شمانیوز
شما نیوز

بورس

سیگنال مثبت خاندوزی به بورس | اولویت دولت حمایت از سهامداران بورس است

وزیر امور اقتصادی و دارایی، گفت: به طور قطع، بازار سرمایه تا پایان سال جاری خود را همگام با تنظیم نرخ دلار و میزان تورم در کشور جلو خواهد برد و به آرامی روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.

سیگنال مثبت خاندوزی به بورس | اولویت دولت حمایت از سهامداران بورس است

به گزارش شما نیوز: بورس در پایان معاملات سومین روز هفته جاری، صعودی شد. امروز (دوشنبه 17 آبان ماه) شاخص کل بورس در پایان معاملات بازار سرمایه با رشد 3 هزار و 499 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 1 میلیون و 434 هزار و 392 واحدی قرار گرفت. در پایان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن بورس، نیز، با رشد 237 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 384 هزار و 929 واحدی قرار گرفت. در حال حاضر، بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این موضوع، موجب نگرانی سهامداران بورس را فراهم کرده است.

اولویت ما کمک به سهامداران بورس است 

«سید احسان خاندوزی» در نشست با اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: بازار سرمایه از تصمیمات و اتفاقات صنعتی، معدنی، ارزی، انرژی و ... بسیار تأثیر پذیر است و عملاً تمام وزرای کابینه دولت در شکل گیری وضعیت آن دخیل هستند و اینگونه نیست که وزارت اقتصاد به تنهایی بتواند بازار بورس را کنترل کند. وظیفه ما در درجه اول، در بازار سرمایه، کمک به مردمی است که قدرت ریسک ندارند. ما باید آنها را حمایت کنیم و نگذاریم در معرض شوک قرار گیرند. بنابراین موظفیم طوری روند را پایش کنیم که تصمیماتی از سوی این دستگاه‌ها اتخاذ نشود که تأثیر منفی روی بورس بگذارد.
وزیر اقتصاد، تصریح کرد: مسایل و مشکلاتی چون بالا بودن نرخ تورم، نوسانات بازار سرمایه، وضعیت کالاهای اساسی مثل گندم، جو، لبنیات و ... مربوط به تصمیماتی است که در دولت قبل گرفته شده و حتی در بودجه سال ۱۴۰۰ گنجانده شده است.
وی با بیان اینکه در شرایط تغییر دولت و تیم مدیریتی کشور بروز مسایل این‌چنینی گریز ناپذیر است، گفت: در حال حاضر همه هنر دولت جدید این است که سعی کند ریل قبلی اقتصاد را تغییر دهد و برای این کار از یکسو به نمایندگان مطالبه‌گر مجلس به منظور تحت فشار گذاشتن مسئولان جدید برای سرعت بخشی به امور و از سوی دیگر اقناع مردم برای پیشه کردن صبر، دست کم تا چند ماه آینده تا به نتیجه رسیدن برنامه‌های دولت، نیاز است.
خاندوزی یادآوری کرد: در ابتدای سال ۱۳۹۹ انحرافی در کشور رخ داد و چند میلیون نفر افراد ریسک گریز، تحت تأثیر جو حاکم، وارد بازار سرمایه شدند و نتیجه آن را هم دیدیم.
خاندوزی همچنین با اشاره به موضوع مالیات گفت: جهت گیری طرح‌های وزارت اقتصاد در زمینه مالیات بر ارزش افزوده و سایر مسایل مربوط این است که به جای تدوین لایحه جدید، به مجلس شورای اسلامی کمک کنیم طرح خود را در این ارتباط تکمیل کرده و سریع‌تر به تصویب برساند.
وی ادامه داد: شرط اصلی ما با رییس کل جدید سازمان امور مالیاتی این بوده که تا پایان دوره مأموریت خود، سامانه جامع مالیاتی را به نحوی به سرانجام برساند که بطور کامل از شرایط «ممیز محوری» منفک شده و تمام فرآیندهای جمع آوری و ارزیابی اطلاعات مؤدیان از طریق تراکنش‌های الکترونیک صورت گیرد.
نشست وزیر اقتصاد با اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی امروز در وزارت اقتصاد برگزار شد. اعضای فراکسیون بانوان مجلس در این نشست، مواردی چون‌ تسهیل در پرداخت وام‌های بانکی، تسهیل در اعطای وام ازدواج به جوانان، رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم و همچنین رفع برخی موانع مالیاتی و گمرکی برای فعالان اقتصادی حوزه‌های انتخابیه خود را مطرح کردند.

پیش بینی بورس تا پایان سالجاری

«سجاد امیری» کارشناس بازار سرمایه به علت ایجاد روند نزولی معاملات بورس در هفته گذشته و همچنین عوامل تاثیرگذار در ایجاد چنین روندی اشاره کرد و افزود: به طور قطع یکی از علل مهم کاهش شاخص بورس در بازار، انتظار سرمایه‌گذاران از تصمیمات قطعی دولت جدید و اجرای هر چه زودتر آنها است.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به تدریج در بازارهای موازی رکودی در حال شکل گیری است که سبب ایجاد مشکل برای چرخش پول در اقتصاد کشور می شود؛ بنابراین زمانی که نقدینگی وجود نداشته نباشد به مراتب شاخص بورس هم از توانایی لازم برای طی کردن این مسیر صعودی برخوردار نیست.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند اصلاحی شاخص بورس تا کجا می تواند ادامه یابد، گفت: به طور قطع، بازار سرمایه تا پایان سال جاری خود را همگام با تنظیم نرخ دلار و میزان تورم در کشور جلو خواهد برد و به آرامی روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.
وی با بیان اینکه مطالعات انجام شده حاکی از آن است که شاخص بورس در زمانی که کشور وارد دوران رکود می شود، در انتظار رشد اقتصادی و نیز تولید ناخالص ملی خواهد ماند، افزود: در صورت ایجاد رشد تولید، معاملات بورس به سمت خروج از رکود پیش می رود که در کنار آن صورت های مالی و اخبار شرکت ها منجر به ایجاد روندی منطقی در معاملات بورس می شود.
امیری اظهار داشت: احتمال می رود در انتهای سال ۱۴۰۰ و ابتدای سال جدید شرکت ها فروش خوبی را از خود نشان دهند و تکانی اساسی در معاملات بازار ایجاد شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied