شمانیوز
شما نیوز

قطعی‌ترین راه تشخیص کووید ۱۹ + جزئیات

رئیس انستیتو پاستور گفت:‌ قطعی‌ترین راه تشخیص کووید ۱۹ تست مولکولی است و تست‌های سرولوژی قطعیت لازم برای تشخیص را ندارند.

قطعی‌ترین راه تشخیص کووید ۱۹ + جزئیات

به گزارش شمانیوز و به نقل از ایلنا: رئیس انستیتو پاستور گفت:‌ قطعی‌ترین راه تشخیص کووید ۱۹ تست مولکولی است و تست‌های سرولوژی قطعیت لازم برای تشخیص را ندارند.

 علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور در نشست خبری مجازی بیان کرد: ما امروز به این توانایی رسیدم که در کل کشور کووید 19 را تشخیص دهیم. این تشخیص‌ها اکنون در 120 آزمایشگاه در کل کشور انجام می‌شود. همه این امکانات با تکیه بر دانش بومی و در اوج تحریم‌ها بوده است.

وی افزود: با توجه به تست‎هایی که در زمینه کوید 19 انجام می‌شود باید بگوییم که این تست ها دو دسته هستند، اول تست‌های مولکولی که وجود مولکول را در بدن ثبت می‌کنند و دوم تست‌های مبتنی بر آنتی بادی که آثار وجود ویروس را در بدن مشخص می‌کنند.

رییس انیستیتوپاستور ادامه داد: بهترین تست‌ها همان تست‌های مولکولی است که این تست در کشور ما نیز در حال انجام است. بعد از انجام این تست در بیمارستان‌ها ما تلاش کردیم به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم تست را در اختیار افرادی بگذاریم که علامت کمتری دارند یا بی علامت هستند. همچنین تلاش شده علاوه بر متبلایان به سمت تست گرفتن از اطرافیان آنها هم برویم.

بیگلری گفت: کاهش بستری‌های بدحال نوید خوبی بود که به نوع عملکرد ابزارهای تشخیصی بر می‌گردد. ما می‌توانیم مطالعه سرولوژیک را انجام دهیم تا بدانیم استان‌های کشور تا چه اندازه آلوده شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: تست سرولوژیک به هیچ وجه ارزش تشخیصی ندارد و فقط می‌تواند برخورد فرد با ویروس را مشخص کند. قطعی‌ترین راه تشخیص تست مولکولی است و تست‌های سرولوژی قطعیت لازم برای تشخیص را ندارند.

رییس انیستیتو پاستور گفت: امیدواریم تا دو، سه ماه آینده بتوانیم تصویر انتقال ویروس را در کشور داشته باشیم. عملکرد کشورها نشان داد غربالگری‌ها متفاوت بوده اما کارنامه کشور ما در این زمینه درخشان بوده است.

بیگلری بیان کرد: با توجه به فراخوانی که انیستیتوپاستور داد شرکت‌هایی اعلام کردند که آماده تولید تست‌های سرولوژی هستند. انجام این تست در 5 و 6 استان مانند قم و گیلان عملیاتی و مورد مطالعه قرار گرفت که نتیجه آن در چند روز آینده منتشر می‌شود. وزارت بهداشت بنا دارد افراد جدیدی که تست می‌دهند، بتوانند تست سرولوژی هم انجام بدهند. زیرا تست سرولوژی در کنار تست مولکولی ارزش پیدا می‌کند. از این رو در سیستم ارجاع از آنها برای تست سرولوژی نمونه گرفته می‌شود. افرادی که قبلا تست داده‌اند الان هم می‌توانند تست سرولوژی بدهند و این نشان می‌دهد، چند نفر از افراد آلوده شده‌اند و آیا علامت داشته‌اند یا نه؟

وی خاطر نشان کرد: بیشترین بیماری که بشر اکنون به واکسن آن نیاز دارد کووید 19 است.اکنون سوالاتی درباره تولید واکسن مطرح است که آیا اصلا از نظر علمی ممکن است بتوانیم برای این بیماری واکسن بسازیم یا بدن خودش ایمن می‌شود؟ و این سوال کل دنیا است. اما ما فرض را می‌گذاریم که بدن ایمن می‌شود اما لازم است که واکسن ساخته شود. اکنون یکصد گروه در جهان روی واکسن کرونا کار می‌کنند اما هر کشوری باید به فکر ساخت واکسن برای خودش باشد.

بیلگری بیان کرد: قدرت تشخیص ما از هیچ کشوری پایین‌تر نبود و مسلما درحوزه واکسن هم همینطور خواهد بود، کاملا ممکن است که ما به واکسن برسیم. اما اگر کشور دیگری به واکسن برسد برای اعمال مهندسی معکوس باید پایه گذاری دانش را انجام دهیم. ما در انیستیتوپاستور اقداماتی برای ساخت واکسن در پیش گرفته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انیستیتوپاستور مطالعه ای روی پلاسما درمانی داشته است؟ گفت: باید ببینیم در خون افرادی که خوب شدند چه فاکتورهایی وجود دارد. یکی از تئوری‌ها می‌گوید دریافت پلاسما از بهبود یافتگان به بهبودی سایر بیماران کمک می‌کند. این کار را سازمان انتقال خون شروع کرده است اما باید مراحل آن از پلاسما گیری و تزریق سپری شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied