از طرح رتبه‌بندی، حق اولیه هر انسان داشتن زندگی متناسب با شأن و منزلت انسانی و جایگاه اجتماعی او است. اما اگر نگاهی به زندگی همکاران فرهنگی بیندازیم به جرأت می‌توان گفت زندگی بسیاری از آنها مناسب شأن انسانی‌شان نیست. بسیاری از همکاران فرهنگی دچار مشکلاتی هستند که برای حل کردن آنها مجبور به داشتن مشاغل نه چندان مناسب شده و اغلب به دنبال وام و قرض گرفتن حتی در حد یک یا دو میلیون تومان هستند.

وی درباره تأثیر مسائل مالی معیشت دبیران بر کیفیت آموزش، می‌افزاید: عدم داشتن زندگی و معیشت در شأن افراد فرهنگی آسیب بسیاری به آموزش و پرورش وارد کرده و خواهد کرد. به جز خدشه‌دار شدن شأن و منزلت انسانی، دبیری که قرار است متولی آموزش و پرورش کشور، فرهنگ‌ساز و تربیت کننده نسل‌های مختلف باشد و در جهت ارتقای فرهنگ قدم بردارد، چنان دچار مشکلات مالی زندگی است که فرصت و توانی برای ارتقای کیفیت آموزش ندارد.

رئیس انجمن علمی دبیران زبان استان اصفهان تصریح می‌کند: یک دبیر برای گذراندن معیشت خود ممکن است دو تا سه شیفت کار کند و در کنار دبیری مشاغل دیگری را هم اداره کند. چنین فردی با تنی خسته و روح و روانی آسیب دیده باید همزمان بتواند با انرژی به دانش‌آموزان نیز تدریس کند. آیا چنین چیزی امکان دارد؟ مسائل مالی و کیفیت زندگی یک دبیر مستقیماً روی کیفیت آموزش و پرورش تأثیرگذار است.

وی ادامه می‌دهد: دبیران و به طور کلی پرسنل آموزش و پرورش بسیار رنجیده خاطر از دیده نشدن‌ها، تحقیرها و بی‌توجهی‌ها هستند. برای مثال یک فرد مشغول به کار با مدرک لیسانس فیزیک در آموزش و پرورش دستمزد بسیار پایین‌تری نسبت به فردی با مدرک تحصیلی مشابه و مشغول به کار در شرکت یا وزارتخانه دیگری دارد و چنین شرایطی قطعاً ناعادلانه است. از جامعه‌ای که با همه انسان‌ها عادلانه برخورد نشود و میزان دریافتی حقوق افراد شأن انسانی آنها را زیر سوال ببرد، نباید توقع شکوفایی و رشد داشته باشیم.

طرح رتبه بندی معلمان

طرح رتبه‌بندی معلمان، اهانت به جامعه آموزش و پرورش

هوشیار در خصوص طرح رتبه‌بندی، اضافه می‌کند: در شرایط موجود طرح رتبه‌بندی معلمان با تمام شرط و شروط‌ها اهانتی نسبت به جامعه آموزش و پرورش است نه یک برنامه عادلانه. دبیران ما امروزه حتی از یک حقوق حداقلی نیز برخوردار نیستند و وضع شرط و شروط برای این حداقل بسیار دردآور است. ابتدا باید حقوق پایه و مبنا بالا رفته، سطح زندگی و شرایط کاری همکاران بهبود یابد و در نهایت رضایت شغلی حاصل شود، آنگاه شاید بتوان برخی از بندهای طرح رتبه‌بندی را اجرا کرد. عدم وجود رضایت شغلی تشدیدکننده مشکلات است و در چنین فضای سرشار از نارضایتی دبیران در مورد حقوق پایمال شده آنها، سخن از برخی بندهای رتبه‌بندی و سخت‌گیری‌های متعاقب آن سخنی به گزاف است.

وی اظهار می‌کند: گزینش صحیح یک دبیر طبق معیارها و استانداردهای مورد نظر باید در ابتدای گزینش و استخدام دبیران انجام گیرد، نه اینکه در نحوه استخدام دبیران هیچ معیار مشخصی وجود نداشته باشد و پس از چندین سال اشتغال بخواهیم ناگهانی تغییراتی اساسی را در کیفیت کار دبیر ایجاد کنیم. برای مثال دبیری که ۱۵ سابقه تدریس دارد و با گزینش اشتباه وارد این شغل شده است را چگونه می‌توان با وعده حقوق بالاتر به شرط رعایت استانداردهایی تغییر داد؟ جوانی که در ابتدای راه تدریس است را می‌توان در صورت داشتن پتانسیل معلمی و توان علمی خوب تربیت کرد اما برای دبیری با سابقه بالا امکان تغییر بسیار کم است.

منبع: تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied