شمانیوز
شما نیوز

حمله ارامکو بزرگترین حمله نفتی بود

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه‌ای تلویزیونی گفت تیمی برای رسیدن به شواهد حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی تشکیل شده است و واشنگتن در حال آماده کردن تحریم‌هایی جدید علیه ایران است.

حمله ارامکو بزرگترین حمله نفتی بود
به گزارش شمانیوز به نقل از فارس: «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت واشنگتن در حال آماده کردن «تحریم‌های تنبیهی جدیدی» علیه ایران است.

پنس روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه «فاکس بیزنس» گفت: «در حال حاضر در حال ارزیابی شواهد مرتبط با حمله روز شنبه به تأسیسات نفتی عربستان سعودی هستیم. این بزرگ‌ترین حمله به زیرساخت‌های نفتی جهان در طول تاریخ بود. وزیر امور خارجه در حال مشورت با مقامات عربستان سعودی است».

 

معاون رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «ما بازرسانی را در منطقه داریم که به‌دقت [برای جمع‌آوری شواهد] کار می‌کنند. رئیس‌جمهور تیمی را تشکیل داده‌اند تا حقایق را کسب کنند. سعودی‌ها به روشنی تأیید کرده‌اند که موشک‌ها و پهپادهای مورد استفاده در این حمله، موشک‌ها و پهپادهای ایرانی بودند اما آنچه ما می‌خواهیم بفهمیم این است که آن‌ها از کجا شلیک شده‌اند».

 

مایک پنس مدعی شد: «حوثی‌ها که مسئولیت حمله را بر عهده گرفته‌اند در جنوب [عربستان] مستقر هستند اما شواهدی مغایر با آن وجود دارد و رئیس‌جمهور تیمی تشکیل داده که به عمق ماجرا پی ببرند. او دستور داده که در روز‌های آتی تحریم‌های جدید تنبیه‌کننده‌ای علیه ایران به‌خاطر ادامه دادن تمامی فعالیت‌هایی که در منطقه انجام می‌دهد، وضع شود».

 

او در نهایت گفت: «به شما قول می‌دهم شما می‌توانید اینجا دو چیز را شاهد باشید. اول این‌که کمپین فشار حداکثری ما در حال اثرگذاری است و اقتصاد ایران به معنای واقعی کلمه در حال فروپاشی است».

 

پنس از دادن پاسخ به این سوال که چرا تأثیر فشارها بر ایران ملموس نیست طفره رفت و در ادامه ادعاهایش گفت: «فعالیت‌های آن‌ها در منطقه درخصوص نفتکش‌ها و حمایت از حوثی‌ها و حمایت از تروریست در حال رسیدن به یک درماندگی است. همان‌طور که رئیس‌جمهور گفت احتمالاً حمله [به آرامکو] از ایران منشأ می‌گیرد و ما به شواهد آن دست پیدا خواهیم کرد و هر اقدامی که رئیس‌جمهور تصمیم بگیرد، درخور است. مردم آمریکا می‌توانند اطمینان داشته باشند که ما از منافمان دفاع می‌کنیم، از نیروهایمان دفاع می‌کنیم و از متحدانمان در منطقه (خاورمیانه) دفاع می‌کنیم».

 

شنبه هفته پیش (۲۳ شهریورماه) «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرد، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن هدف قرار داد.

 

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بدون ارائه هرگونه سندی مدعی شد که این ایران و نه یمنی‌ها بوده‌اند که تأسیسات نفتی آرامکو عربستان را هدف قرار داده‌اند. او دیروز (چهارشنبه) وارد شهر جده، واقع در غرب عربستان سعودی شد و مورد استقبال «ابراهیم العساف»، همتای سعودی‌اش قرار گرفت. پامپئو در این سفر با «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد و وزیر دفاع سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

با اینحال مقامات ایران هرگونه مشارکت در این عملیات پهپادی را رد کرده‌اند. «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه) درباره اتهامات مقامات آمریکایی درباره حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان گفت: «۵ سال است یمن درگیر جنگ است و ائتلاف سعودی‌ها با پشتوانه کشورهای غربی مرتکب جنایات جنگی بسیاری در یمن شدند و طبیعی است که مردم یمن و نیروهای نظامی یمن برای متوقف کردن این جنایات واکنش داشته باشند».

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied