شمانیوز
شما نیوز

اعتراض فرهنگیان از تبعیض دولت + جزئیات

اجرای مصوبه همسان سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت، با گلایه فرهنگیان بازنشسته مواجه شده است. آنها نسبت به تبعیض در مسیر اجرای این مصوبه اعتراض دارند.

اعتراض فرهنگیان از تبعیض دولت + جزئیات

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از مهر : موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان، یکی از اولویت‌های دولت در سال جدید است. به طوری که شنیده می‌شود در روزهایی که همه نگران کرونا هستند، تصمیماتی در سازمان برنامه و بودجه گرفته می‌شود که چندان مورد رضایت برخی از بازنشستگان نیست.

یکی از فرهنگیان بازنشسته، با گلایه از حمایت‌های تبعیض آمیز نسبت به فرهنگیان بازنشسته کشور، گفت: تکلیف دو سه موضوع باید مشخص شود. اول اینکه چرا سنوات ما بعد از یکسال داده می‌شود، آن هم نه یک جا مثلاً سال قبل کسی مهر ۹۷ بازنشسته شده‌، نصف حقش را مرداد ۹۸ داده‌اند و نصف آن را آخر شهریور یا اوایل مهر ۹۸ پرداخت کرده‌اند. به عبارتی با یک سال تأخیر، سنوات را پرداخت کرده‌اند.

وی به مصوبه همسان سازی حقوق بازنشستگان اشاره کرد و افزود: همسان سازی چرا شامل شاغلین نیمه اول ۹۸ نشد، مگر احکام اول سال زده نمی‌شود. ما هیچ وقت ندیده بودیم که در این ۳۰ سال حکم ما وسط سال زده شود.

به گفته این فرهنگی بازنشسته، چرا باید فقط به خاطر یک روز، فاصله مبلغ سنوات دو نفر فرهنگی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تفاوت داشته باشد. یعنی برای من که حکم بازنشستگی ام اول مهر است، ۲۰ میلیون سنوات کمتر از همکاری بگیرم که دوم مهر به بعد حکم او خورده است.

از سال ۹۶ قرار بود همسان سازی در تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی انجام شود و بر همین اساس، مجوز افزایش ۵۰ درصدی به دستگاه‌ها داده شد. اما، نحوه پرداخت و منابع به عهده خود دستگاه‌ها بود بعضی از وزارتخانه‌ها چون به منابع دسترسی داشتند این کار را انجام دادند ولی وزارت آموزش و پرورش، چون منبع درآمد نداشت و تأمین بودجه هم نشد این مصوبه اش به تعویق افتاد تا سال ۹۸ که از اول سال گفتند انجام می‌شود اما گذاشتند اول تربه بندی را در مهر ماه اجرا کردند که یک تعداد زیادی بازنشسته شدند و بعد هم در اسفند قانون افزایش ۵۰ درصدی با احتساب همان رتبه بندی. یعنی یک نفر که حکم بازنشستگی دریافت کرده است اینها به اوتعلق نمی‌گیرد. ولی همکاری که ممکن است به علت مرخصی یا غیبت سابقه اش چند روز کمتر از من بوده باید تا دوم مهر به بعد سابقه اش پر بشود و همین یک روز مبلغ حدوداً ۲۰ میلیون تفاوت پاداش بین من و او که دوم مهر به بعد در سال ۹۸ بازنشسته شده ایم ایجاد می‌کند.

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مجلس، در ارتباط با افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان کشور، گفت: برای همسان سازی حقوق کارکنانی که حقوقشان زیر ۶ میلیون تومان است، حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری که زیر ۶ میلیون حقوق دریافت می‌کنند، در سال ۹۹ حدود ۳۰ درصد افزایش یابد. در مورد حقوق بگیرانی که حقوقشان نزدیک به ۶ میلیون و یا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، کارشناسی دقیق صورت گیرد تا عدالت در مورد افزایش حقوق‌شان در سال ۹۹ رعایت شود.

همسان سازی حقوق همه بازنشستگان باید دقیق اجرا شود

علاءالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به تصمیم دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری از فروردین ماه، گفت: انتظار طبیعی و به حق همه بازنشستگان این است که همسان سازی حقوق آنها اجرا شود تا به حق شأن برسند.

وی با تاکید بر اینکه یک بازنشسته نباید دغدغه حقوق داشته باشد، افزود: دولت باید قانون همسان سازی حقوق همه بازنشستگان را اجرا کند و در این زمینه با تدبیر مشکلات موجود را حل کند.

بی‌عدالتی در حق معلمان بازنشسته اول مهر ۹۸

افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم در اسفند ۱۳۹۵ تصویب و ابلاغ شد ولی وزارت آموزش و پرورش آن را تا اسفند ۱۳۹۸ اجرا نکرد، بعد از صدور احکام رتبه بندی، مصوبه افزایش ۵۰ درصدی را با تأخیری حدود سه ساله و به شکلی اجرا کرد که مورد اعتراض عده زیادی شده است.

بی توجهی مسئولان آموزش و پرورش به اجرای درست و به موقع مصوبه افزایش ۵۰ درصد امتیازات فصل دهم و عدم رعایت تقدم و تأخر در اجرای دو مصوبه هیأت وزیران شامل افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم سال ۱۳۹۵ و رتبه بندی سال ۱۳۹۸ سبب شده است که معلمان علاوه بر آنکه سه سال از مصوبه افزایش ۵۰ درصد محروم باشند، از مزایا و امتیازات رتبه بندی نیز محروم شوند.

گلایه از رئیس سازمان برنامه و بودجه

جمع کثیری از بازنشستگان کشوری، در واکنش به تصمیمات ناعادلانه رئیس سازمان برنامه و بودجه، نامه‌ای به محمدباقر نوبخت نوشته اند که محتوای آن سراپا گلایه و اعتراض است.

در بخشی از این نامه اعتراضی عنوان شده است: «با محاسبه ابتدایی مبالغ اختصاص داده به همسان سازی حقوق‌ها، میانگین حقوق بازنشستگان با افزایش ۱۵ درصد سال ۹۹ و با توجه به اینکه مبلغ دقیق برای هر کس را به بدترین شکل مانند سال ۹۸ تعیین خواهید کرد، با این تورم پیش رو در عمل تأثیر چندانی در وضعیت معیشتی و زندگی ما بازنشستگان نخواهد داشت و ما همچنان با معضل استضعاف و اجحافی که دولت در حق ما روا می‌دارد، درگیر خواهیم بود. با یک محاسبه سرانگشتی این نتیجه حاصل می‌گردد که با افزایش حقوق شاغلین در دو مرحله در سال ۹۸ و اختلاف سابق بین حقوق ما بازنشستگان و آنها، آنچه که به ما افزوده می‌شود همچنان کما فی السابق، کمتر از افزایش ۱۵ درصدی شاغلین در سال ۹۹ خواهد بود. آنچه که ما را می‌آزارد، این نیست که حقوق شاغلین را چرا افزایش می‌دهید بلکه چرایی این تبعیض و بی عدالتی است. ما خواهان آن هستیم که خیلی شفاف دلیل این تبعیض را بیان کنید. آیا با مبلغ ناچیز ۱۰ هزار میلیارد تومان و با توجه به تورمی که در سال ۹۹ خواهیم داشت و همگی نیز به این تورم پیش رو اذعان دارید می‌شود این همسان سازی را انجام داد به گونه‌ای که اثرات مثبت آن در زندگی و وضعیت معیشتی بازنشستگان دیده شود. شما با این جبهه گیری غیر منصفانه تلویحاً اعلام کردید که بازنشستگان مثل گذشته جایی مناسب در سفره دولت ندارند.»

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «اگر اجرای فصل دهم قانون خدمات مدیریت کشوری برای بازنشستگان قانونی نیست اما شما قلبا خواستار دادن حق ما به ما هستید، قاعدتاً باید در سال ۹۹ قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین و هم چنین قانون افزایش حقوق سالیانه طبق تورم را اجرایی کنید.»

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ح م

    واقعا درست وبه حق گفتید بخاطر یک روز این همه تفاوت؟

  • مریم

    انشااله خداحق ماراازشما بگیرد
    جواب خدا راچه میدهید

  • فاطمه کمالی اقدم

    سلام ودرودخواهشمندم برای بازنشستگان اول مهرکه نه رتبه بندی ونه افزایش۵۰درصدی شاملشون نشداقدامی بکنیدوحداقل درپاداش انه رتبه بندی رادرنظربگیرید.

  • ناشناس

    ظلم تاریخی به فرهنگیان باز نشسته اول مهر سال ۹۸

  • حسین

    عالی

  • رها بیات

    فرمایش همکار عزیز فرهنگمون کاملا شیوا بود امیدوارم رسیدگی شود

  • قشقایی

    باسلام واقعا در حق ما که آخر شهریور 98 بازنشسته شدیم ظلمه که از مزایای رتبه بندی وافزایش 50 درصدی حقوق برخور دار نباشیم