شمانیوز
شما نیوز

قرص دیازپام چیست؟ + اثرات و عوارض

قرص دیازپام با نام تجاری والیوم دارویی است که عمدتا برای درمان بی خوابی و اضطراب تجویز می شود. این دارو جزء دسته داروهای ضد اضطراب طبقه بندی می شود.

قرص دیازپام چیست؟ + اثرات و عوارض

قرص دیازپام با نام تجاری والیوم دارویی است که عمدتا برای درمان بی خوابی و اضطراب تجویز می شود . این دارو جزء دسته داروهای ضد اضطراب طبقه بندی می شود . تمام دارو های این دسته به علت ساختار آن ، بسیار اعتیاد آور بوده و مصرف خودسرانه و خارج از تجویز پزشک می تواند وابستگی ایجاد کند . همچنین عوارض ناشی از ترک ناگهانی دیازپام نیز بسیار خطرناک است و در مصرف کردن و نکردن آن باید دقت عمل به خرج داد . در این مطلب ، مواردی از تداخل های دارویی دیازپام ، عوارض جانبی و برخی از اطلاعاتی که درباره این دارو لازم است بدانید را آورده ایم.

 

دیازپام

 

داروی دیازپام یا والیوم

 

دارو و قر دیازپام

 

دیازپام با نام تجاری valium (والیوم) داروی مسکن و خواب آوری است که برای درمان اضطراب ، اختلالات خواب و حملات پانیک تجویز می شود. این دارو از خانواده بنزودیازپین هاست که به طور کلی در درمان اضطراب موثر اند. همچنین به عنوان داروی پیشگیری از تشنج و حملات صرع، شل کننده عضلات و ماهیچه ها و درمان انقباض عضلانی استفاده می شود .

 

مکانیسم اثر دیازپام

 

دیازپام مثل بقیه بنزودیازپین ها عمل می کند و تقریبا ساختار شیمیایی مشابهی با سایر دارو های این دسته دارد . والیوم باعث افزایش فعالیت GABA می شود . گابا یک انتقال دهنده عصبی است که اگر مقدار آن کاهش پیدا کند ، بدن در یک حالت هیجانی قرار می گیرد و موجب اضطراب، انقباض عضلانی یا تشنج می شود . این دارو با افزایش میزان گابا ، اضطراب شما را کاهش داده و عضلات شما را آرام می کند .

 

عوارض جانبی دیازپام

 

قرص دیازپام می تواند فعالیت مغز را کاهش دهد و با قضاوت، تفکر و مهارت های حرکتی تداخل پیدا کند. والیوم نباید با الکل یا داروهایی که فعالیت مغز را کاهش می دهد مصرف شود. شایع ترین عارضه والیوم نیز مانند سایر داروهای هم خانواده اش، خواب آلودگی است ؛ پس نباید بعد از مصرف آن رانندگی کنید یا با ماشین آلاتی که نیاز به تمرکز و توجه دارند کار کنید . برخی دیگر از عوارض دیازپام شامل موارد زیر است :

 

    خستگی و ضعف روانی

    ضعف جسمانی و عضلانی

    ناتوانی در حرکات عضلانی

    سردرد

    لرزش

    سرگیجه

    خشکی دهان یا ترشح بیش از حد بزاق

    حالت تهوع

    یبوست

 

اگر این علائم خفیف بود ممکن است طی چند روز از بین بروند ، اما اگر شدید و ماندگار شدند باید با پزشک خود صحبت کنید .

 

تداختلات دارویی دیازپام

 

برخی داروهای دیگری که مصرف می کنید ممکن است با دیازپام در بدن شما واکنش های منفی به وجود بیاورد . لازم است با مشورت پزشک از بروز آن ها پیشگیری کنید . برخی از این دارو ها و تداخلات دارویی شامل موارد زیر است :

 

والیوم و دارو های سرکوب کننده اسید

 

این دارو ها جذب والیوم را برای بدن سخت می کند و ممکن است در صورت مصرف آنها ، دُز کافی از دیازپام به بدن شما نرسد . دارو های مثل رانیتیدین ، پنتوپرازول ، اومپرازول و فاموتیدین از این دسته هستند.

 

دیازپام

 

دارو های آلرژی و سرماخوردگی

 

مصرف همزمان والیوم با دارو های ضد حساسیت یا سرما خوردگی، خطر ابتلا به خواب آلودگی شدید را افزایش می دهد . همچنین می تواند تنفس را کاهش دهد یا متوقف کند. این دارو ها عبارت اند از : دیفن هیدرامین ، کلرفنیرامین ، پرومتازین ، هیدروکسیزین و ...

 

دارو های ضد افسردگی

 

مصرف برخی از داروهای ضد افسردگی با والیوم ، تقریبا اثر مشابهی با دارو های ضد حساسیت دارد و باعث خواب آلودگی، کرختی و اختلالات تنفسی می شود . این دارو ها عبارت اند از : آمیتریپ تیلین ، نوتریپ تیلین ، دوکسپین ، میرتاز اپین و ترازودون

 

والیوم و داروهای ضد قارچ

 

این دارو ها ترشح آنزیم هایی که دیازپام را تجزیه می کند را متوقف می کند . در نتیجه سطح دیازپام را در بدن شما افزایش می دهد ؛ در نتیجه خطر عوارض دارو بیشتر می شود . دارو هایی مثل کتوکونازول ، فلوکونازول، ایتراکونازول از این دسته اند.

 

دیازپام

 

والیوم و دارو های ضد روانپریشی

 

مصرف داروهای آنتی سایکوتیک خاص با والیوم خطری مشابه با داروهای ضد افسردگی دارد . داروهایی مثل هالوپریدول ، کلروپرومازین ، کلوزاپین ، ریسپریدون از این دسته اند .

 

والیوم و دارو های اضطراب

 

مصرف همزمان دیازپام با داروهای هم خانواده خود مثل آلپرازولام ، کلونازپام و لورازپام اثرات عوارض جانبی دیازپام را تشدید می کند .

 

همچنین مصرف داروهایی که برای درمان اختلالات حرکتی ، داروهای ضد تشنج، دارو های مسکن مثل مورفین و کدئین ، داروهای خواب مثل زولپیدوم می تواند با مصرف والیوم تداخل ایجاد کند . برای پیشگیری از هرگونه تداخل دارویی حتما با دقت تمام دارو های مصرفی خود را با پزشک در جریان بگذارید .

 

دیازپام

 

نشانه های مسمومیت با دیازپام

 

دیازپام مانند تمام داروها در صورت مصرف بیش از تجویز پزشک ، مسمومیت دارویی ایجاد می کند . برخی از عوارض مسمومیت دارویی دیازپام شامل موارد زیر است :

 

    سردرگمی و گیجی

    تکلم جویده جویده

    بی تعادلی هنگام حرکت

    خواب آلودگی

    تنگی نفس

    ضعف در رفلکس های بدنی

 

علائم ترک ناگهانی دیازپام

 

داروهای ضد اضطراب معمولا طول مصرف کوتاهی دارند و ترک آن اثرات منفی زیادی نخواهد داشت اما در صورت مصرف طولانی مدت، ترک ناگهانی بسیار مضر است. برای ترک والیوم لازم است که با برنامه دقیق پزشک خود پیش بروید. برخی از اثرات ترک ناگهانی دیازپام شامل موارد زیر است:

 

    اضطراب

    تحریک پذیری

    بی خوابی

    پر شنوایی

    تهوع

    اشکال تمرکز

    مسخ شخصیت

    دلیریوم

    تشنج

 

به علت خطرات ناشی از ترک خودسرانه برای کاهش دز دیازپام با یک متخصص و یا مشاوره ترک اعتیاد موضوع را درمیان بگذارید . مشاوره کنترل استرس نیز برای کامل کردن درمان لازم و ضروری است .

 

 

منابع: ویکی پدیا ، وب سایت هنر زندگی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied