شمانیوز
شما نیوز

سرقت

اعضای باند سرقت خودرو دستگیر شدند | جزییات سرقت خودروهای شهروندان

جانشین فرمانده انتظامی قم از دستگیری اعضای باند سرقت خودرو در این استان، خبر داد.

اعضای باند سرقت خودرو دستگیر شدند | جزییات سرقت خودروهای شهروندان

به گزارش شما نیوز: سرقت در جامعه افزایش یافته است و سارقان از انجام سرقت انگیزه های مختلف دارند. سرقت دلایل مختلفی دارد ولی بیشترین دلیل آن می تواند ریشه در بیکاری و اعتیاد افراد داشته باشد. سرقت مجازات مختلفی دارد و سارقان به مجازات گوناگونی محکوم می شوند. متاسفانه در ماه های اخیر سرقت از خودروهای شهروندان بیشتر از گذشته، گزارش شده است.
جانشین فرمانده انتظامی قم از دستگیری هفت عضو باند سرقت خودروهای پراید مدل پایین و اعتراف متهمان به ۳۷ فقره سرقت در این استان، خبر داد.
سردار «بهادر اسماعیلی» در این خصوص، اظهار داشت: در پی وقوع چندین فقره سرقت خودروهای مدل پایین پراید در قم، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی استان قرار گرفت.
وی افزود: در ادامه با انجام یک سری تحقیق‌های پلیسی تصویر ۲ سارق حین سرقت یک دستگاه خودرو پراید به دست آمده و توسط کارشناسان شناسایی شد.
جانشین انتظامی استان، بیان کرد: متهمان طی یک عملیات غافلگیرانه دستگیر و در مواجهه با کارآگاهان به ۳۷ فقره سرقت خودرو پراید مدل پایین اعتراف کردند.
سردار اسماعیلی با بیان اینکه ارزش ریالی اموال مکشوفه به زعم کارشناسان حدود ۴۰ میلیارد ریال اعلام شده است، گفت: در ارتباط با این پرونده پنج  تَن دیگر نیز دستگیر و به همراه پرونده تشکیل شده برای انجام مراحل قانونی به مرجع قضایی استان تحویل داده شدند.
این مقام انتظامی در پایان از شهروندان، درخواست کرد: خودروی خود را به تجهیزات ایمنی مانند جی. پی. اس، قفل فرمان، قفل پدال، سوئیچ مخفی و نصب دزدگیر مجهز کرده و از پارک خودرو در نقاط تاریک و کم تردد خودداری و از رها کردن خودرو به صورت روشن و بدون سرنشین نیز حتی برای یک لحظه هم پرهیز کنند.

جزییات پرونده سارق بادام هندی 

«ذبیح الله خداییان» سخنگوی قوه قضاییه در چهارمین نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص محکومیت ۱۰ ماه حبس برای سرقت سه بسته بادام هندی، اظهار کرد: آنچه در خصوص این حکم در فضای مجازی مطرح شد، این بود که مجازاتی که برای این متهم با توجه به میزان یا مقدار مال مسروقه تناسب ندارد. من در این خصوص نکاتی را عرض می‌کنم؛ این حکم از نظر قانونی و تطبیق با قانون ایرادی ندارد هر چند ایرادات شکلی بر آن وارد است. در بحث سرقت تعزیری مجازاتی که در قانون برای سارق تعیین شده بر اساس میزان مالی که مورد سرقت قرار گرفته نیست. بلکه مجازاتی که در قانون برای سرقت تعزیری در نظر گرفته شده برای نوع جرم است.
وی افزود: نکته بعدی این است که قاضی در زمان صدور حکم نسبت به بررسی شخصیت شخص اقدام می‌کند، بنابراین ممکن است دو نفر که در ارتکاب یک جرم دخیل بودند، قاضی با توجه به این اصل به یکی از سارقین جزای نقدی تعیین کند و برای دیگری مجازات سنگین‌تری در نظر بگیرد. در این پرونده خاص، هرچند که میزان مال ناچیز است اما فرد سابقه‌دار بوده است بنابراین قاضی با توجه به شخصیت شخص و سابقه آن این مجازات را تعیین کرده است.
در پی انتشار حکم یک قاضی برای سارق سه بسته بادام هندی و محکومیت سنگین متهم به ۱۰ ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق، خبرنگار فارس ماجرا را از مسئولین مربوطه پیگیری کرد و در کمال تعجب مشخص شد که خبر مذکور صحت دارد و خبرسازی نیست.
بنابر حکم منتشر شده، متهم اقدام به سرقت سه بسته بادام هندی از یک مغازه کرده که پس از شکایت مالک مغازه و ارائه فیلم از ارتکاب جرم متهم توسط وی و اقرار و عدم دفاع موجه متهم؛ قاضی متهم را که مردی ۴۵ ساله و پدر سه فرزند است به ده ماه حبس تعزیری و چهل ضربه شلاق محکوم کرده است!
اگر چه حکم منتشر شده بدوی است اما به علت عدم تجدیدنظرخواهی متهم، حکم وی پس از گذشت مدت قانونی تجدیدنظرخواهی در حال حاضر قطعی شده است.
هر چند به موازات برخورد با دانه درشت‌ها و جرایم سنگین، رسیدگی به تخلفات و جرایم کوچک نیز ضروری است و مانع هرج و مرج می‌شود اما عدم تناسب ظاهری این حکم با جرم صورت گرفته نیازمند توضیح یا اصلاح توسط دستگاه قضایی است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied