شمانیوز
شما نیوز

5 نوع اعتیاد به اینترنت را بشناسید

آیا با انواع اعتیاد به اینترنت آشنایی دارید؟ اعتیاد به اینترنت پدیده رایجی است که امروزه با افزایش علم بشر و فناوری‌ها بیشتر در میان افراد دیده می‌شود و همه اقشار جامعه و افراد کوچک و بزرگ را ممکن است به خود دچار کند. افرادی که به استفاده از اینترنت اعتیاد دارند وقت زیادی را در آن می‌گذرانند و مشکلات زیادی را در زندگی خود و دیگران به وجود می‌آورند.

5 نوع اعتیاد به اینترنت را بشناسید

به گزارش شمانیوز به نقل از رکنا : اعتیاد به اینترنت انواع مختلفی دارد که در ادامه مقاله به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

 

انواع اعتیاد به اینترنت

 

1. اعتیاد به بازی کامپیوتری از انواع اعتیاد به اینترنت

افرادی که درگیر اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری هستند، عمدتا کودکان و نوجوانان تنهایی می‌باشند که در برقراری ارتباط با همسالان خود دچار مشکل می‌شوند. آن‌ها ساعت‌ها پای بازی می‌نشینند و این مسئله باعث می‌شود که در مدرسه به مشکل بر بخورند و دچار افت تحصیلی شوند و از نظر جسمانی نیز به مشکلاتی مانند خشکی چشم، دست درد، عدم رعایت بهداشت شخصی و.... دچار شوند. از جمله دلایل اعتیاد به بازی کامپیوتری در کودکان می‌توان به عدم توانایی کودک در برقراری رابطه با همسالان، مشکلات محیط خانه و خانواده، اختلالات روانی، جذابیت بازی‌های کامپیوتری و ... اشاره داشت.

اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری در بزرگسالان نیز مشاهده می‌شود. در این حالت فرد ساعت‌های طولانی به بازی کامپیوتری مشغول است که این مسئله مشکلات فراوانی در زندگی‌اش به دنبال دارد. در مورد علل اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری در بزرگسالان می‌توان به عدم توانایی ارتباط با افراد دیگر، عدم مهارت‌های اجتماعی، مشکلات ارتباطی با همسر و... توجه داشت.

 

2. اعتیاد به محتوای غیراخلاقی

اعتیاد به محتوای غیراخلاقی یعنی استفاده وسواس گونه و اجباری از محتوای پورنوگرافیک مانند دیدن، خواندن و نوشتن است. این افراد اگر در حال استفاده از محتوای غیراخلاقی هم نباشند، مشغله‌های ذهنی دائمی نسبت به محتوای غیراخلاقی دارند. برای این افراد مشکلات زیادی در دنیای واقعی پیش می‌آید و می‌تواند زندگی فرد را مختل کند. اصلی ترین و بیشترین مشکل، اعتیاد به خود ارضایی است. در صورت مجرد بودن، فرد دچار مشکلاتی مانند زود انزالی می‌شود و اگر فرد متاهل باشد دچار مشکلات جدی با همسر خود می‌گردد.

در اعتیاد به پورن، صحنه‌های غیراخلاقی به صورت مجازی برای فرد به مراتب تحریک کننده‌تر از دنیای واقعی است و فقط در حضور این محتوا تحریک می‌شود. این افراد به دلیل اینکه نمی‌خواهند با این مسائل روبرو شوند به پورن روی می‌آورند. این موضوع ممکن است به دلیل مشکلاتی مانند تجربیات تلخ گذشته، مشکلات جسمانی، عدم اعتماد به نفس و... باشد. همچنین رابطه جنسی در دنیای واقعی بسیار پیچیده است و توقعات زیادی در آن وجود دارد که محتوای این مطالب به آن‌ها نمی‌پردازند و انتظارات فرد را با یک دنیای غیرواقعی متناسب می‌کند.

 

3. اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی از انواع اعتیاد به اینترنت

با خبر بودن از حال دوستان و آشنایان و در جریان زندگی آن‌ها قرار گرفتن می‌تواند حس خوبی در هر کسی ایجاد کند؛ اما برای بعضی از افراد پیش می‌آید که بیش از اندازه درگیر این مسئله می‌شوند. این افراد در شبکه‌های اجتماعی فعالیت فراوانی دارند و مدام در حال چک کردن صفحات اجتماعی، دنبال کردن زندگی افراد و چت کردن با دوستان و آشنایان هستند. این مسئه باعث می‌شود تا این افراد از زندگی خود باز بمانند و نتوانند در زندگی واقعی با بقیه ارتباط برقرار کنند و مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می‌آورد.

 

4. اعتیاد به خرید اینترنتی

اعتیاد به خرید یعنی خریدن وسواس گونه و بدون کنترل کالاهای گوناگون علیرغم نیاز داشتن به آن ها است. کسی که به خرید اینترنتی معتاد است، ساعت‌های زیادی را صرف چرخیدن در وب سایت‌های فروش اینترنتی می‌گذراند و سبد خرید خود را پر از اجناس مختلفی می‌کند که اکثرا به آن ها هیچ احتیاجی ندارد و معمولا نیز از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

این افراد معمولا دارای احساس افسردگی و اضطراب هستند و به خرید کردن به چشم فرایندی نگاه می‌کنند که باعث بهبود حالشان می‌شود. شیوع این اختلال در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. تفاوت‌هایی نیز در نوع خرید خانم‌ها و آقایان به چشم می‌خورد. خانم‌ها بیشتر تمایل دارند تا لوازم شخصی مانند لباس و لوازم آرایش و عطر و... خریداری کنند، در حالی که در آقایان بیشتر خریدها مربوط به لوازم مربوط به ماشین، لوازم صوتی و تصویری و ابزار آلات و... است.

این افراد به دلیل عدم توانایی در مدیریت منابع مالی خود، با مشکلات شدید مالی روبرو می‌شوند. این مسئله روی روابط این افراد با دیگران نیز تاثیرگذار است چون که ممکن است بخواهند از افراد دیگر پول قرض بگیرند و توانایی بازپس دادن قرض خود را نداشته باشند. این افراد متوجه این موضوع هستند که کارشان اشتباه است و به همین دلیل سعی در مخفی کردن اجناس خریداری شده و هر چیزی که نشانی از مشکل اعتیاد آن‌ها باشد، دارند. در نتیجه به دروغ گویی روی می‌آورند که می‌تواند باعث صدمه زدن به روابط آن‌ها شود.

 

5. قمار اینترنتی از انواع اعتیاد به اینترنت

قمار اینترنتی، پدیده‌ای که روز به روز در حال افزایش است. وبسایت‌هایی که برای این مسئله وجود دارند باعث شده تا بدون اینکه به مکان خاصی احتیاج باشد، به راحتی بتوان قمار کرد و دیگر نیازی به حضور داشتن در مکان خاصی نیست. قمار اینترنتی می‌تواند به صورت شرط بندی روی مسابقات ورزشی و یا انجام بازی‌هایی مانند تخته نرد، حکم و پوکر باشد. در قمار اینترنتی دو حالت به وجود می‌آید که شامل موارد زیر است.

1) برد: احساس لذت ناشی از برد باعث می‌شود که فرد به اصطلاح "طمع" کند و تمایلش برای انجام دوباره قمار بیشتر و بیشتر می‌شود.

2) باخت: احساس غمگینی ناشی از باخت باعث می‌شود تا فرد فکر کند این بار شانس با او یار نبوده؛ اگر بار دیگر این کار را بکند حتما شانس با او یار خواهد بود و برنده می‌شود در نتیجه بیشتر قمار می‌کند.

 

علل انواع اعتیاد به اینترنت

هنوز هیچ معیار مشخصی برای رفتارهای اعتیاد آور به اینترنت تعریف نشده است اما به اثبات رسیده است که اعتیاد به اینترنت نشانه یک مسئله زیر بنایی در فرد می‌باشد. در بسیاری از موارد اعتیاد به اینترنت به دلایلی مانند ناتوانی در کنترل تکانه، افسردگی، اضطراب و یا فرار از موقعیت‌های ناخوشایند و واقعیت اتفاق می‌افتد.

 

سوالات متداول

 

برای اینکه دچار اعتیاد به اینترنت نشویم باید چکار کنیم؟

اگر می‌خواهید بر میزان استفاده از اینترنت خود کنترل بیشتری داشته باشید و از اعتیاد به اینترنت پیشگیری کنید می‌توانید ابتدا و انتهای روزتان را به چیزی غیر از اینترنت بگذرانید، برای خود محدودیت‌هایی وضع کنید و میزان ضرورت میزان فعالیت‌های مجازی خود را بررسی کنید.

 

موثرترین روش درمانی برای درمان اعتیاد به اینترنت چیست؟

روش‌های درمانی مختلفی وجود دارند که در میان آن‌ها درمان‌هایی نظیر درمان شناختی رفتاری که توسط روان شناسان مورد استفاده قرار می‌گیرد، امروزه یکی از موثرترین روش‌ها در درمان اعیتاد به اینترنت به شمار می رود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied