شمانیوز
شما نیوز

هوای تهران فردا الوده تر می شود

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از افزایش غلظت آلاینده‌های ازن و ذرات معلق در بعدازظهر روز آینده (شنبه ۱۹ مرداد) خبر داد.

هوای تهران فردا الوده تر می شود
به گزارش شمانیوز به نقل از ایسنا: اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان‌ می‌دهد که صبح امروز (جمعه ۱۸ مرداد)، افزایش نسبی غلظت آلاینده‌ها در برخی ساعات صبح اتفاق افتاده که عمدتا ناشی از کاهش میزان ناپایداری جوی بوده است.

پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوا حاکی از آن است که امروز ۱۸ مرداد، به تدریج با تغییر شرایط جوی در طول روز، برای برخی ساعات، به ویژه بعدازظهر، وزش باد انتظار می‌رود که احتمال افزایش موقتی غلظت ذرات معلق را در بعضی اوقات به دنبال خواهد داشت.

بر این اساس، در برخی ساعات روز پایانی هفته افزایش موقتی در غلظت آلاینده‌ها از جمله ذرات معلق و آلاینده ازن مشاهده خواهد شد که به تبع آن وضعیت کیفیت هوای برخی مناطق شهر تهران در آستانه شرایط نامطلوب به ویژه برای گروه‌های حساس قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است؛ به تدریج تا صبحگاه روز آینده از میزان ناپایداری جوی در شهر تهران کاسته خواهد شد که همراه با ازدیاد تردد خودروها در اولین روز کاری هفته، تجمع موقتی آلاینده‌ها طی برخی ساعات دور از انتظار نخواهد بود.

همچنین فردا (شنبه ۱۹ مرداد)، در طول روز، با افزایش تابش نور خورشید، کاهش سرعت باد نسبت به روز جاری و در دسترس بودن سایر عوامل لازم برای انجام واکنش‌های فتوشیمیایی، شرایط بهتری برای شکل‌گیری آلاینده ازن فراهم می‌شود و انتظار می‌رود بین ساعات ۱۳ تا ۱۸ روز شنبه بر غلظت آلاینده ازن در مقایسه با امروز (جمعه ۱۸ مرداد) افزوده شود که کاهش کیفیت هوا را به همراه خواهد داشت.

از این رو، با توجه به افزایش موقتی غلظت آلاینده‌ها از جمله ذرات معلق و ازن در روز آینده، برخی ساعات از نوزدهمین روز مرداد ماه ۹۸ با برقراری شرایط نامطلوب کیفیت هوا به ویژه برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پایتخت همراه خواهد بود.

پیش‌سازهای آلاینده ازن، مواد آلی فرار (VOC) و ناکس یا اکسیدهای نیتروژن هستند. این مواد در مجاورت گرما و نور خورشید به آلاینده ازن تبدیل می‌شوند؛ بنابراین ازن یک آلاینده ثانویه است. طبق بررسی‌های انجام شده تابستان امسال نسبت به سال گذشته دمای هوا در پایتخت افزایش یافته است که همین موضوع در افزایش غلظت ازن تاثیر می‌گذارد، البته مسئله مهمتر از دما، تشعشع است. روزهایی که هوا گرم است و تشعشع مستقیم خورشید به زمین می‌رسد، ازن بیشتری تولید می‌شود، اما روزهایی که هوا ابری ولی گرم است آلاینده ازن در شرایط بهتری قرار دارد.

گفتنی است؛ گاز ازن از ترکیب سه اتم اکسیژن ایجاد می‌شود و یک اکسیدکننده قوی است. افزایش آلاینده ازن موجود در سطح زمین برای سلامت انسان، جانوران و گیاهان مضر است و از آن به عنوان آلاینده یاد می‌شود. باید تاکید کرد که تنفس ازن می‌تواند مشکلات تنفسی مانند درد قفسه سینه، سرفه، سوزش گلو و گرفتگی ریه را موجب شود همچنین می‌تواند برونشیت، آمفیزم و آسم را بدتر کند. گاز ازن در سطح زمین همچنین می‌تواند ریه‌ها را برای عفونت مستعدتر کند و قرار گرفتن در معرض آن به‌صورت مکرر و طولانی باعث ایجاد زخم دائم در بافت ریه و در نهایت سرطان ریه شود.

در صورتی که غلظت ازن بالاتر از حد مجاز سلامت باشد، کودکان و بزرگسالان فعال و مبتلایان به بیماری‌های ریوی مانند آسم باید از حضور طولانی مدت در فضای باز اجتناب کنند و در صورتی که میزان این گاز در شرایط ناسالم قرار گیرد، کلیه افراد باید حضور خود در فضای باز را محدود یا در صورت نیاز متوقف کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied