شمانیوز
شما نیوز

۷ راه برای سالم نگه داشتن ناخن‌ها

داشتن ناخن‌های سالم و زیبا نه پرهزینه است و نه وقت‌گیر. این نکات را رعایت کنید و با ناخن‌های زیبا و قوی خود، همه را تحت تأثیر قرار دهید.

۷ راه برای سالم نگه داشتن ناخن‌ها

مراقبت منظم از ناخن‌ها باعث حفظ سلامت آنها می‌شود. برنامه مراقبت از ناخن شما حتما نباید خیلی گران یا زمان‌بر باشد بلکه می‌توانید با انجام چند کار ساده و ارزان، ناخن‌های خود را سلامت نگهدارید و نیازی به مانیکورهای مکرر برای زیبا نشان دادن آن نداشته باشید.

مرطوب‌کننده بزنید

به پایه ناخن‌های خود مانند کلاه محافظ نگاه کنید، همان نیم دایره‌های سفید پایین ناخن. ضربه شدید به آنها باعث آسیب به ناخن می‌شود و زمینه بروز عفونت را فراهم می‌کند. به عنوان بخشی از مراقبت‌های ناخن، بر روی ناخن‌ها به ویژه پایه آن مرطوب‌کننده بزنید تا سلامت بمانند. از علائم عفونت از جمله قرمزی، درد، تورم و حتی چرک در پایه ناخن‌ها و پوست اطراف آن آگاه باشید و برای درمان هرگونه عفونت به پزشک مراجعه کنید.

ناخن‌ها را کوتاه کنید

دنیای مد هم به سمت داشتن ناخن‌های مرتب‌تر، طبیعی‌تر و البته کوتاه‌تر رفته است و از ناخن‌های با شکل‌های عجیب و جادوگری گذشته است. کوتاه کردن ناخن‌ها به طور مرتب به شما در حفظ سلامت ناخن‌ها کمک می‌کند و مانع از شکستگی یا آسیب به آن می‌شود. اینکه دقیقا چه مدت یکبار ناخن‌ها را کوتاه کنیم بسته به رشد ناخن‌هاست. به یاد داشته باشید که برای صاف کردن لبه‌های ناخن خود از یک سوهان ریز و نرم استفاده کنید.

ناخن‌ها را با یک برس تمیز کنید

بسیاری از افراد با استفاده از ابزارهای تیز و سفت به منظور تمیز کردن ناخن، چه در خانه و چه در هنگام مانیکور، ناخن‌ها را در معرض خطر عفونت قرار می‌دهند. وقتی از وسیله‌ای تیز برای تمیز کردن زیر ناخن استفاده می‌کنید، شکافی میان ناخن و پوست انگشت ایجاد می‌کنید که می‌تواند دری باز برای عفونت‌های باکتریایی یا قارچی باشد. بهتر است به جای این کار، از برس یا مسواک نرم قدیمی خود برای تمیز کردن ناخن‌ها استفاده کنید.

دستکش ظرفشویی استفاده کنید

غوطه‌ور شدن دست‌ها در آب گرم و مایع ظرفشویی برای شستن ظرف‌ها حتی ناخن‌های قوی را هم تضعیف می‌کند، چرا که مواد شوینده باعث خشکی شدید پوست دست و ناخن می‌شود. بنابراین حتما هنگام شستن ظروف، از دستکش که یک محافظ مناسب است، استفاده کنید. جالب است بدانید که به نظر نمی‌رسد شناگرانی که معمولاً در آب خنک غوطه‌ور هستند، با این مشکل مواجه باشند.


ویتامین را امتحان کنید

تا زمانی که شما یک رژیم غذایی متنوع و سالم دارید، به هیچ مکمل غذایی برای تضمین سلامت ناخن احتیاج ندارید. افراد دارای ناخن‌های ضعیف ممکن است از بیوتین مکمل، ویتامین B بهره‌مند شوند. آزمایش‌ها نشان داده که بیوتین برای تقویت و رشد ناخن‌های ما مفید است.

کمتر مانیکور کنید

برای سالم نگهداشتن ناخن‌ها، هر از چندگاهی مانیکور کردن را فراموش کنید. مواد کاشت و لاک‌های ژلی را از روی ناخن‌های خود پاک کنید و به ناخن اجازه نفس کشیدن بدهید. ماندن مواد روی ناخنف احتمال بروز عفونت‌های قارچی و باکتریایی را افزایش می‌دهد. همچنین باید بدانید که بخشی از ویتامین دی نور خورشید از طریق ناخن‌ها جذب می‌شود.

عفونت‌ها را جدی بگیرید

بانداژ کردن ناخن شکسته کار درستی است، اما اگر علائم عفونت را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید. شما علائم عفونت باکتریایی را از قرمزی، تورم و درد تشخیص خواهید داد، اما ممکن است علائم اولیه عفونت قارچی ناخن برای شما قابل تخیص نباشد. عفونت‌های قارچی می‌توانند با یک درمان ضد قارچی بدون نسخه بهبود پیدا کنند، اما بعضی اوقات آنها به تجویز دارو از سوی پزشک نیاز دارند.

 

منبع: ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied