شمانیوز
شما نیوز

تخلف بزرگ در منطقه یک پایتخت متوقف میشود

احداث مرکز تجاری فرهنگی خیابان "سهیل" متوقف می‌شود.

تخلف بزرگ در منطقه یک پایتخت متوقف میشود

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر پیگیری دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر بررسی فنی گودبرداری خیابان "سهیل" در منطقه یک شهرداری تهران گفت: گودبرداری ۳۲ متری خیابان "شهید میرزاپور" و احداث مرکز تجاری- فرهنگی در منطقه یک شهرداری بدون اخذ مجوز از همسایه‌ها و دخالت در محدوده بوده و باید متوقف شود.

در 30 خردادماه سال گذشته در گزارشی،آورده بود که یک بانک های خصوصی برای در اختیار گرفتن زمین های مرغوب منطقه شمیرانات در پایتخت،با خرید یک قطعه زمین مرغوب در همان منطقه، مبادرت به ساخت یک مجتمع تجاری و فرهنگی کرده که از قرار معلوم،شرکت سرمایه گذاری وابسته به این بانک در هیبت کارفرما، بر ساخت وساز مجتمع تجاری مذکور در زمین مورد نظر نظارت دارد.

در ادامه گزارش مذکور آمده بود که زمین مذکور از مساحتی بیش از 10 هزار متر مربع برخوردار بوده که طبق تابلوی راهنمای منصوب بر محوطه ورودی این زمین، زمان گود برداری آن مربوط به یکم مردادماه سال 92 بوده و قرار بوده که یکم بهمن ماه سال 93 نیز گود برداری آن به پایان رسیده و عملیات پایدارسازی آن جدی شود.

اکنون، حامد مظاهریان در بیان آخرین پیگیری‌های این معاونت برای نامه‌ای که چندی پیش از سوی شهروندان منطقه یک برای گودبرداری خطرناک در خیابان سهیل (خ‌میرزاپور) انجام شد و طی آن وزیر راه و شهرسازی به معاونت مسکن و ساختمان دستور پیگیری مباحث فنی و مهندسی این اتفاق را در منطقه یک داد، گفت: معاونت مسکن و ساختمان دراجرای نظارت عالیه بر ساخت و سازها و به موجب ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی به این پروژه ورود کرده است.

وی، ادامه داد: واقعیت این است که این پروژه در بافت پیرامونی خود مقیاس نامعقولی دارد. آن منطقه طبق طرح جامع شهری منطقه R۱۲۱ است یعنی منطقه مسکونی با حداکثر طبقات ۴ طبقه و ۶۰ درصد ساخت، در حالیکه این پروژه درصد در صد فضا گودبرداری شده و ۱۲۰ هزار متر فضای تجاری- فرهنگی برای آن پیش بینی شده و مقیاس غیرمتعارفی در محدوده خود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این گودبرداری و ادامه آن قطعا مشکلات ترافیکی فراوانی را برای آن منطقه که درحال حاضر بار ترافیکی نیز دارد، ایجاد می کند، افزود: درحال حاضر، محل پروژه و همان خیابان با مشکلات عمده ترافیکی روبه‌روست و مجاور خیابان‌های ۸ و ۱۲ متری است که کشش این ساخت و ساز و این گودبرداری در مقیاس وسیع را ندارد.

مظاهریان با تاکید بر پیگیری معاونت مسکن و ساختمان از موضع فنی و مهندسی به این پروژه گفت: در بررسی های انجام شده مشخص شد که حتی کمیته کار کمیسیون شهرداری نیز به اینکه این پروژه بار ترافیکی برای منطقه ایجاد خواهد کرد تاکید کرده و این مورد بارها مطرح شده که باید مشکلات آن حل شود اما برای حل این مشکل اقدامی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: جدای از مسائل شهری و نادیده گرفتن حقوق شهروندی در این پروژه، مسائل فنی نیز عارض است. این پروژه به دلیل گودبرداری بسیار عمیق یعنی ۳۲ متر در شهر، گودبرداری بسیار نادری در مقیاس‌های شهری است و در فضای شهری جاهای نادری هستند که چنین گودبرداری هایی در آنها رخ می دهد. همچنین، سیستمی که می‌تواند این گود را پایدار کند پیچیدگی‌های خاص خود و بحث‌های حقوقی دارد که باید مورد بررسی و توجه قرار بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کسانی که این گودبرداری را انجام داده اند طبق قانون موظف بودند تا رضایت مالکان را بگیرند اما ظاهرا هیچگونه مجوزی از همسایه ها گرفته نشده و پروژه ای است که به نظر می رسد باید متوقف شود و نباید ادامه پیدا کند. منبع:نسیم آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied