شمانیوز
شما نیوز

خودرو

اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو | شروط واردات خودرو برای مردم اعلام شد

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو در این کمیسیون، خبر داد.

اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو | شروط واردات خودرو برای مردم اعلام شد

به گزارش شما نیوز: چندی پیش از سوی دولت طرح ساماندهی بازار خودرو اعلام شد و قرار بر این شد که در این راستا واردات خودرو به کشور، آزاد شود. طرح آزادسازی واردات خودرو از مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارجاع داده شد و این شورا ایراداتی را به طرح آزادسازی واردات خودرو گرفته بود و این طرح دوباره به مجلس برگردانده شد. نمایندگان مجلس در این مدت، در تلاش بودند که ایرادات طرح آزادسازی واردات خودرو را برطرف کند تا این طرح با موافقت مجلس و سپس شورای نگهبان، بصورت قانون در بیاید تا واردات خودرو به کشور بعد از سال ها ممنوعیت آزاد شود.
«روح الله عباس پور» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخصوص نشست امروز (یکشنبه 16 آبان ماه) کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: دستور کار نخست امروز (یکشنبه) کمیسیون  صنایع و معادن، بررسی و اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو به منظور تأمین نظر شورای نگهبان بود.

شرایط واردات خودرو

وی افزود: در نشست امروز، طرح ساماندهی صنعت خودرو اصلاح شد که به موجب آن هر فرد حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه یا از طریق ارز اشخاص با منشأ خارجی مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: دومین دستورکار امروز کمیسیون صنایع و معادن استماع گزارش دکتر نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بود؛ مرکز پژوهش‌های مجلس سندهای جامعی در حوزه‌های ایمیدرو، هوافضا و… که می‌تواند مبنای کار کمیسیون و صنایع قرار گیرد را تدوین کرده است که در نشست امروز این سرفصل‌ها ارائه شد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تصریح کرد: سند جامع توسعه صنعتی خودرو، ایجاد نهاد رگلاتوری در صنعت پتروشیمی، توسعه خوشه‌های صنعتی و تقویت صنایع کوچک، مطالعه و تدوین طرح جامع خودرو، مطالعه و تدوین طرح جامع معادن و صنایع معدنی، طرح جامع ارتباطات و فناوری اطلاعات و… سرفصل‌هایی بود که به آن‌ها اشاره و مقرر شد در جلسات آتی این سندها به صورت مشروح ارائه شود.

تولید خودرو افزایش می یابد

گفتنی است، بررسی مهمترین برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ حاکی از برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت است. با توجه به تولید ۹۸۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع سواری و وانت در سال ۹۹، رشد ۲۱.۹ درصدی در این بخش پیش‌بینی شده است.
هفته گذشته «سیدرضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح خط تولید تارا اتوماتیک در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: تا پایان سال دست‌کم ۱۰۰ هزار خودرو بیش از برنامه طراحی شده امسال تولید خواهد شد؛ همچنین تولید در سال آینده ۱.۶ میلیون دستگاه خواهد شد و دیگر قرعه‌کشی نخواهیم داشت.
فاطمی امین در پاسخ به این پرسش که امکان‌ صادرات خودرو وجود دارد، افزود: امسال امکان صادرات وجود داشت اما به دلیل نیاز داخل از خودرو سازان خواستیم نگاه به داخل داشته باشند گرچه می‌توانند قطعات خودرو صادر کنند.
وی خاطرنشان‌کرد: از هم اکنون برای صادرات خودرو برنامه‌ریزی شده و در همین زمینه سازمان توسعه تجارت جلساتی با خودروسازان برگزار کرده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: اکنون سایت گروه صنعتی ایران خودرو در کشور جمهوری آذربایجان فعال است و در چند کشور دیگر نیز در حال فعال کردن دیگر سایت‌ها هستیم و در ماه‌های آتی خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم داشت.
فاطمی امین از فعال‌سازی یکی از این خطوط در آینده نزدیک خبر داد و گفت: آبان ماه به کشوری که دو خط خودروسازی فعال داریم، سفر خواهم کرد و با  نخست وزیر و صنعتگران این کشور ملاقات‌هایی خواهیم داشت تا خطوط تولید ایران خودرو و سایپا فعال شوند.
وی همچنین در خصوص واردات خودرو، تصریح‌کرد: واردات خودرو در مجموع می‌تواند برای این صنعت مفید باشد، اما در مقطع کنونی و به دلیل اینکه تعادل ارزی کشور به هم می‌ریزد، مناسب نیست.
وی یادآور شد: اکنون صنعت خودرو با مشکلاتی مواجه است و از مدیران صنعت خواسته‌ایم کیفیت تولید و همچنین رضایت مشتریان را افزایش دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied