شمانیوز
شما نیوز

علائم سرطان روده بزرگ چیست؟

از نشانه‌های سرطان روده چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید دلایل مبتلا شدن به سرطان روده چیست؟ روش‌های پیشگیری و جلوگیری سرطان روده چگونه است؟

علائم سرطان روده بزرگ چیست؟

سرطان روده مربوط به روده بزرگ می‌شود، که بخش نهایی دستگاه گوارش شما را تشکیل می‌دهد. اغلب موارد سرطان روده بزرگ از تومورهای غیر خوش خیم (سلول‌های خونی) به نام پولیپ‌های آدنوماتوز آغاز می‌شود. با گذشت زمان برخی از این پولیپ‌ها می‌توانند به سرطان روده تبدیل شوند.

پولیپ‌ها ممکن است کوچک باشند و علائمی بروز ندهند، به همین علت، پزشکان توصیه می‌کنند آزمایش‌های غربالگری منظم برای کمک به پیشگیری از سرطان روده بزرگ انجام دهید، تا پولیپ قبل از تبدیل شدن به سرطان روده شناسایی شود.

علائم سرطان روده

علائم و نشانه‌های سرطان روده بزرگ عبارتند از:

 تغییر در عادات روده شما، از جمله اسهال یا یبوست یا تغییر مداوم در مدفوع شما، که بیش از چهار هفته طول بکشد.

 خونریزی مستقیم یا خون در مدفوع شما.

 ناراحتی مکرر شکم، مانند گرفتگی، نفخ یا درد.

 احساس اینکه روده شما کاملا خالی نشده است.

 ضعف یا خستگی.

 کاهش وزن نامعلوم.

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ هیچ علائمی در مراحل اولیه بیماری ندارند. هنگامی که علائم ظاهر می‌شوند، به احتمال زیاد، بسته به اندازه و مکان سرطان در روده بزرگ شما متفاوت است.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید

اگر متوجه علائم سرطان روده بزرگ مانند خون در مدفوع خود یا تغییرات مداوم در عادت‌های روده شدید، با پزشک مطرح کنید. به طور کلی توصیه می‌شود که غربالگری سرطان روده در سن ۵۰ سالگی شروع شود. پزشک شما ممکن است غربالگری‌های مکرر یا پیشتر را توصیه کند اگر شما عوامل دیگر مانند سابقه خانوادگی بیماری را داشته باشید.

علل ابتلا به سرطان روده

در اغلب موارد علت سرطان روده مشخص نیست. پزشکان می‌دانند که سرطان روده بزرگ هنگامی رخ می‌دهد که سلول‌های سالم در روده بزرگ خطراتی را در طرح ژنتیکی خود، DNA ایجاد می‌کنند. سلول‌های سالم رشد می‌کنند و به صورت منظم تقسیم می‌شوند، تا بدن شما به طور طبیعی عملکردش را حفظ کند. اما هنگامی که DNA سلول آسیب دیده و سرطانی می‌شود، سلول‌ها همچنان به تقسیم شدن ادامه میدهند - حتی زمانی که سلول‌های جدید مورد نیاز نیستند. همانطور که سلول‌ها تجمع می‌یابند، تومور را تشکیل می‌دهند. با گذشت زمان، سلول‌های سرطانی می‌توانند رشد کنند تا به بافت طبیعی بدن نفوذ کند. سلول‌های سرطانی می‌توانند به قسمت‌های دیگر بدن نیز حرکت کنند.

جهش‌های ژن‌های ارثی که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهند؛ جهش‌های ژن ارثی که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهند می‌توانند از طریق خانواده‌ها منتقل شوند، اما این ژن‌های ارثی تنها با درصد کوچکی از سرطان‌های روده ارتباط دارند. جهش‌های ژنتیکی به معنی سرطان نیست، اما می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

تشخیص سرطان روده

شایعترین فرمهای سندرم سرطان روده بزرگ به ترتیب عبارتند از:

سرطان HNPCC

افراد مبتلا به HNPCC تمایل به ایجاد سرطان روده بزرگ قبل از ۵۰ سالگی دارند.

سرطان (FAP). FAP

یک اختلال نادر است که موجب می‌شود تا هزاران پولیپ را در پوشش کولون و رکتوم ایجاد کنید. افراد مبتلا به FAP بدون درمان آن ابتلا به سرطان روده بزرگ قبل از ۴۰ سالگی را افزایش می‌دهند. این دو نوع سرطان، و سندرم‌های سرطانی روده‌ای به ارث رسیده، می‌توانند از طریق آزمایش ژنتیکی تشخیص داده شوند.

ارتباط بین رژیم غذایی و افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

مطالعات گروههای زیادی از مردم نشان داده است که داشتن یک رژیم معمولی غربی با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده ارتباط دارد، رژیم غذایی معمولی غربی دارای چربی زیاد و کم فیبر است هنگامی که مردم از مناطقی که رژیم غذایی معمولی کم چرب با فیبر بالا دارند به مناطقی که رژیم معمولی غربی در آن رایج است حرکت می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در این افراد به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. روشن نیست که چرا این اتفاق می‌افتد، اما پژوهشگران مطالعه می‌کنند که آیا یک رژیم غذایی با چربی زیاد و فیبر کم، بر میکروب هایی که در روده بزرگ زندگی می‌کنند اثر دارد و موجب التهاب میشوند و در نهایت به سرطان تبدیل می‌شود.

 

 
منبع: نمناک

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied