شمانیوز
شما نیوز

سهام عدالت

ارزش سهام عدالت امروز 16 آبان | ارزش سهام عدالت پایین آمد

امروز (یکشنبه 16 آبان ماه) ارزش سهام عدالت در پایان معاملات بازار سرمایه با ریزش روبرو شد.

ارزش سهام عدالت امروز 16 آبان | ارزش سهام عدالت پایین آمد

به گزارش شما نیوز: سهام عدالت از زمان آزادسازی، تاکنون، با نوسان زیادی روبرو بوده است. بیش از نیمی از جمعیت کشور دارای برگه های سهام عدالت هستند و به همین دلیل، اخبار سهام عدالت برای مردم حائز اهمیت است. ارزش سهام عدالت در تابستان سال گذشته (99) با رشد بسیاری روبرو شد ولی پس از آن، ارزش سهام عدالت وارد روند نزولی شد.
امروز (یکشنبه 16 آبان ماه) و در پایان معاملات بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته (شنبه 15 آبان ماه) ۱.۲ درصد کاهش یافت. بنابراین، ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲ هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۲۰۹ هزار تومان، ۲۴ میلیون و ۷۸۹ هزار تومان و ۱۲ میلیون و ۲۴۴ هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان رسیده است.
شما در جدول زیر می توانید ارزش سبد سهام عدالت را مشاهده کنید:

ارزش سهام عدالت

تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت 

پیشتر، محمدرضا پور ابراهیمی در رابطه با موضوع جاماندگان سهام عدالت، گفت: هم‌اکنون جمعیت بسیار زیادی از جاماندگان سهام عدالت، تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی از جمله کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار دارند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از ارسال نامه به رئیس‌جمهور درباره جاماندگان سهام عدالت خبر داد و گفت: این نامه به وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه ارجاع شده است.
«حسین امینی خواه» رئیس هیئت مدیره کانون شرکت‌های سرمایه ‌گذاری سهام عدالت کشور، گفت: سازمان مدیریت و برنامه بودجه کشور در حال بررسی موضوع و اعلام تعیین تکلیف نهایی طرح جاماندگان سهام عدالت طی یکی دو هفته آتی است. موضوعی که در بحث طرح جاماندگان هم باید مدنظر قرار داده شود دو میلیون نفری هستند که کارت سهام عدالت در دست دارند و قبلاً به عنوان مشمول دریافت سهام عدالت شناسایی شده، ولی به دلیل مشکلات نرم‌افزاری در سرور مرکزی دبیرخانه سهام عدالت سازمان خصوصی‌سازی، اطلاعات آنها حذف شده است. لذا این عزیزان باید در بحث ثبت نام از جاماندگان اولویت داشته باشند.
«دانش کاظمی» عضو شورای عالی بورس در مورد سهام عدالت می‌گوید: یکی از مهم‌ترین معضلاتِ بازار، سهام عدالت است و طیف وسیعی را در بر می‌گیرد. این طیف بیشترین مشکلات بازار سرمایه را از آن خودکرده و بررسی مشکلاتِ آن‌ها از جمله مسائل مربوط به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و آن‌هایی که روش مستقیم سهام‌داری را برگزیده‌اند، باید مورد نظر سازمان بورس و شورای‌عالی باشد.

ارزش سهام عدالت چقدر است؟

سهام عدالت در هفته پایانی مهرماه در مقایسه با هفته پیش از آن با کاهش 1.91 درصدی مواجه شده است. سهام عدالت 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته گذشته به ترتیب با کاهش ارزش 297 هزار تومانی، 358 هزار تومانی، 387 هزار تومانی و 728 هزار تومانی روبرو شده اند.
سهام عدالت در 28 مهرماه که آخرین روز کاری بورس در هفته گذشته بوده است، به ترتیب به میزان 9 میلیون و 581 هزار تومان، 11 میلیون و526 هزار تومان، 12 میلیون و 463 هزار تومان و 23 میلیون و 427 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. افرادی که برگه‌های سهام عدالت دارند، می‌توانند 60 درصد سبد خود را به فروش برسانند. اما در حال حاضر این فروش متوقف شده است.

توصیه ای به دارندگان سهام عدالت

«اکبر حیدری» سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در مورد امکان یا عدم امکان فروش سهام عدالت، با تأکید بر اینکه هدف قانون‌گذار و سیاست‌گذاران این است که مردم در سهام عدالت ماندگار شوند و به جای فروش آن از عایدی و امکانات جانبی آن استفاده کنند، افزود: در عین حال برخی از مردم نیاز فوری دارند و ما نمی‌توانیم برای درصد اندکی از آنها که می‌خواهند دارایی خود را بفروشند مانعی ایجاد کنیم.
به گفته وی، در این زمینه طرح بازآرایی آئین‌نامه آزادسازی سهام عدالت توسط وزارت اقتصاد، وزارت کار و فراکسیون تعاون مجلس در حال بررسی است و امیدواریم با تصویب این طرح به جای رهاسازی سهام عدالت، به سمت آزادسازی مؤثر حرکت شود.
وی گفت: یکی از عایدی‌های سهام عدالت در کنار سود سالانه آن می‌تواند امکاناتی از قبیل کارت اعتباری باشد، اما سال گذشته به بدترین نحو اجرا شد، به گونه‌ای که از بین ۴۹ میلیون سهامدار عدالت، فقط حدود ۱۰۰ هزار نفر توانستند کارت اعتباری با پشتوانه سهام عدالت دریافت کنند، بنا بر این طرح موفقی نبود.
حیدری این را هم گفت:‌ عمده کسانی که می‌خواهند سهام عدالت خود را بفروشند، برای تأمین معیشت است، بنابراین اگر با محوریت شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت، بتوان با وثیقه گرفتن آن، کالاهای مورد نیاز معیشت مردم و از جمله لوازم‌خانگی به قیمت تمام شده و ارزان تهیه کرد و به جای فروش سهام آن را به صورت قسطی با اقساط بلندمدت و با کارمزد اندک در اختیارشان بگذاریم، مشمولان سهام عدالت به ماندگاری در این سهام ارزنده تشویق می‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied