شمانیوز
شما نیوز

بورس

پیش بینی بورس فردا 30 آبان | بورس منفی می شود؟

امروز (شنبه 29 آبان ماه) شاخص کل بورس بیش از 27 هزار واحد ریخت و آیا در پایان معاملات فردا (یکشنبه 30 آبان ماه) بورس به روند نزولی خود ادامه می دهد؟!

پیش بینی بورس فردا 30 آبان | بورس منفی می شود؟

به گزارش شما نیوز: امروز (شنبه 29 آبان ماه) شاخص کل بورس در پایان معاملات بازار سرمایه با ریزش 27 هزار و 292 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 1 میلیون و 383 هزار و 485 واحدی قرار گرفت. در پایان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن بورس، نیز با افت 3 هزار و 236 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 383 هزار و 529 واحدی قرار گرفت. در حال حاضر، بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این عوامل، موجب نگرانی سهامداران بورس را فراهم کرده است و آیا در روزهای آینده، وضعیت بورس بهتر می شود؟!
شاخص کل بورس آخرین شنبه آبان ماه را با از دست دادن کانال ۱٫۴ میلیون واحدی به اتمام رساند. ریزش بیش از ۲۷ هزار واحدی در شاخص کل بورس در حالی رقم خورد که اکثر لیدرهای بازار، قرمزپوش بودند؛ اما این روند تا کجا ادامه دارد؟

پیش بینی بورس فردا یکشنبه 30 آبان ماه

«پیمان حدادی» کارشناس بازار سرمایه، گفت: برای فردا در ادامه بازار امروز انتظار کاهش حجم معاملات و قیمت‌ها را داریم. شاخص کل بورس مرز روانی ۱٫۴ میلیون واحدی را از دست داد. این موضوع می‌تواند یکی از عواملی باشد که روی بازار فردا تاثیر می‌گذارد.
وی افزود: هفته گذشته موضوعاتی در رابطه با بحث قیمت‌‌گذاری خودرو و این هفته هم قطع گاز فولادی‌ها مطرح شد. این عوامل باعث شده بازار سهام روند منفی داشته باشد. نکته اینجاست که خارج از حیطه بازار سرمایه وزارت‌خانه‌های صمت و نفت نیز با تصمیمات خود به بورس لطمه می‌زنند. این موضوع ابهامات در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۱را بیش از گذشته می‌کند و نگرانی فعالان بازار سرمایه را افزایش می‌دهد.
حدادی عنوان کرد: امیدواریم شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۳۳۰ هزار واحد حمایت داشته باشد. در بازار سهام کمبود نقدینگی به شدت حس می شود و از طرفی افزایش نرخ بهره بین بانکی بر عدم ورود نقدینگی به بازار سرمایه افزوده است.
وی در پایان، بیان کرد: در مجموع، انتظار می‌رود در بازار فردا نوسانات منفی در نیمه اول و افزایش تقاضای غیر موثر در نیمه دوم را شاهد باشیم. این روند امیدی را برای بازار سرمایه در دوشنبه به وجود نمی‌آورد.

عامل تاثیر گذار بر روند بورس هفته جاری

مهمترین فاکتور خبری برای هفته جاری، اخبار مربوط به بودجه است که می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد. این طور که شنیده می‌شود تصمیم بر آن شده که دلار در بودجه با نرخ ۲۲ الی ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شود و این یعنی نرخ دلار نیمایی به عنوان مرجع رسمی قیمت دلار در نظر گرفته خواهد شد که این هم باز به نفع بازار سرمایه و سیگنال مثبتی برای کلیت بازار است.
در هفته گذشته، شاهد شاهد خروج 120 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار بودیم اما در صندوق‌های بادرآمد ثابت هم هیجان ورود پول حقیقی نداشتیم که این نشان از انتظارات تورمی افراد حقیقی است که با رشد قیمت دلار ترجیج می‌دهند سرمایه‌هایشان را کمتر به‌صورت ریال نگه دارند. این ریزش های روزهای اخیر بازار با سال گذشته تفاوت معناداری دارد. در سال گذشته پی بر ایی کلیت بازار بالا بود ولی امروز پی بر ایی بازار به اعداد جذابی رسیده است و کم نیستند سهم هایی که به لحاظ بنیادی در وضعیت خوبی قرار گرفته است و بدین جهت است که می‌توانیم بگوییم بازار سهام یکی از ارزانترین بازارها در شرایط فعلی است و برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری با دید میان‌مدت و بلندمدت دارند می‌تواند جذاب باشد.
اما نکته جالب و راهبردی برای معاملات هفته آینده، نسبت تغییرات شاخص هم‌وزن به شاخص‌کل است. در طی دو سه ماه اخیر وضعیت شاخص‌کل نسبت به شاخص هم‌وزن بهتر بود یعنی در روزهای مثبت شاخص‌کل رشد بیشتر و در روزهای منفی درصد منفی کمتری را تجربه می‌کرد. اما در هفته گذشته شاهد بهبود نسبی شاخص‌کل هم‌وزن به شاخص‌کل هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied