شمانیوز
شما نیوز

قیمت خودرو

پیش بینی قیمت خودرو در هفته پایانی آبان | قیمت خودرو بالا می رود؟

در روزهای اخیر قیمت خودرو در بازار آزاد تهران، افزایش یافت و آیا در هفته پایانی آبان ماه قیمت خودرو دوباره افزایش می یابد؟!

پیش بینی قیمت خودرو در هفته پایانی آبان | قیمت خودرو بالا می رود؟

به گزارش شما نیوزقیمت خودرو در روزهای اخیر رشد چشمگیری داشته اشت. بازار خودرو نیز به ساماندهی دارد تا قیمت خودرو به ثبات برسد. قیمت خودرو بدون هیچ نظارتی همچنان در مسیر رشد قرار دارد. خودروهای تولید داخل از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند ولی افزایش قیمت خودرو دور از انتظار است. حتی طرح آزادسازی واردات خودرو منجر به کاهش قیمت خودرو نشده است.
مدیران خودروسازی در بخش گفت‌وگوی خبری تلویزیون و روی آنتن زنده اعلام کردند که تولید و عرضه خودرو را آنقدر بالا می‌برند که فاصله قیمتی میان نرخ کارخانه و بازار حذف شود. اما تمام این حرف‌ها یک مبنا داشت و آن هم مجوز افزایش قیمتی بود که برای خودروسازان صادر شده بود. دیروز اما با دستور رئیس جمهور مجوز افزایش قیمت خودروها لغو شد. اکنون سرنوشت قیمت خودروهای داخلی در بازار به کجا می‌رسد؟
بازار خودرو دچار سرگیجه و سردرگمی است. مصوبه افزایش رسمی قیمت‌ها لغو شده و حالا همه چیز به دستور رئیس جمهور وابسته است. برای همین هنوز مشخص نیست که روند بازار خودرو در هفته آینده چگونه باشد. اما پیش از سردرگمی اخیر در بازار خودرو، روند قیمت‌ها صعودی بود. اما مصوبه افزایش قیمت خودرو چه می‌شود و بازار در هفته‌اخر آبان به چه سمتی می‌رود؟
در هفته سوم آبان، روند قیمت خودرو در بازار افزایشی بود و قیمت برخی از خودرو‌ها در بازار آزاد کمی افزایش داشت. نیمه هفته هم ایران خودرو و هم سایپا، قیمت محصولات خود را رسما گران کردند. افزایش قیمتی که در برخی از محصولات تا ۵۰ میلیون تومان هم می‌رسید.
اما این مصوبه با مخالفت دولت مواجه و لغو شد. اگر چه گفته می‌شود امروز، ۲۱ آبان ماه جلسه ویژه‌ای برای قیمت خودرو در وزارت صمت در حال برگزاری است و مشخص نیست که آیا این جلسه بتواند تغییری در لغو افزایش قیمت خودرو به وجود آورد یا نه.
اگر چه به نظر می‌رسد در هر صورت، قیمت خودرو در هفته اخر آبان ماه افزایشی باشد. اما میزان این افزایش، به خروجی جلسه امروز بستگی دارد.

قیمت خودرو به کدام سو می رود؟

پیش از این «مهدی دادفر» دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفته بود: اخیرا تقاضا برای خرید و فروش خودرو در بازار افزایش یافته است؛ این در حالی است که پیش از این فعالان بازار خودرو از رکود در بازار و توقف خرید و فروش خودرو خبر می‌دادند.
گویا بازار در انتظار تعیین تکلیف برخی از رویداد‌ها بود، یکی تعیین تکلیف مذاکرات برجام و دیگری آزادسازی واردات خودرو. دو اتفاقی که می‌توانست بر روند کاهشی قیمت خودرو اثر بگذارد.
حالا به نظر می‌رسد با اتفاق اخیر درباره افزایش رسمی قیمت خودرو و لغو آن، تقاضا‌های جدیدی وارد بازار خودرو شود. چون با وجود اینکه افزایش قیمت خودرو منتفی شده، اما خودروسازان این سیگنال را به بازار داده‌اند که دیر یا زود قیمت خودرو رسما گران می‌شود و احتمال دارد لغو این مصوبه تقاضا‌های بالقوه را به تقاضای بالفعل تبدیل کند و تقاضا برای خرید خودرو افزایش یابد.
این افزایش تقاضا خود به خود می‌تواند به افزایش قیمت‌ها منجر شود. اما اگر خودروسازان بتوانند در نهایت دولت را برای افزایش قمیت خودرو با خود همسو کنند و نظر مساعد دولت را جلب کنند، باید منتظر رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار بود.

شروط واردات خودرو 

گفتنی است، توقف سامانه ثبت سفارش خودرو در تابستان سال ۱۳۹۶، عملا امکان عرضه خودروهای خارجی در بازار داخل را از بین برد و پس از آن نیز در سال ۱۳۹۸، خودرو در کنار ۱۴۰۰ قلم کالایی قرار گرفت که ثبت سفارش و واردات آنها توسط ستاد اقتصاد مقاومتی ممنوع اعلام شد.
پس از آن نیز بیان شد این ممنوعیت به دنبال حمایت از تولید خودروی داخل و مهم‌تر از آن، مدیریت منابع ارزی است ضمن آنکه جهش نرخ ارز در زمستان ۱۳۹۶ و پس از آن، تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز مزید بر علت شد. اما در این سال‌هایی که واردات خودرو به کشور ممنوع بود، مصرف‌کنندگان خودروهای داخلی تا چه میزان از کیفیت آن راضی بودند؟
با وجود اینکه بارها اعلام شده بود که قطعات خودروها در داخل تولید می‌شود، اما قیمت آن با هر نوسان ارزی، افزایش می‌یافت‌تا جایی که قیمت پراید به عنوان خودروی ارزان داخلی به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان رسید، هر کارگر با دریافتی سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و با فرض پس‌انداز ماهی یک میلیون تومان، پس از ۱۰۰ ماه و با فرض ثبات قیمت این خودروی داخلی می‌تواند آن را خریداری کند. در حالی که این خودرو باتوجه به قیمتش، از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار نیست.
پس از آن مجلس شورای اسلامی که از مدیریت صنعت خودرو توسط وزارت صمت نا امید شده بود خود دست به کار شد و سال گذشته به دنبال قانونی کردن واردات خودرو بود که آن را با طرحی در چهار بند ارایه کرد. در ذیل این طرح واردات مشروط خودرو در آن هدف‌گذاری شده بود.
بر این اساس در طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو، به چهار گروه اجازه داده شد تا پای خودروهای خارجی را به خیابان‌های ایران باز کنند؛ خودروسازان، قطعه‌سازان، افراد حقیقی و اشخاصی که در خارج از کشور ارز دارند.
گروه اولی که نمایندگان مجلس، اجازه واردات خودرو را به آنها داده‌اند، افراد و خودروسازانی هستند که اقدام به صادرات خودرو کرده باشند و گفته شده این عده می‌توانند معادل صادرات، خودرو وارد کنند.
همچنین دومین گروهی که از نظر مجلس مجاز به واردات خودرو می‌شوند قطعه‌سازان خودرو هستند و براساس پیشنهاد مجلس قطعه‌سازان نیز اگر قطعاتی را صادر کنند، می‌توانند معادل آن خودرو به کشور وارد کنند. اما این طرح منتقدانی هم دارد و هنوز مورد موافقت دولت و بانک مرکزی قرار نگرفته است.
در این میان برخی کارشناسان معتقدند این طرح مجلس برای ساماندهی خودرو عملا به نفع شرکت‌های خودروساز وابسته به دولت خواهد بود، زیرا غالب خودرو‌های صادراتی به دو تولیدکننده بزرگ خودرو در کشور تعلق دارد. به این ترتیب اگر طرح یادشده تصویب شود، بازار خودرو‌های خارجی به‌طور انحصاری دراختیار خودروسازان داخلی قرار می‌گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied