شمانیوز
شما نیوز

هشدار ‌هواشناسی برای وزش باد شدید و سیلاب

سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به فعالیت سامانه بارشی در کشور، وقوع رعد و برق، وزش باد شدید، احتمال جاری شدن سیلاب و تردد قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک در برخی مناطق هشدار داده است.

در این اطلاعیه آمده است:

پیرو اطلاعیه شماره ۷ در تاریخ چهارشنبه ۱۵ فروردین، بر اساس تحلیل آخرین اطلاعات هواشناسی طی سه روز آینده با فعالیت یک سامانه بارشی پیش‌بینی وضع هوا به شرح زیر اعلام می‌شود:

جمعه ۱۷ فروردین: رشد ابر گاهی با رگبار و رعد و برق موقت و وزش باد شدید لحظه‌ای در شرق مازندران، ارتفاعات جنوبی گلستان، قزوین، مرکزی، برخی نقاط اصفهان، لرستان، شرق ایلام، نواحی کوهستانی شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و ارتفاعات غربی فارس و غرب بوشهر، همچنین ارتفاعات البرز در شمال شرق استان تهران و شمال‌غرب سمنان، جنوب قم، جنوب شرق خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی.

شنبه ۱۸ فروردین: رشد ابر گاهی با رگبار و رعد و برق موقت، وزش باد شدید لحظه‌ای در اصفهان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، نیمه شمالی استان‌های فارس و کرمان، برخی نقاط یزد، همدان، مرکزی، لرستان، شمال و شرق خوزستان، شرق کرمانشاه، شرق ایلام، بوشهر، جنوب قزوین، برخی نقاط استان‌های تهران و البرز، شرق مازندران، شمال غرب سمنان.

شایان توجه است که ویژگی سامانه‌های فصل بهار احتمال بسیار بالا برای وقوع بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق است که با وجود قابل توجه نبودن مقدار بارش تجمعی در بازه شبانه روز، به سبب بارش شدید موقت در بازه زمان نسبتا کوتاه منجر به روان آب و سیلاب ناگهانی در مناطق مستعد از جمله در رودخانه‌های فصلی و دره‌های کوهستانی پرشیب، همچینن وقوع رعد و برق بویژه در ارتفاعات می‌شود.

این اطلاعیه تاکید کرده است که هوطنان با توجه به فعالیت مربوطه در مناطق مختلف کشور نکات زیر را مورد توجه قرار دهند:

- ضمن توجه به اطلاعیه‌های هواشناسی، پیش‌بینی وضع هوای منطقه مورد نظر را با جزییات بیشتر از مرکز هواشناسی استان مربوط دریافت کنند.

- با اتخاذ تدابیر مورد نیاز ضمن حفظ ایمنی در مواجه با این شرایط آمادگی لازم را در مناطق یاد شده داشته باشند.

- فراوانی وقوع رعد و برق در سامانه‌های بهاری به‌ویژه در مناطق کوهستانی سبب می‌شود که احتمال برخورد صاعقه بیشتر شود، بنابراین با مشاهده رعد و برق اقدامات زیر موجب کاهش خسارت و افزایش ایمنی می‌شود: اگر در حال رانندگی یا سرنشین خودرو هستید بهتر است در خودرو بمانید و پیاده نشوید.

- از گاردریل‌های فلزی کنار جاده‌ها فاصله گرفته و در نزدیکی آنها قرار نگیرید.

- از پناه گرفتن در زیر درختان خودداری کنید و از اجسام فلزی بلند مانند دکل‌های انتقال نیرو قرار فاصله کافی داشته باشید.

- در نقاط مرتفع و بلندی‌ها توقف نکنید.

- همچنین برای حفظ ایمنی در برابر سیلاب‌های موقت و ناگهانی از برپایی چادر و توقف طولانی یا استراحت در مناطق مستعد روان آب و سیل خودداری کنید.

گفتنی‌است؛ فردا و پس‌فردا (۱۷ و ۱۸ اسفند) به سبب رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت غرب خلیج فارس مواج پیش‌بینی می شود، بنابراین توصیه می‌شود هنگام تردد قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک نکات ایمنی رعایت شود.

خبرانلاین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied