شمانیوز
شما نیوز

بورس

پیش بینی بورس فردا 26 آبان | بورس ریزشی می شود؟

امروز (سه شنبه 25 آبان ماه) شاخص کل بورس با ریزش روبرو شد و باید منتظر ماند که آیا در جریان معاملات فردا (چهارشنبه 26 آبان) ورق بورس می گردد؟!

پیش بینی بورس فردا 26 آبان | بورس ریزشی می شود؟

به گزارش شما نیوز: امروز (سه شنبه 25 آبان ماه) شاخص کل بورس در پایان معاملات بازار سرمایه با ریزش 7 هزار و 716 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 1 میلیون و 408 هزار و 582 واحدی قرار گرفت. در پایان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن بورس، نیز با ریزش 929 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 383 هزار و 946 واحدی قرار گرفت. در حال حاضر، بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این عوامل، موجب نگرانی سهامداران بورس را فراهم کرده است و آیا در روزهای آینده، اعتماد به بورس بر می گردد؟!

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه 26 آبان 

«محمدرضا اعلمی» کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت بورس، گفت: امروز نیز با کاهش ۷۷۰۰ واحدی شاخص کل مواجه بودیم. حجم کم معاملات شاید بیانگر این موضوع باشد که با اصلاح عمیقی در شاخص کل مواجه نیستیم. وجود محدود حمایتی یک میلیون و ۳۴۰ هزار تا یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحدی از یک سو و همچنین محدوده مقاومتی یک میلیون و ۴۵۷ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی از سوی دیگر، و با توجه به بررسی اجمالی اقتصاد کلان کشور و رویکرد دولت در فروش اوراق قرضه که سبب اُفت‌های اخیر بازار گردیده و با توجه به حجم کم معاملات، فرض رنج بودن بازار در روز‌های آتی محتمل‌ترین گزینه‌ای است که باید مدنظر قرار دهیم.
وی افزود: البته باید خاطر نشان کرد که بررسی شاخص کل فقط ملاکی برای تعیین وضعیت بازار به لحاظ قوت و ضعف بوده تا تصمیمات دقیقی برای ورود و خروج نقدینگی خود به بازار بگیریم.
این کارشناس بازار سرمایه، ادامه داد: ادامه رویکرد فروش اوراق قرضه توسط دولت شاید بزرگترین عامل قرمزپوش ماندن بازار باشد. ظاهرا فروش اوراق قرضه و واگذاری بنگاه‌ها به صورت عرضه اولیه دو راهبرد جدی تامین مالی دولت می‌باشد که ممکن است ادامه دار بودن این روند حجم معاملاتی ضعیف، عرضه اولیه شرکت‌ها را با شکست مواجه سازد.  
اعلمی در پایان، گفت: برای روز معاملاتی فردا (چهارشنبه ۲۶ آبان) انتظار داریم که بازار در نیمه اول خود قرمز و نهایتا با حجم کم معاملاتی شروع شود. امیدواریم در نیمه دوم با رشد نماد‌های شاخص سازی همچون فولاد و نوری و دیگر نماد‌های گروه محصولات شیمیایی شاهد سبزپوش شدن بازار باشیم.

دلیل بی اعتمادی سهامداران به بورس 

«محمد خبری زاد» کارشناس بازار سرمایه، گفت: شوکی که اواخر هفته گذشته با انتشار خبر لغو آزادسازی قیمت خودرو به بازار وارد شد نااطمینانی ایجاد کرد. مردم نسبت به سیاست‌گذاری‌های دولت و بازار سرمایه بی‌اعتماد شدند.
وی ادامه داد: احساس می‌کنم اخباری که دیروز در خصوص قیمت‌گذاری خودرو منتشر شد برای آرام کردن جو بازار است. اما سرمایه‌گذاران مجددا به این راحتی اعتماد نمی‌کنند.
خبری‌زاد گفت: همچنان شاهد درجا زدن نرخ دلار نیما هستیم. نرخ دلار در بازار آزاد به ۲۹ هزار تومان رسیده، اما نرخ دلار نیما همچنان ۲۳ هزار تومان است. این اختلاف از جیب سهامداران شرکت‌های صادرات‌ محور به جیب واردات‌چی‌ها می‌رود. در این میان هیچ سودی به مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد.
وی به عرضه اوراق دولتی اشاره و تصریح کرد: این هفته اطلاعیه عرضه ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی منتشر شد. خریداران معمولا بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.
خبری‌زاد افزود: این صندوق‌ها اگر اجباری به خرید اوراق نداشته باشند، بخشی از دارایی خود را در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند. انتشار اوراق باعث تزلزل در بازار شده و بخش زیادی از نقدینگی موجود را می‌بلعد. دولت می‌تواند به جای عرضه اوراق سهامی که به آن نیاز ندارد را در بازار عرضه کند.
این کارشناس بازار سهام خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت‌ها در سطوح ارزندگی بسیار خوبی هستند. دولت با روشی عاقلانه‌تر و کمتر پوپولیستی می‌تواند بازار سرمایه را سر و سامان دهد و در کنار آن خودش هم سود ببرد.
وی نسبت به فرار سرمایه از بورس هشدار داد و گفت: سرمایه که بترسد فرار می‌کند و به سمت بازار‌های دیگر می‌رود. مردم در ادامه چنین روند نا اطمینانی سرمایه خود را به دارایی فیزیکی امن تبدیل می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied