شمانیوز
شما نیوز

بیماری خطرناک اریتم ندوزوم چیست؟ + علل

اریتم ندوزوم با ظهور ناگهانی ندول های قرمز مشخص می شود که معمولا دردناک هستند و به طور معمول بر روی قدام ساق پاها ایجاد می شود.

بیماری خطرناک اریتم ندوزوم چیست؟ + علل

بیماری پوستی اریتم ندوزوم با ظهور ناگهانی ندول های قرمز مشخص می شود که معمولا دردناک هستند و به طور معمول بر روی قدام ساق پاها ایجاد می شود. اریتم ندوزوم ، یک راش قرمز، دردناک، در بخش درم پوست و بافت زیر پوستی، که در قسمت قدامی استخوان تیبیای ساق پا ظاهر می‌شود. اریتم ندوزوم یک واکنش افزایش حساسیت است و در نتیجه یک عفونت، بیماری‌های التهابی، یا دارویی ایجاد می‌شود  اریتم ندوزوم با درمان علت زمینه‌ای بهبود می‌یابد. درمان حمایتی در موارد شدید شامل استراحت در بستر بالا نگه داشتن پاها، استفاده از ضد درد داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی می‌باشد.

اوقات بر سطح اکس

تنسور ساعد و گهگاه در سایر نواحی نیز به وجود می آیند. اغلب نشانه های مفصلی وجود دارد و گاهی اوقات تب و لنفادنوپاتی دیده می شود. دوره بیماری ممکن است تا چند هفته نیز طول بکشد. زمانی که ضایعات فروکش می کند، تغییرات رنگی مشابه با یک کبودی در حال تشکیل، دیده می شود.

علل اریتم ندوزوم چیست؟

محرک های شناخته شده متعددی در ابتلا به اریتم ندوزوم نقش دارند و احتمال پیدا کردن یک علت تا حدودی به شیوع عفونت های مربوطه، وابسته است. تست های مناسب عبارتند از: شمارش کامل خون، شمارش تفکیکی گلبول سفید، ESR یا ویسکوزیته پلاسما، گرفتن نمونه از گلو، تیتر ASOT، رادیوگرافی از قفسه سینه، در صورت وجود اسهال، تست مدفوع و در صورت احتمال وجود مواجهه، تست های پوستی برای عوامل عفونی مربوطه (مانند سل، کوکسیدیومایکوز). پیدا نشدن علت بیماری، غیر شایع نیست.

بعضی از علل اریتم ندوزوم عفونت ها استرپتوکوک پیوژن لنفوگرانولوم ونروم یرسینیا انتروکولیتیکا سالمونلا کامپیلوباکتر مایکوپلاسما کوکسیدیومایکوز، هیستوپلاسموزیس و بلاستومایکوز داروها سولفونامیدها ضد بارداری های خوراکی بیماری سیستمیک سارکوئیدوز بیماری التهابی روده بیماری بهجت لنفوم مانند بیماری هوچکین

در اریتم ندوزوم، ضایعات را درمان می کنیم یا علت را؟

علت بیماری هر چه باشد، به غیر از حملات خفیف ، می توان با توصیه به استراحت و بالا گذاشتن پاها (این ممکن است به معنی استراحت در تخت باشد)، و تجویز یک ضد التهاب غیر استروئیدی، بهبودی را تسریع کرد.

در صورتی که یک علت عفونی وجود داشته باشد که خود به خود بهبود پیدا نکند، باید درمان را آغاز کرد. اگر احتمال به سارکوئیدوز وجود دارد، باید بررسی های بیشتر انجام شود و ممکن است درمان ضروری باشد (برای مثال درمان التهاب عنبیه). اگر با بیماری دیگری، مانند بیماری التهابی روده یا لنفوم همراه بود، واضح است که درمان براساس نوع بیماری تعیین می شود. اگر علت آن دارو باشد، باید مصرف آن دارو را قطع کرد.

 

منبع:مه شو

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied