شمانیوز
شما نیوز

بهترین خواص عناب برای سلامتی و درمان +طرز مصرف

جذاب‌ترین و مهم‌ترین فواید و خواص عناب برای سلامتی عبارت هستند از توانایی در درمان سرطان، بهبود سطح سلامت پوست، پاکسازی خون، رفع استرس، فراهم‌ آوردن خوابی آرام، تقویت دستگاه ایمنی بدن، محافظت از کبد، کمک به کاهش وزن، افزایش تراکم مواد معدنی استخوان، سم‌زدایی از بدن، و بازیابی نقص‌های شناختی. برای آشنایی بیشتر با خواص عناب با بازده همراه باشید و تا انتهای این متن را بخوانید.

بهترین خواص عناب برای سلامتی و درمان +طرز مصرف

ممکن است نام عناب یا حتی نام انگلیسی آن – Jujube – کمی خنده‌دار به نظر برسند، ولی نگذارید نام این میوه‌ی پر خاصیت شما را به اشتباه بیندازد؛ عناب میوه‌ و خوراکی بسیار قدرتمندی است که برای سلامتی میلیون‌ها آدمی که ارزش واقعی آن را می‌دانند، فواید فراوانی به ارمغان می‌آورد. با این‌که این میوه عناوین دیگری نیز نظیر خرمای قرمز یا خرمای کره‌ای نیز دارد، ولی از لحاظ دسته‌‌بندی‌های علمی به عناب ‌”‌زیزیفوس جوجوبا – Ziziphus jujuba ‌”‌ می‌گویند.

 

عناب معمولا درختچه یا درخت کوچکی است با گلبرگ‌های کوچک به رنگ سبز مایل به زرد و میوه‌هایی آلویی شکل به اندازه‌ی یک خرما که رنگ این میوه نیز از قهوه‌ای تا بادمجانی متغیر است. عناب میوه‌ی بومی نواحی جنوبی آسیا شامل بخش جنوبی و مرکزی کشور چین است.

 

با وجود این، این میوه به سراسر دنیا به ویژه اروپا معرفی شده است و امروزه در بسیاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی آن را می‌توان در فروشگاه‌های عرضه‌‌کننده‌ی میوه‌های وارداتی عجیب و غریب پیدا کرد؛ این میوه در ایران عمدتا در استان خراسان جنوبی تولید می‌شود و معمولا می‌توان آن را از عطاری‌ها و فروشگاه‌های خشکبار خریداری نمود.

 

6

 

شگفت‌انگیزترین مسئله در مورد میوه‌ی عناب قدمت و تاریخ ۱۰۰۰۰ ساله‌ی آن است، و در این تاریخ بلند مدت، بیش از ۴۰۰ رقم مختلف از این گیاه شکل گرفته است. از لحاظ نحوه‌ی مصرف، میوه‌ی عناب را می‌توان به صورت خشکبار یا تازه نوش جان کرد؛ هم‌چنین گاهی اوقات آب عناب را نیز می‌گیرند و می‌نوشند.

 

در برخی کشورها، هسته‌ی عناب را خارج می‌کنند و آن را به همراه میوه‌های دیگر می‌کوبند و خمیر می‌کنند، سپس کمی شکر به آن می‌زنند و می‌گذارند جلوی آفتاب تا خشک شود (چیزی شبیه لواشک!). به هر حال، صرف‌نظر از نحوه‌ی مصرف عناب، آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند و ترکیبات ارگانیک موجود در این میوه‌ی شگفت‌انگیز طیف وسیعی از فواید و تاثیرات مثبتی را برای سلامتی به شما هدیه می‌دهند. اکنون اجازه دهید به فواید فراوان عناب برای سلامتی نگاهی عمیق‌تر بیندازیم.

 

ارزش غذایی عناب

 

    این میوه منبع خوبی از ویتامین C و حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای مواد معدنی است.

    همچنین دارای پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور می‌باشد.

    در ضمن حاوی پکتین (به عنوان کلسیم پکتات) به عنوان فیبر محلول موثر در کاهش چربی و قند خون است.

    محتوای چربی کل میوه عناب بسیار کم است.

    نسبت اسیدهای چرب اشباع نشده به کل چربی در میوه عناب بالا است، بنابراین متخصصین تغذیه می‌توانند عناب را به عنوان بخشی از رژیم غذایی توصیه نمایند.

 

2

 

خواص درمانی عناب

 

    عناب از نظر طب قدیم ایران معتدل و بنا به اعتقاد ابوعلی سینا، کمی سرد است.

 

عناب؛ میوه ضد سرطان

 

    عناب دارای خواص ضد سرطان است.

    خواص آنتی‌اکسیدان عناب به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند.

    با توجه به مطالعات اخیر، عصاره عناب مهارکننده سلول‌های سرطان خون است.

    عناب به علت داشتن ویتامین C و انتی‌اکسیدان، مانع از رشد و حرکت رادیکال‌های آزاد و در نتیجه کمک به کنترل و رشد تومور و سلول‌های سرطانی است.

    برای درمان سرطان آب عناب را با کاهو بخورید.

 

4

 

خواص عناب برای سلامتی

 

۱. بهبود وضعیت خواب

برای آدم‌هایی که از بی‌خوابی، بی‌قراری، و عدم استراحت کافی رنج می‌برند، مصرف عصاره‌ی هسته‌ی میوه‌ی عناب می‌تواند درمانی موثر باشد. طبیعت آرامش‌بخش ترکیبات ارگانیک موجود در این میوه‌ی پرفایده می‌تواند ذهن و بدن را آرام کند، بنابراین اگر شما هم شب‌ها خواب راحت و آرام ندارید، شاید جوشانده‌ی عناب دقیقا همان چیزی باشد که به آن احتیاج دارید.

 

 ۲: بهبود گردش خون

میوه‌ی عناب منبعی غنی از آهن و فسفر، مواد کلیدی برای گلبول‌های قرمز خون، است. اگر از کمبود آهن در خون یا کم‌خونی رنج می‌برید، ممکن است علائمی را نظیر ضعف ماهیچه‌ها، خستگی مفرط، سوء هاضمه، دَوَران سر، و پریشانی شناختی تجربه کنید. با افزایش آهن و فسفر موجود در بدن‌تان با کمک عناب می‌توانید گردش خون را افزایش دهید و از این طریق، به شکلی موثرتر به اندام‌ها و دورترین نقاط بدن‌تان اکسیژن رسانی کنید و انرژی‌تان را افزایش دهید!

 

۳. تقویت استخوان‌ها

یکی از بهترین‌ راه‌های تقویت استخوان‌ها اطمینان از این مسئله است که به اندازه‌ی کافی و به شکلی بهینه مواد معدنی مصرف می‌کنید. با افزایش مصرف مواد معدنی نظیر کلسیم، فسفر، و آهن (که همه‌ی این‌ها به وفور در عناب وجود دارند)، می‌توانید مطمئن باشید استخوان‌های‌‌تان در سال‌های پیش‌ رو قوی و انعطاف‌پذیر باقی می‌مانند. با افزایش سن، بیش از پیش در معرض ابتلا به پوکی استخوان و دیگر وضعیت‌هایی قرار می‌گیریم که به زوال استخوان‌ها منجر می‌شوند؛ از این رو، افزودن میوه‌ی عناب به رژیم غذایی‌تان می‌تواند این روند را آهسته یا معکوس کند.

 

 ۴. کنترل وزن

مصرف میوه و سبزیجات توصیه‌ی رایجی برای آدم‌هایی است که برای کاهش وزن‌ تلاش می‌کنند، و عناب یکی از میوه‌هایی است که به آسانی می‌توان در فهرست میوه‌های مصرفی روزانه گنجاند. عناب با میزان کالری پایین و سطح پروتئین و فیبر بالا می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای‌تان را برآورده کند و شما را سیر نگه دارد؛ این مسئله باعث می‌شود دیگر بین وعده‌های غذایی به سراغ تنقلات نروید. به این ترتیب، عناب کمک‌تان می‌کند رژیم غذایی‌تان را حفظ کنید یا از اضافه شدن وزن‌تان پیشگیری نمایید.

 

۵. تقویت دستگاه ایمنی بدن

عناب قادر است از راه‌های مختلف فواید زیادی به دستگاه ایمنی بدن‌مان برساند، از جمله این‌که محتوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان، ویتامین C، ویتامین A، و اسیدها و ترکیبات ارگانیک متنوعی است. آنتی‌اکسیدان‌ها قادر هستند رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند؛ رادیکال‌های آزاد محصولات فرعی تنفس سلولی هستند که باعث بیماری‌های و امراض مزمنی در بدن می‌شوند. ویتامین C نیز باعث تحریک تولید گلبول‌های سفید خون می‌شود؛ گلبول‌های سفید خط دفاعی دستگاه ایمنی بدن‌مان را تشکیل می‌دهند.

 

5

 

۶. استرس و اضطراب

طبق شواهد علمی، عناب دارای اثرات ضد اضطراب و آرامش‌بخش خاصی در بدن است. استفاده از عصاره‌ی روغن عناب یا مصرف میوه‌ی عناب می‌تواند بر روی سطوح هورمونی بدن‌تان اثرگذار باشد و در سراسر ذهن و بدن‌تان حسی از آرامش و آسایش القا کند. مصرف مقداری عناب خشک شده یا مکمل‌های حاوی عناب می‌تواند به آدم‌هایی که همواره از استرس یا اضطراب مزمن رنج می‌برند کمک کند ذهن آرامی داشته باشند و از بدن‌شان در برابر عوارض جانبی خطرناکِ قرار گرفتن در معرض هورمون‌های استرس‌زا محافظت کند.

 

 ۷. درمان سرطان

با این‌که ساز و کار دقیق و روابط خاص میان عناب و سرطان هم‌چنان تحت مطالعه و پژوهش است، نتایج اولیه به رابطه‌ی مثبتی میان ترکیبات زیست‌فعال موجود در عناب و کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد و کاهش گسترش سلول‌های سرطانی اشاره می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عناب این روش پیشگیرانه‌ی بسیار موثر را در برابر سرطان و هم‌چنین دیگر بیماری‌های مزمن نظیر بیماری‌های قلبی پیش می‌گیرند.

 

 ۸: سلامت تخمدان را بهبود می‌دهد

یک مطالعه‌ که توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran) صورت پذیرفت از یک محصول گیاهی عناب به نام Shilanum برای درمان کیست تخمدان استفاده کرد. در پایان مطالعه، معلوم شد که این فرمول طبیعی برای درمان کیست تخمدان به اندازه‌ی قرص‌های جلوگیری از بارداری (که معمولا برای این اختلال تجویز می‌شود) موثر است بدون این‌که عوارض جانبی زیادی برای بدن در بر داشته باشد.

 

 ۹. گوارش

مصرف میوه‌ی عناب هم‌چنین با بهبود فرایند گوارش در بدن در ارتباط است. این تاثیر عمدتا به دلیل وجود فیبر در این میوه است؛ ولی ساپونین‌ها و تریترپین‌های موجود در عناب نیز با بهینه‌سازی فرایند جذب مواد مغذی و بهبود تحرکات سالم غذا در مجاری گوارشی در این میان ایفای نقش می‌کنند. این تاثیر عناب می‌تواند به پیشگیری از یبوست، گرفتگی معده، نفخ، افزایش بیش از حد باد شکم، و هم‌چنین بیماری‌های خطرناک‌تر گوارشی نظیر سرطان روده‌ی بزرگ کمک کند.

 

۱۰. سم‌زدایی از خون

ساپونین‌ها و آلکالوئیدهای موجود در میوه‌ی عناب مستقیما با تصفیه‌ی خون و دفع سموم خطرناک از اندام‌های بدن در ارتباط هستند. تاثیر آنتی‌اکسیدانی این میوه می‌تواند به پیشگیری از شمار زیادی از بیماری‌ها و اختلالات کمک کند، و هم‌چنین استرس موجود بر روی دستگاه ایمنی و لنفاوی را کاهش دهد.

 

ارزش غذایی عناب خشک

 

به گفته mdidea.com، وب سایت یک شرکت چینی، که در عصاره های گیاهی ،متخصص است، می گوید:این میوه ها ،غنی از کربوهبدرات ها هستند و همینطور مقادیر زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی را دارا میباشند.در 100 گرم عناب خشک شده، در مجموع 350 کالری وجود دارد عناب خشک شده حاوی 84 گرم کربوهیدرات، 7.3 گرم پروتئین، 4 گرم فیبر رژیمی و 1.2 گرم چربی است ؛ این میوه ،حاوی حدود 300 میلی گرم ویتامین C, و 125 میلی گرم ویتامین A، و 2.8 میلی گرم نیاسین، 0.2 میلی گرم ریبوفلاوین، 0.1 میلی گرم تیامین، 1050 میلی گرم پتاسیم، 168 میلی گرم فسفر، 130 میلی گرم کلسیم، 12 میلی گرم سدیم و 3.5 میلی گرم آهن است.

 

عناب خشک ،همچنین حاوی طیف گسترده ای از مواد شیمیایی غنی از آنتی اکسیدان، از جمله ساپونین ها و فلاونوئیدها است ، در این بخش از سلامت نمناک و در ادامه خواص میوه های و سبزیجات نوبت به میوه عناب خشک شده رسید ؛ فراموش نکنید که قبل از استفاده از عناب خشک یا هر گونه داروی گیاهی دیگر، با پزشک خود مشورت کنید چرا که شرایط جسمی برخی افراد به دلیل تفاوت و وضعیت های حساس نمی توانند از هر خوردنی حتی طبیعی استفاده کند.

 

3

 

 فواید عناب در بهبود سرطان 

 

یک تیم محققین ایرانی، در موسسه تحقیقیاتی واکسن و سرم سازی مشهد، آزمایشهای آزمایشگاهی را انجام دادند، تا توانایی عصاره عناب خشک را برای مهار رشد و یا ایجاد مرگ سلولی، در انواع سلول های سلولی تومور انسانی بررسی شود.
 
 
دانشمندان، از آزمون رنگ سنجی mtt برای اندازه گیری درجه عصاره عناب خشک استفاده کردند، تا ببینند کدام درجه رنگی از آن می تواند باعث کاهش تکثیر سلول های تومور شود اگر چه عصاره عناب، مانع تکثیر سلول های توموری در تمام سطوح می شود، اما بیشترین اثر را در برابر سلول های لوسمی یورکات نشان می دهد.
 
 
محققان گفته اند که، یافته های آنها در گزارش فوریه 2008، در مورد «فناوری های سیتوتو» نشان می دهد، که یافته های آنها، خواص سیتوتوکسیس در مقابل انواع مختلف سلول های سرطانی وجود دارد و اثبات شده و مطالعات دیگر نشان داده اند، که مکانیسم مورد استفاده از عناب به خوبی کار می کند.

 

 

منابع: نمناک و بازده و هفت گنج

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied