شمانیوز
شما نیوز

چگونه کرونا نگیریم؟ + علائم ویروس کرونا

این روزها مدتی است این سازمان برای مقابله هماهنگ کشورها با ویروسی نسبتا جدید به نام کرونا اعلام وضعیت فوق العاده کرده است.

چگونه کرونا نگیریم؟ + علائم ویروس کرونا

رصد ورزشی نوشت: سازمان جهانی بهداشت تا امروز یعنی سال ۲۰۲۰ چند وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است. سال ۲۰۰۹ بود که همه‌گیری جهانی آنفولانزای خوکی اعلام شد، سال ۲۰۱۴ بازگشت مجدد بیماری فلج اطفال و بیماری ابولا در غرب آفریقا و سال ۲۰۱۶ شیوع ویروس زیکا در آمریکای جنوبی اعلام شد.  این روزها مدتی است این سازمان برای مقابله هماهنگ کشورها با ویروسی نسبتا جدید به نام کرونا اعلام وضعیت فوق العاده  کرده است.

820_Piroozi-1398-09-13_1575407413 - Copy

هشدار! آمار مرگ و میر پایین است اما کرونا درمان قطعی ندارد

بر اساس آخرین آمار منتشره مبتلایان به ویروس کرونا در جهان ۷۶ هزار و ۲۶۲ مورد آلوده به ویروس کرونای جدید اعلام شد و ۲ هزار و ۱۲۰ نفر در دنیا فوتی داشتیم. امروز صبح این آمار به ۱۵۲۳ نفر رسید. ویروس کرونا دغدغه‌ای جهانی است؛ شاید میزان مرگ‌ومیر آن چندان بالا نبوده باشد، درواقع طبق آمارها حدود ۲,۷ ‌درصد آمار مرگ‌ومیر این بیماری بوده، عددی که رقم بالایی به نظر نمی‌رسد هرچند باید هشیار بود چراکه بیماری ابتلا به ویروس کرونا درمان قطعی ندارد.

کرونا چگونه منتقل می‌شود؟

ویروس‌ها می‌توانند از تماس انسان با حیوان منتقل شوند برای مثال ویروس سارس از گربه و ویروس «مِرس» از شتر به انسان منتقل می‌شوند؛ اما در خصوص ویروس کرونا هنوز مشخص نیست که چه حیوانی باعث انتقال این ویروس به بدن انسان می‌شود. افراد مبتلا به بیماری کرونا با سرفه کردن این ویروس را به دیگران منتقل می‌کنند و انتقال کرونا از طریق تماس مستقیم با فردی که دارای علائم ابتلا به آن است و از طریق قطرات تنفسی و دست دادن، امکان‌پذیر است.

820_IranVarzeshi-1398-09-13_1575407398

علائم ابتلا به ویروس کرونا

به گفته محققان تب بالا، کوتاه شدن تنفس ازجمله علائم ویروس کرونا است. ویروس کرونا تنها ریه انسان را درگیر نمی‌کند؛ پس از ریه، کلیه فرد مبتلا شده به کرونا از کار می‌افتد.

کرونا با علائمی شبیه به سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، سرفه، عطسه، لرزش دستان، گلودرد، معمولاً سردرد و تب باعث ایجاد عفونت و مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود.

افراد مبتلا به سرطان، ام‌اس، افراد داری مشکلات ریوی، کلیوی و افرادی که پیوند داشته باشند بیشتر در معرض ویروس کرونا قرار دارند. کودکان نیز مبتلا به این ویروس می‌شوند اما آمار نشان می‌دهد افراد بالای ۶۰ سال ۸۰ درصد ابتلا به این بیماری را شامل شده‌اند.

820_Hadaf-1398-09-13_1575407433

اگر می‌خواهید کرونا نگیرید چه باید بکنید؟

دست‌هایتان را مکرر با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. اگر آب و صابون ندارید از ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکل استفاده کنید. دهان و بینی‌تان را هنگام عطسه یا سرفه دیگران بپوشانید و از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید.

در تجمعات انبوه حتماً از ماسک استفاده کنید و فاصله یک متری باکسانی که علائم بیماری دارند را رعایت کنید. هنگام سرفه یا عطسه دستمال جلوی دهان گرفته و بعد آن را در سطل زباله بیندازید. سطوحی که لمس می‌شود را ضدعفونی کنید و در مکان‌های شلوغ و حمل‌ونقل عمومی از لمس وسایل و سطوح عمومی بپرهیزید. سعی کنید دستکش یک‌بارمصرف همراه داشته باشید و گوشت و تخم‌مرغ را کاملاً بپزید و هنگام بیماری در خانه بمانید.

در صورت ابتلا به ویروس کرونا فعالیت‌های خارج از خانه را محدود کنید و به‌جز دریافت مراقبت‌های پزشکی به محل کار مدرسه یا محل‌های عمومی نروید. از حمل‌ونقل و استفاده نکنید و در یک اتاق متفاوت با افراد دیگر در خانه بمانید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied