شمانیوز
شما نیوز

طرز تهیه 4 نوع ماسک با عسل و تاثیر آن بر زیبایی پوست و درمان آکنه

عسل یک ماده‌ی غذایی بسیار خوشمزه، سالم و مغذی است. خواص غذایی و درمانی عسل برای سلامت بدن بر کسی پوشیده نیست. این خوردنی شیرین علاوه‌بر خواص تغذیه‌ای و درمانی، فواید بهداشتی نیز دارد. عسل در آبرسانی طبیعی به پوست بسیار خوب عمل می‌کند و از آنجا که پاک‌کننده‌ی قوی و در یک کلام اکسیر جوان سازی پوست است، در تهیه‌ی اکثر کرم‌ها، صابون‌ها و محصولات زیبایی پوست به‌کار می‌رود.

طرز تهیه 4 نوع ماسک با عسل و تاثیر آن بر زیبایی پوست و درمان آکنه

آکنه‌ی ولگاریس (نام علمی شایع‌ترین فرم آکنه) یک مشکل فراگیر است که تقریبا همه‌ی افراد جهان، دیر یا زود به شکلی از آن (خفیف یا شدید) دچار می‌شوند. این نوع آکنه‌ی شایع به‌علت مسدود شدن غدد سباسه (غددی که مسئول تولید و ترشح سبوم هستند) ایجاد می‌شود که ممکن است به‌‌دلیل انسداد ناشی از پوسته‌های ضخیم، گرد‌وغبار یا سایر مواد به‌وجود بیاید.

 

آکنه‌ی شایع می‌تواند به‌علت فعالیت هورمونی خاص در طول سال‌های نوجوانی که اغلب مربوط به آغاز دوره‌ی بلوغ است نیز اتفاق بیفتد. این فعالیت هورمونی، اغلب باعث می‌شود تنظیم غدد سباسه به‌هم بخورد و به‌طور ناگهانی مقدار زیادی سبوم (چربی) تولید کند. به‌همین‌دلیل است که آکنه‌ی شایع، بیشتر از همه در نوجوانان دیده می‌شود.

 

هنگامی‌که دهانه‌های این غدد سباسه مسدود می‌شوند، سبوم نمی‌تواند از آنها خارج شود، در زیر منافذ پوست جمع می‌شود و قرمز و متورم به‌نظر می‌رسد. درنتیجه دهانه‌ی این غدد نمی‌توانند پاک شوند، درحالی‌که قبلا به‌علت جریان منظم سبوم تمیز می‌شدند. بنابراین این منافذ نسبت به عفونت‌های ناشی از میکروب‌ها حساس می‌شوند و این وضعیت به یک چرخه‌ی معیوب تبدیل می‌شود که روز‌به‌روز شدیدتر می‌شود. این منافذ، قرمز و خارش‌دار می‌شوند و توده‌های دردناک و متورمی روی پوست ایجاد می‌کنند که زشت و زننده به‌نظر می‌رسد و پس از بهبودی نیز، روی پوست لکه‌های تیره به‌جای می‌گذارند. این وضعیت ناخوشایند آکنه نامیده می‌شود.

 

درمان آکنه

 

چرا ماسک عسل می‌تواند در درمان آکنه مؤثر باشد؟

 

حال که علت و روند ایجاد آکنه را می‌دانید، وقت آن است که درمانی برایش پیدا کنید. ازآنجاکه آکنه به‌علت انسداد و عفونت متعاقب غدد سباسه ایجاد می‌شود، برطرف کردن گرفتگی و مبارزه با عفونت باید از نظر منطقی به درمان علائم آکنه کمک کند. این همان جایی است که ماسک عسل برای درمان آکنه وارد میدان می‌شود. استفاده از ماسک عسل برای آکنه، نه‌تنها انسداد و گرفتگی را برطرف و منافذ را پاک می‌کند، بلکه میکروب‌های عفونی را نیز ازبین می‌برد و درنتیجه علائم آکنه را کاهش می‌دهد. برای درمان آکنه در هر نوع پوستی، از نوعی ماسک عسل متفاوت استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال پوست خشک، پوست چرب و پوست حساس ممکن است از انواع مختلف ماسک‌های عسل سود ببرند.

 

انواع ماسک عسل

 

در زیر برخی از پرکاربردترین ترکیب‌های ماسک عسل را مشاهده می‌کنید؛ فقط کافی است ماسکی را پیدا کنید که متناسب با نیازهایتان است.

 

۱. ماسک عسل

عسل به‌تنهایی می‌تواند به‌عنوان یک ماسک به‌کار رود و به‌وسیله‌ی پاک کردن منافذ و جلوگیری از رشد میکروب‌ها – به‌دلیل خواص ضدمیکروبی‌اش – در درمان آکنه مؤثر است. علاوه‌براین، قسمت مومی عسل به نرمی، شفافی و درخشان شدن پوست کمک می‌کند.

 

مواد لازم

    فقط عسل به مقدار مورد نیاز

 

روش استفاده

فقط کافی است یک لایه عسل روی صورت‌تان پخش کنید.

 

نکات

سعی کنید به‌جای عسلی که در آشپزی به‌کار می‌برید، از عسل تصفیه‌شده استفاده کنید.

 

حقایق

عسل دارای خواص ضدمیکروبی و آنتی اکسیدان هایی است که به‌طرز مفیدی چسبناک هستند. این چسبناکی، گردوغبار، پوست مرده و میکروب‌ها را از منافذ بیرون می‌کشد و خاصیت ضدمیکروبی آن نیز مانع عفونی شدن مجدد پوست می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل باعث می‌شوند که پوست جوان‌تر به‌نظر برسد و در نهایت موم آن، پوست را صاف، براق و مرطوب می‌کند.

 

احتیاط

افرادی که به مصرف موضعی عسل آلرژی دارند، نباید این روش را امتحان کنند.

 

درمان آکنه

 

۲. ماسک عسل و سیب

 

همان‌طور که می‌دانید، سیب خواص تغذیه‌ای زیادی دارد و علاوه بر آن، می‌توانید در تهیه‌ی ماسک هم از سیب استفاده کنید. این یک ماسک ساده و بسیار مفید است که حتی باقی‌مانده‌های آن را نیز می‌توانید بخورید. (شوخی کردیم!)

 

مواد لازم

    یک عدد سیب متوسط (ترجیحا ارگانیک)؛

    ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری عسل (ترجیحا ارگانیک)؛

    و آب ولرم.

 

آماده‌سازی

هسته‌های سیب را با قاشق خارج کنید و بقیه‌ی آن را در مخلوط‌کن بریزید تا کاملا ریز شود و به شکل پالپ نرم درآید. سپس ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری عسل به این پالپ اضافه کنید. مقدار عسل به‌اندازه‌ی سیب و اینکه قصد دارید چه تعداد ماسک با آن درست کنید، بستگی دارد. اساسا مقدار عسل باید به اندازه‌ای باشد که به‌خوبی با پالپ مخلوط شود. آنها را خوب باهم ترکیب کنید تا خمیر یک‌دستی درست شود. حالا ماسک عسل و سیب شما آماده‌ی استفاده است.

 

روش استفاده

یک لایه از ماسک را روی تمام صورت‌تان بمالید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و اجازه دهید ماسک کمی خشک شود. سپس ماسک را با آب ولرم بشویید و منتظر نتایج باشید!

 

نکات

ماسک عسل و سیب هنگامی‌که به‌صورت تازه استفاده شود، بیشترین تأثیر را خواهد داشت. به‌عبارت دیگر، بعد از آماده‌سازی ماسک نباید آن را برای استفاده‌ی بعدی در یخچال قرار دهید. ازآنجاکه تهیه‌ی این ماسک بسیار سریع و آسان است، آن را درست قبل از استفاده آماده کنید.

 

حقایق

درحالی‌که تفاله‌های سیب به‌عنوان یک اسکراب ملایم برای پاکسازی پوست صورت عمل می‌کند، اسید گلیکولیک موجود در سیب، لایه برداری پوست را تسهیل می‌کند. آنها به‌همراه هم منافذ پوست را تمیز می‌کنند. عسل یک آنتی‌اکسیدان طبیعی و دارای خواص ضدمیکروبی است. درنتیجه عفونت‌های میکروبی را که باعث ایجاد آکنه می‌شوند، ازبین می‌برد.

 

احتیاط

برای آنکه مطمئن شوید به هیچ‌یک از مواد به‌کار رفته در این ماسک حساسیت ندارید، مقدار کمی از آن را روی مچ دست‌تان بمالید و چند ساعت صبر کنید. اگر روی مچ دست‌تان جوش یا راش ظاهر شد یا متوجه‌ی سایر علائم حساسیت پوستی شدید، از این ماسک روی صورت‌تان استفاده نکنید.

 

درمان آکنه

 

۳. ماسک عسل، لیمو و ماست

 

این ماسک که کاملا از مواد طبیعی و خوراکی ساخته می‌شود درمان بسیار خوب دیگری برای درمان آکنه است.

 

مواد لازم

    ۲ قاشق غذاخوری شیر تازه؛

    ۲ قاشق غذاخوری عسل؛

    آب تازه‌ی یک عدد لیمو ترش؛

    ۱ قاشق غذاخوری ماست تازه؛

    و آب ولرم.

 

آماده‌سازی

تمام مواد تشکیل‌دهنده را به‌طور کامل در یک کاسه باهم مخلوط کنید تا غلظت یک‌نواختی مانند لوسیون پیدا کند.

 

روش استفاده

یک لایه از این مخلوط را روی کل صورت و گردن‌تان بمالید. چند دقیقه صبر کنید تا خشک شود. سپس لایه‌ی دوم از ماسک را بمالید و آن‌قدر این روند را ادامه دهید تا مخلوط تمام شود. هنگامی‌که ماسک را روی تمام نواحی آکنه‌دار پخش کردید، حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس تمام صورت‌تان را با آب ولرم بشویید.

 

نکات

از این مخلوط ۳ تا ۴ بار در هفته استفاده کنید (حتی استفاده‌ی روزانه از آن نیز ایرادی ندارد) اما برای هر بار استفاده، حتما آن را به‌صورت تازه درست کنید، چون آماده‌سازی آن بسیار راحت است و وقتی تازه باشد، بیشترین تأثیر را خواهد داشت. اگرچه ممکن است همیشه مقدور نباشد اما سعی کنید از مواد کاملا طبیعی استفاده کنید. هرچه مواد شیمیایی کمتری در ماسک‌تان وجود داشته باشد، اثربخشی آن بهتر است!

 

حقایق

اسید سیتریک موجود در آب‌لیمو، پاک‌کننده‌ای بسیار کارآمد است و شیر نیز پوست‌تان را تمیز می‌کند. ماست نیز فواید بسیاری دارد به همین دلیل افراد زیادی از انواع ماسک ماست استفاده می‌کنند. ماست یک پاک‌کننده و همچنین یک نرم‌کننده‌ی خوب است. این بسیار مهم است، چون استفاده از آب‌لیمو به‌تنهایی می‌تواند باعث احساس کشیدگی و خشکی پوست شود.

 

احتیاط

مثل همیشه، قبل از استفاده از این نوع ماسک بررسی کنید که آیا به مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن آلرژی دارید یا نه.

 

نکته

شما می‌توانید به‌طور جداگانه از ترکیب‌های ماسک‌های‌ لیمو و عسل، شیر و عسل و ماست و عسل استفاده کنید. همه‌ی آنها مؤثر هستند اما ممکن است هر فردی یکی از آنها را به بقیه ترجیح بدهد و ضمنا پوست هر کس نیز با دیگری متفاوت است!

 

درمان آکنه

 

۴. ماسک عسل و دارچین

این نوع ماسک عسل برای درمان آکنه، روشی بسیار مؤثر و محبوب است.

 

مواد لازم

    پودر دارچین

    و عسل.

مقدار دارچین، به اندازه‌ی ناحیه‌ی دارای آکنه بستگی دارد. اگر ماسکی برای کل صورت‌تان می‌خواهید، ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری پودر دارچین باید کافی باشد. به پودر دارچین آن‌قدر عسل اضافه کنید که یک خمیر شل درست شود.

 

آماده‌سازی

درست کردن این ماسک، بسیار ساده است، فقط کافی است دو ماده‌ی تشکیل‌دهنده را باهم مخلوط کنید و یک خمیر یک‌نواخت درست کنید.

 

روش استفاده

می‌توانید این ماسک را فقط روی نواحی آکنه‌دار بمالید یا به‌عنوان یک روش پیشگیرانه روی کل صورت‌تان از آن استفاده کنید. این کار را قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید و بگذارید ماسک در طول شب روی صورت‌تان بماند. صبح روز بعد، صورت‌تان را با آب گرم بشوید. توصیه می‌شود که این کار را به‌مدت ۲ هفته ادامه دهید و سپس نتایج را ارزیابی کنید.

 

نکات

این ماسک، نتایج بسیار خوبی دارد، اما برای دیدن نتایج آن باید کمی صبر کنید. اگر فورا هیچ تغییری در پوست‌تان مشاهده نکردید، ناامید نشوید و آن را کنار نگذارید. نباید انتظار داشته باشید که در عرض ۱ تا ۲ روز، تغییرات چشمگیری در پوست‌تان اتفاق بیفتد. به‌علاوه، باید این ماسک را درست قبل از استفاده آماده کنید، چون در این حالت، حداکثر، اثربخشی ممکن را خواهد داشت.

 

حقایق

دارچین خواص بسیاری دارد، یکی از اصلی‌ترین ترکیبات آن سینامالدئید است؛ همچنین اوژنول، متیل چاویکول، لینالول، بتاکاریوفیلن و مواد زبر یا فیبر هم دارد. ترکیبات موجود در روغن دارچین به‌ویژه سینامالدئید، اوژنول و متیل چاویکول، خواص ضدمیکروبی دارند و عفونت میکروبی آکنه را ازبین می‌برند؛ درعین‌حال دانه‌های درشت و فیبر موجود در پودر دارچین، لایه‌برداری را تسهیل می‌کنند. این ویژگی‌ها به‌همراه فوایدی که عسل برای پوست دارد، این ماسک را به یک درمان عالی برای آکنه تبدیل می‌کند.

 

احتیاط

بسیاری از افراد به دارچین آلرژی دارند و ممکن است اشخاصی با پوست‌هاس حساس، با استفاده از دارچین دچار سوزش و خارش پوست شوند. بنابراین این ماسک باید پس از آزمایش روی جای دیگری به‌جز صورت استفاده شود.

 

 

منابع: نمناک ، وب سایت چطور

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied