شمانیوز
شما نیوز

بورس

وضعیت بورس امروز 10 آبان ماه | بورس صعودی شد

امروز (دوشنبه 10 آبان ماه) شاخص کل بورس در پایان معاملات بازار سرمایه با رشد روبرو شد.

وضعیت بورس امروز 10 آبان ماه | بورس صعودی شد

به گزارش خبرنگار شما نیوزبورس در اولین روز کاری هفته جاری (شنبه 8 آبان ماه) نزولی شد و شاخص کل بورس پس از افت ۱۸ هزار و ۲۲۶ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحدی قرار گرفت و همچنین، شاخص کل هم‌وزن بورس، نیز ۱.۶درصد افت کرد. در در حال حاضر، بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این عوامل، موجب نگرانی سهامداران بورس را فراهم کرده است.
امروز (دوشنبه 10 آبان ماه) شاخص کل بورس در پایان معاملات بازار سرمایه با رشد 21 هزار و 114 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 1 میلیون و 361 هزار و 406 واحدی قرار گرفت. در پایان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن، نیز با رشد 3 هزار و 122 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 363 هزار و 105 واحدی قرار گرفت. 
گفتنی است، نمادهای فولاد، فملی، کگل، شبنا، شبندر، شتران و وغدیر بیشترین تاثیر در رشد شاخص امروز بازار سرمایه داشتند. برکت، فولاد، کدما، غزر، شپنا، فسبزوار و کیمیاتک نمادهای پُر تراکنش امروز بازار سهام بودند. 
لازم به ذکر است، ارزش معاملات امروز بازار سهام 32 هزار و 760 میلیارد تومان بود و ارزش کل بازار به 54 هزار و 337 میلیارد و 745 میلیون تومان رسید. 

صنایع دلاری‌ محور شرایط مطلوبی دارند

درخصوص صنعت حمل‌ و نقل دریایی نیز می‌توان انتظار داشت با رفع تحریم‌‌ها هزینه‌‌های فعالیت‌‌های‌‌ عملیاتی این شرکت‌ها کاهش پیدا کند و توان رقابتی آنها با سایر رقبای منطقه‌‌ای افزایش یابد که می‌تواند در بلندمدت بر رشد و توسعه شرکت‌های فعال در این صنعت بسیار تاثیرگذار باشد.
در مورد شرکت‌های فعال در صنعت بیمه نیز می‌توان امیدوار بود با رفع تحریم‌‌های اقتصادی و کاهش هزینه‌‌های عملیاتی و افزایش توان رقابتی، شرکت‌های بیمه‌‌ای به بازارهای خارجی ورود کنند که به نوعی در صورت وقوع می‌تواند اتفاق مثبتی برای این صنعت قلمداد شود.
طبق سناریوی دوم در صورت عدم‌ دسترسی به توافق میان ایران و غرب یا طولانی شدن فرآیند مذاکرات شاید بتوان انتظار داشت شرایط نسبت به زمان حال د‌شوارتر شود. این روزها اقتصاد ایران با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند که به نوعی تاثیر را بر انتظارات تورمی لحاظ می‌کنند. مشکلاتی مانند کسری بودجه شدید دولت، عدم‌دسترسی به منابع ارزی در خارج، افزایش حجم نقدینگی، ناترازی سیستم بانکی و نداشتن ‌چشم‌انداز اقتصادی روشن در کنار خروج سرمایه ، چند مورد از این مشکلات به حساب می‌‌آیند.
تداوم وضع موجود و عدم‌ چاره‌‌ اندیشی سیاسی- اقتصادی می‌تواند مجددا سبب بازشدن فنر نرخ ارز شود که قطعا اثرات مخرب را خواهد داشت. البته فروش اوراق بدهی دولتی در کوتاه‌مدت، سریع‌‌ترین راهکار در راستای رفع برخی مشکلات به حساب می‌‌آید اما تداوم آن به همراه افزایش نرخ‌های سود اوراق می‌تواند اثرات نامطلوبی بر بازار سرمایه داشته باشد.
در سناریوی دوم به شرط عدم‌ ریزش قیمت‌های جهانی و ورود اقتصادهای دنیا به رکود فراگیر، می‌توان انتظار داشت صنایع دلاری‌محور دارای فروش صادراتی به سبب افزایش نرخ ارز، شرایط مناسبی داشته باشند. صنایع فلزات اساسی، پتروپالایشی و سنگ‌‌آهنی از این قبیل صنایع به حساب می‌‌آیند. حصول توافق میان ایران و غرب و به تبع آن روند آتی نرخ ارز، اثرگذارترین محرک‌‌های این‌‌ روزهای بازار سرمایه به حساب می‌‌آیند اما روند فروش اوراق بدهی دولتی را نیز باید در تحلیل‌‌ها مدنظر داشت.

پیش بینی بورس تا پایان سال 1400 

«سجاد امیری» کارشناس بازار سرمایه به علت ایجاد روند نزولی معاملات بورس در هفته گذشته و همچنین عوامل تاثیرگذار در ایجاد چنین روندی اشاره کرد و افزود: به طور قطع یکی از علل مهم کاهش شاخص بورس در بازار، انتظار سرمایه‌گذاران از تصمیمات قطعی دولت جدید و اجرای هر چه زودتر آنها است.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به تدریج در بازارهای موازی رکودی در حال شکل گیری است که سبب ایجاد مشکل برای چرخش پول در اقتصاد کشور می شود؛ بنابراین زمانی که نقدینگی وجود نداشته نباشد به مراتب شاخص بورس هم از توانایی لازم برای طی کردن این مسیر صعودی برخوردار نیست.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند اصلاحی شاخص بورس تا کجا می تواند ادامه یابد، گفت: به طور قطع، بازار سرمایه تا پایان سال جاری خود را همگام با تنظیم نرخ دلار و میزان تورم در کشور جلو خواهد برد و به آرامی روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.
وی با بیان اینکه مطالعات انجام شده حاکی از آن است که شاخص بورس در زمانی که کشور وارد دوران رکود می شود، در انتظار رشد اقتصادی و نیز تولید ناخالص ملی خواهد ماند، افزود: در صورت ایجاد رشد تولید، معاملات بورس به سمت خروج از رکود پیش می رود که در کنار آن صورت های مالی و اخبار شرکت ها منجر به ایجاد روندی منطقی در معاملات بورس می شود.
امیری اظهار داشت: احتمال می رود در انتهای سال ۱۴۰۰ و ابتدای سال جدید شرکت ها فروش خوبی را از خود نشان دهند و تکانی اساسی در معاملات بازار ایجاد شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied