شمانیوز
شما نیوز

یارانه نقدی

یارانه نقدی آبان‌ واریز می شود | یارانه نقدی افزایش می یابد؟

در هفته آینده، یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان واریز و پرونده یارانه آبان بسته می‌شود.

یارانه نقدی آبان‌ واریز می شود | یارانه نقدی افزایش می یابد؟

به گزارش شما نیوز: یارانه نقدی که از آذر سال ۸۹ در قالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود مبلغ آن 40 هزار و ۵۰۰ تومان بود. یارانه نقدی توسط احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران به مردم پرداخت شد و پس از گذشت حدود 11 سال همچنان، مبلغ یارانه نقدی تغییری نکرده است. این به آن معنی است که یارانه نقدی هم نمی‌توانست گرهی از مشکلات معیشتی مردم کم کند. دولت سیزدهم در صدد است که ارز 4200 تومانی را حذف کند و مبلغ یارانه نقدی را افزایش بدهد.
در هفته‌ای که گذشت اولین یارانه آبان یعنی یارانه معیشی بنزین به حساب سرپرستان خانوار حدود ۶۰ میلیون نفر واریز شد. در هفته آینده نیز باید یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان واریز می‌شود.
صد و بیست و نهمین مرحله یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به ازای هر نفر باید در روز ۲۰ آبان یعنی پنجشنبه آینده به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.
معمولا یارانه‌ها آخرین ساعت روز واریز می‌شود، به نحوی که سرپرستان خانوار صبح روز ۲۱ آبان یارانه خود را دریافت کرده‌اند. این یارانه برای خانوار‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی به همراه افزایش حداقل مستمری پرداخت می‌شود.
همچنین تقریبا همه یارانه‌بگیران در بهار سال قبل مرحله اول وام کرونا را گرفتند. حدود ۲۱ میلیون خانوار وام قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی را گرفتند که اقساط آن از یارانه ماهانه آن‌ها کسر می‌شود.
در واقع، برحسب مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی‌های قبلی صورت گرفته، هفدهمین بخش از اقساط تسهیلات قرض الحسنه کرونا، از یارانه نقدی آبان برداشت می‌شود. با واریز یارانه نقدی در هفته آینده، پرونده واریز یارانه‌های آبان بسته می‌شود، اما به نظر می‌رسد دولت برای ماه آینده برنامه افزایش مبلغ یارانه‌ها را دستور کار داشته باشد.

مبلغ یارانه‌ها افزایش می یابد؟

اول این که از چند ماه قبل ابراهیم رئیسی وعده داده که از آذر امسال کارت رفاهی پرداخت می‌کند. این حمایت قرار است به صورت کارت رفاهی باشد که به پنج دهک اول تعلق می‌گیرد.
دومین سیگنال افزایش یارانه‌ها را معاون اقتصادی رئیس جمهور داد. محسن رضایی دو روز پیش اعلام کرد که دولت در آذر برای مردم خبر‌های خوبی دارد.
سومین نشانه نیز به دوفوریتی بودن لایحه اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی است که طبق اعلام عضو هیات رئیسه مجلس هفته آینده به مجلس می‌رود. در واقع مجلس و دولت مصمم هستن که این لایحه به سرعت تصویب و ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود. با حذف این ارز دست دولت برای پرداخت یارانه به مردم باز می‌شود.

ارز 4200 تومانی حذف می شود

پیشتر، «سیداحسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به هزینه‌هایی که ارز 4200 تومانی بر فعالان اقتصادی تحمیل می‌کند، گفت: مدت‌ها است موضوع حذف ارز 4200 تومانی مطرح است اما اجرایی نمی‌شود و این روند باید تغییر کند،  نباید مانع فعالیت مولد بود بلکه باید هدایت‌گر مسیر توسعه باشیم. تصمیم گیری در برخی نهادها به جیب فعالان اقتصادی هزینه بسیاری را تحمیل می‌کند و قدرت رقابت را کاهش می‌دهد.
وی گفت: بازار و مردم را در جریان جزئیات حذف ارز ترجیحی قرار خواهیم داد. مطمئنا این موضوع در دست بررسی است و اجرایی خواهد شد.
به هر حال با تصمیم جدید مجموعه دولت و مجلس داستان ارز 4200 تومانی نیز به پایان خواهد رسید ولی این فرایند باید به گونه ای انجام شود که هیچ گونه نگرانی در جامعه ایجاد نشود.  گفتنی است، به‌تشخیص قانون بودجه در سال جاری، 8 میلیارد دلار برای تأمین کالای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی تکلیف شده بود که این مبلغ به‌طور کامل در شش‌ماهه اول سال تأمین ارز شده است و علاوه بر این یک و نیم میلیارد دلار هم برای واکسن کرونا تأمین ارز شده است. در مقایسه با سال گذشته، 9 و نیم میلیاردی که امسال تأمین ارز شده تقریباً برابر کل ارز تأمین‌ شده برای همین اقلام در سال 99 بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied