شمانیوز
شما نیوز

آنفولانزا در یزد و کردستان قربانی گرفت

آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که با تب ناگهانی، لرز، سردرد، سرفه خشک، گلو درد و درد عضلانی همراه است.

آنفولانزا در یزد و کردستان قربانی گرفت

به گزارش خبرنگارشمانیوز وبه نقل از ایرنا:کارشناس بیماریهای واگیردار مرکز بهداشت استان یزد از مرگ پنج نفر در این استان بر اثر بیماری آنفلوآنزا خبر داد و گفت: امسال ۹۶۰ نفر مشکوک به این بیماری در استان شناسایی شدند.

از این تعداد ۴۰۶ نفر در بیمارستانهای استان بستری و تحت درمان قرار گرفتند که ۶۰ نفر از این تعداد جواب آزمایش آنها مثبت گزارش شد.

وی با بیان اینکه در سالجاری مجموعا پنج نفر بر اثر بیماری آنفلوآنزا در استان فوت کردند خاطر نشان کرد: اکثریت این افراد سالمند بودند.

یاوری شهروندان را به رعایت اصول بهداشتی و فردی توصیه کرد و اظهار داشت: افراد در فصل سرما از دست دادن و روبوسی با یکدیگر خودداری کنند.

کارشناس بیماریهای واگیردار مرکز بهداشت استان یزد با بیان اینکه افراد با مشاهده علائم شبه آنفلوآنزا حتما به پزشک مراجعه کنند افزود: آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که با تب ناگهانی، لرز، سردرد، سرفه خشک، گلو درد و درد عضلانی همراه است.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که به این بیماری مبتلا می شوند حتما از ماسک استفاده کنند و تا زمان قطع تب و فروکش کردن علائم بیماری از منزل خارج نشوند زیرا موجب انتقال بیماری به دیگر افراد می‌شود.

وی افراد را بر شست‌شوی دست‌ها با آب و صابون توصیه کرد و گفت: افراد از خوددرمانی و خوردن داروهای خود سرانه پرهیز کنند و حتما برای درمان به پزشک مراجعه نمایند.

کارشناس بیماری واگیردار مرکز بهداشت استان یزد از توزیع ۴۰ هزار بروشور آموزشی و هشت هزار ماسک در مدارس و مراکز بهداشتی و درمانی استان خبر داد.

آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که با تب ناگهانی، لرز، سردرد، سرفه خشک، گلو درد و درد عضلانی همراه است، ویروس بیماری آنفلوانزای فوق حاد انسانی از طریق ترشحات آلوده منتقل می‌شود بنابراین باید از تماس دست با چشم و بینی خودداری شود.

اظهار داشت: در حال حاضر ۱۳۱ نفر در استان با دارا بودن علایم بیماری آنفلوآنزا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری هستند که پس از انجام نمونه گیری از میان آنان،  بیماری ۳۴ نفر شناسایی و تایید شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون سه نفر از بیماران مبتلا به آنفلوانزا در استان فوت کرده‌اند، اضافه کرد: یک نفر از فوت شدگان مربوط به شهرستان مریوان و ۲ نفر نیز مربوط به شهرستان قروه هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای درمان بیماران بستری انجام شده است، افزود: تمام بیمارستان‌های استان از آمادگی کامل برای پذیرش اینگونه بیماران برخورددار هستند.

وی یادآور شد: در حال حاضر از لحاظ  تامین دارو برای این بیماران در استان هیچگونه کمبود و مشکلی وجود نداشته و دارو به اندازه کافی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی موجود است.

شریفی گفت: افراد دارای بیماری‌های قلبی، آسم، دیابت، بیماری‌های مزمن وافراد سالمند بیشتر در معرض مبتلا به آنفلوآنزا هستند، ضمن اینکه سردرد شدید، افزایش ناگهانی دمای بدن، درد شدید عضلانی، ضعف، کوفتگی و خستگی طولانی مدت، سرفه دائمی خشک و شدید و اسهال و استفراغ بویژه در کودکان از علایم این بیماری است.

وی با تاکید بر اینکه مردم در صورت داشتن این علایم در سریعترین زمان ممکن به مراکز درمانی مراجعه کنند، تاکید کرد: ویروس آنفلوآنزا به شدت مسری است و حداقل در ۳۰ دقیقه از طریق دست های آلوده منتقل می‌شود، ضمن اینکه پایه اصلی کنترل این بیماری باشست و شوی مداوم دست‌ها و پرهیز از دست دادن و روبوسی کردن است.

بیماری آنفلوآنزا یک عفونت حاد ویروسی دستگاه تنفسی است که در صورت سالم و فعال بودن سیستم ایمنی فرد مبتلا، عوارض بیماری بعد از طی دوره چند روزه تخفیف یافته و بهبودی حاصل می‌شود که در افراد مبتلا به بیماری های مزمن و نقص ایمنی و در موارد همه‌ گیری، عوارض بیماری شدیدتر و مرگ‌ و میر بیشتری دارد.

آنفلوآنزا معمولا در فصول سرد سال بخصوص دی ‌و بهمن‌ ماه به دلیل ازدحام بیشتر شیوع و احتمال انتقال آن افزایش می‌ یابد زیرا در زمستان و پاییز مردم تمایل بیشتری دارند که در فضاهای سرپوشیده بمانند، همین مساله عامل تسریع انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied