شمانیوز
شما نیوز

جزییات توزیع رایگان "ماسک"

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت جزییات توزیع رایگان ماسک و ممنوعیت خرید و فروش آن در داروخانه‌ها را تشریح کرد.

جزییات توزیع رایگان "ماسک"

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از ایسنا: دکتر مهدی یوسفی، با اشاره به جزییات توزیع رایگان ماسک در کشور، گفت: باید توجه کرد که در زمان اپیدمی یک بیماری علاوه بر بحث‌های بهداشتی و درمانی، مسائل روانی هم ایجاد می‌شود؛ این درحالیست که در زمینه بیماری کرونا استفاده از ماسک تاثیر درمانی آنچنانی در پیشگیری از این بیماری ویروسی ندارد.

 

سوداگران بازار "ماسک"

وی افزود: متاسفانه سوداگران، استفاده از ماسک را بهانه‌ای کرده بودند تا بتوانند ماسک‌ها را گران‌قیمت و با ۱۰ تا ۲۰ برابر و حتی در برخی موارد تا ۳۰ برابر قیمت به فروش برسانند. بر این اساس دیدیم که حق مردم این نیست که اینگونه از آنها سوءاستفاده شود.

 

توزیع ماسک رایگان می‌شود

وی افزود: بر همین اساس با هماهنگی اداره کل تجهیزات پزشکی از وزیر بهداشت درخواست کردیم که توزیع ماسک را رایگان کنیم و آقای وزیر هم با این موضوع موافقت کردند که هیات‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، تا اطلاع ثانوی با دستور وزیر بهداشت تنها مرجع خرید ماسک در کشور باشد.

یوسفی ادامه داد: بر این اساس ما ماسک‌ها را خریداری کرده و به معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تحویل می‌دهیم تا آن‌ها را در پایگاه‌های سلامت، خانه‌ها و مراکز بهداشت به خانواده‌ها تحویل ‌دهند. به هر حال در این مراکز برای هر خانواری پرونده مشخص وجود دارد و می‌توان ارائه ماسک را کنترل کرد. از طرفی در حال حاضر ممکن است یک خانوار تعداد زیادی ماسک بخرد که با این اقدام این مساله هم تحت کنترل قرار می‌گیرد.

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران تاکید کرد: وقتی ماسک‌ها را در مراکز بهداشتی ارائه دهیم، می‌توان با ارائه آموزش، استرس مردم از کرونا را کاهش داد. از طرفی هم قرار شد همکاران در معاونت آموزشی یک پکیج آموزشی به علاوه ماسک و محلول ضدعفونی کننده به خانواده‌ها تحویل دهند و در عین حال درباره میزان مصرف ماسک هم آموزش‌هایی ارائه دهند.

 

خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع می‌شود
 

یوسفی با بیان اینکه از طرفی همکاران‌مان در اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت تصمیم گرفتند که خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع شود، ‌ گفت: بنابراین ماسک باید رایگان شود. ما امروز با کارخانه‌های تولیدکننده ماسک صحبت کردیم و در حال انجام خریدها هستیم. از فردا به تدریج این ماسک‌ها را به کل کشور ارسال می‌کنیم که البته روندی تدریجی دارد.

وی ادامه داد: از طرفی بنا شد تا در آموزش‌ها هم به مردم اعلام کنیم که ماسک تاثیر چندانی ندارد. به طوری که دستمال‌کاغذی که نیم ساعت از آن استفاده کنیم و سپس آن را دور بیندازیم، بهتر از ماسکی است که سه ساعت بر روی دهان‌مان قرار گرفته و خودش هم می‌تواند آلودگی داشته باشد.

وی اظهار کرد: حال برخی ماسکی را که تاثیر چندانی ندارد، گران کرده و سودهایی میلیاردی از آن کسب می‌کردند. بر همین اساس ما برای همه خانوارها پکیج را آماده کرده و به تدریج به مراکز بهداشتی در سراسر کشور ارائه می‌دهیم.

 

تولید روزانه ۵۰۰ تا ۷۰۰هزار ماسک در کشور
 

یوسفی با بیان اینکه بنابر دستور وزیر بهداشت روزانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار ماسک در کشور تولید می‌شود، گفت: بر این اساس ماهانه حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون ماسک تولید شده و در بخشی هم می‌توانیم از واردات کمک بگیریم تا این بسته را پیش بریم. کار را از استان‌هایی آغاز می‌کنیم که ویروس در آن‌ها دیده شده است و سپس به سایر استان‌ها نیز تسری می‌دهیم.

وی تاکید کرد: روز گذشته موضوع انحصار خرید ماسک از سوی هیات‌امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران ابلاغ شده است و ما این ماسک‌ها را در قالب پکیجی که اعلام کردیم، به مراکز بهداشتی ارائه می‌دهیم. موضوع ممنوعیت خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها نیز به محض ابلاغ اجرا خواهد شد.

یوسفی همچنین اعلام کرد: همکاران معاونت بهداشتی هم در حال تولید محتواهای آموزشی در این حوزه هستند. به امید خدا با همکاری یکدیگر این بحران را رد خواهیم کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied